Menin ja ostin silmät kiiluen kaksi hunajamelonin alkua, kun sain vihdoinkin kasvarini valmiiksi . Nyt sitten kyselisin kokemuksia, minkälainen kasvatettava on. Ihan on kurkun näköinen taimena, saapi nähdä tuleeko keltaista soikulaa, vaiko sittenkin vihreää pötkylää sadoksi... Tökkäsin ne 65 litran laastipaljuun molemmat, toivottavasti ei tule ahdasta.
Kertokaa kokemuksianne hunajamelonista.
Melonin kasvatuksessa on oleellista leikata kasveja ankaralla kädellä. Ohjeita löytyy mm hyötykasviyhdistyksen siemenluettelosta melonin kohdalta tai vanhemmista puutarhakirjoista. Liian monia meloneja ei ole kannattanut kasvattaa, jotta kypsyisivät. Säillä on valtava merkitys, aurinkoa tarvitsevat ja runsaasti kastelua. Homehtuvat melonit helposti, jos ovat suoraan kosteaa maata vastaan, joku laatta alle suotava. Pensselillä tulisi varmuuden vuoksi pölyttää kukat.
Ei nyt oikein auennut, kun meidän melonissa ei ole kun kaksi päätä se alku ja loppu niin miten sitä oikein leikkaat ankaralla kädellä, ei ole nyt saatavilla kirjallisuutta voisiko joku täällä valaista tietämätöntä.
Onko kenelläkään tietoa siitä, onko esim. hunajamelonin siemenet terveellistä vai vähemmän terveellistä syötävää? Niitähän on aika paljon siinä keskellä. Olen aina heittänyt ne pois.
Kolmen lehden kasvettua (sirkkalehtien lisäksi) katkaistaan pääverso, jolloin se haaraantuu. Näistä haaroista jätetään kaksi vahvinta jäljelle. Kun näihin uusiin haaroihin on kehittynyt kolme lehteä, katkaistaan ne taas. Näin puritään saamaan kasvi muodostamaan nopeasti emikukkia (pallukoita). Ajan mittaan meloni tekee kyllä joka tapauksessa emikukkia, mutta tarkoitus on Suomen lyhyen suven takia saada hedelmänmuodostus pikaisesti alkuun. Kun hedelmiä on riittävästi muodostunut (ei kovin monia jaksa kasvi yleensä kehitellä) katkaistaan verso hedelmästä 2-3 lehden päästä ja sitten poistetaan kaikki uudet versot, jotta kasvuvoima menee hedelmien
kypsyttelyyn eikä vihreän ''rehun'' kasvatteluun (vertaa tomaattien ''varkaat''). Meloni on yleensä vähäsatoinen, eikä liikaa kannata yrittää, ellei ole kunnon kasvihuonetta..
Tuli kun tilauksesta kasvatusohjeet, kiitos niistä. Tyrkkäsin keväällä muutaman siemenen multiin ja ainahan pitäisi jotain uutta kokeilla vaikkei satoa tulisikaan.
Pari vuotta sitten minäkin kokeilin hunajamelonia. Muutaman sivuverson poistin ja lannoitin, siihen se hoito sitten jäikin. Ensin ei meinannut tulla ollenkaan hedelmiä, kukki vaan paljon, mutta sitten alkoi tehdä ja syötiin syksyllä parisenkymmentä melonia. Olivat hyviä mokomat.Enää en ole viitsinyt laittaa, kun vievät tilaa kasvihuoneessa niin paljon.
Tässä Hunajaisen tilanne:
Laitoin sille kipeilytelineen joka jatkuu kattolapetta pitkin ylös. Pitäisiköhän vielä poistaa molemmista taimista yksi haara, tuleeko ahdasta ja jaksaako näin monta elättää, eli molemmissa 3 haaraa. Selvästi se haluaa kiipeillä, oli jo seuraavana aamuna hakeutunut puikkelehtimaan kun olin edellisenä päivänä verkon suuntaan varovasti ohjannut .
Nuppusia tunkee joka hankaan, annanko kaikkien olla vaan, en tiedä ovatko tyttö vai poika nupeja. Mahtaako enää ehtiä hetelmiä tuottamaan, no ensi vuonna ehkä paremmalla onnella, kun pääsee aikaisemmin aloittamaan, kasvari valmistui vasta kesäkuun puolivälissä .
Meillä isäntäkin on hunajamelonin myötä innostunut, tomaatit ja kurkut on ihan taviskamaa , mutta meloni .....
Onkos tämä nyt sitten miäs- vai naiskukka, näitä riittää, kaikki samannäköisiä...
ukkohan se siinä, emännällä selkeä pallukka ennen nuppua.
No hyvä, että on ukko, pelkäsin jo, että viehkot neitsyet menee hukkaan . Emäntiä odotellaan siis vielä ihan rauhassa.
Kiitos pikavastauksesta, Tamarillo !
Parisen kymmentä pientä ja karvaista kasvussa :
Nyt vaan sormet ja varpaat ristiin jotta lämpimiä ja päiviä riittäisi pitkälle syksyyn.
Tyttökukat näyttivät järjestäen kehittyvän sivuversoihin, poikakukat pääverson lehtihankoihin, joten pitää antaa haaroa rauhassa.
Miksi mulla on sellainen olo, että mua on huijattu , onko tästä sittenkin tulossa jotain muuta, kuin kullankeltainen hunajameloni. Cantaloupe tai päänkokoinen VESIMELONI .
Kysynkin teiltä, jotka olette näitä kasvattaneet: Vaihtuuko väri kypsymisen myötä keltaiseksi? Ei silti, kyllä muutkin plaadut on ihan tervetulleita , mutta otsikko voipi siinä tapauksessa olla pikkuisen väärä...
Väri vaihtuu vihreästä raakileesta keltaiseksi kypsäksi.
Kiitos habakuk, tapani mukaan olin taas liian hätäinen .
Kuinka kauan keskimäärin kestää pölytetystä kukasta kypsäksi meloniksi? Olosuhteet tietysti vaikuttavat, mutta noin suurinpiirtein, olen niin myöhään liikenteessä.
Itse olen viime vuodet kasvatellut meloneita ulkona muovitunnelissa (1b), mutta erityistä kirjanpitoa kypsymisvauhdista en ole pitänyt. Jonkinlainen kuvitelmani on kuitenkin, että hedelmät voivat kehittyä melko nopeastikin lämpimällä, aurinkoisella ilmalla ja hyvällä kastelulla. Jos kasvia kohti yrittää kasvattaa liian monia hedelmiä, voi käydä niin, että jäävät raakileiksi. Tulee siis harkita, montako hedelmää voi olettaa kasvin pystyvän loppuun asti kasvattamaan ja poistaa nuorimmat ja kituvimmat. Liiallista versokasvua voi hillitä leikkauksella voiman ohjaamiseksi versojen kasvattelusta hedelmien kasvatteluun (vrt tomaatin varkaat). Jos auringonpaiste ja lämpö uupuu, voi mennä koko kesä ilman ainuttakaan kunnolla kypsää melonia.
Olen ihan unohtanut laittaa tänne satokuvan. Tällaisia tuli 15 kpl, ei keltaisia, mutta TODELLA makeita, greipin kokoisia suurimmat.
Anne-64, nuohan näyttävät herkullisille! Pieninä ja karvaisina ei niinkään!
Onkos mitään mahdollisuuksia saada selviämään hunajameloni ulkona? Olisi loiva, lämmin ja hieman kosteutta sitova rinne käytössä. Ajattelin et olis mukava maiskutella vuoden 2008 puolella omia makoisia hunajameloneita. Onkos tää vaan toivoton haave?
minä kasvatin tun tavallisen vihreän melonin viimekesänä kasvoi tosi hyvin oli tuollaiset metrin pituiset kukki keltaisilla kukkasilla ja teki 4kpl melonia mutta jäiväi pieniksi vois sanoa koko oli jotakuinkin pesäpallon kokoiset,kasvaa samallalailla kuin avomaa kurkut.eipä juuri ollut maistiaisia niistä meloneista.kokeile vaan,se on muuten kaunis köynöskasvi .