Eipä sillä koolla oikein nyt ensikoetuksella ole väliä. Ainahan sitä kannattaa koittaa. Voin alkaa raportoida kokeilusta kasvukauden alussa. Toivotaan vaan että edes kukkisivat jos eivät muuta tee.
Halpakaupan muovitunnelissa kasvatettuja meloneita syötiin viime syksynäkin (1b). Meloni kaipaa ankaraa leikkaamista ym.
Selvennyksen vuoksi vielä todettakoon edelliseen lisäyksenä että siis kasvatettiin avomaalla sellaisessa reiällisessä matalassa pitkässä muovitunnelissa. Jos on oikein poikkeuksellisen lämmin kesä voi saada jonkun syömäkelpoisen melonin avomaalta ilman muovitunneliakin. Pölytys tehtiin itse pensselillä, kasteltiin ja huolehdittiin tuuletuksesta. Suurella vaivalla pieni sato. Syksyllä oli taipumusta hedelmien saada mätäpesäkkeitä, kun olivat jo kypsemmänpuoleisia ja lisäksi halkeilivat sateiden tultua pienessä määrin.
Hunajameloneissa on tyttö ja poikakukkia. Kasvavat avomaalla 60 cm korkeassa penkissä, joka on raknnettu viimekesäisistä lahoista heinäpaaleista ja vähän multaa istutuskuoppaan. harsoja oli alussa. Harson riekalet olivat niin rumia, että otin pois. Viime yönä oli vain viisi astetta lämmintä, joten ei lupaavalta näytä. Luin nuo teidän kirjoitukset, mutta uskon kyllä vielä saavani satoa, jos vähänkin lämmintä tulee. Ei noita raaski leikellä ainakaan vielä. Yksi taimi on kaupan hunajamelonista otettu ja hyvin iti. Kirjoitelkaa muutkin hunajamelonin kasvattajat.
Täällä on hunajat taas kasvarissa, myöhässä ollaan kun kaksi ensimmäistä kylvöstä meni taimipoltteeseen.
Taimet on n. 40 cm korkeita ja taas kipuavat verkkoa pitkin. Katselin noita viimevuoden kuvia kasvaristani ja aika lailla saman kokoisia taimet olivat, tosin viime kesää jatkui pitkälle syksyyn hyvin lämpimänä. Olen varautunut käyttämään lämmitintä syksymmällä, oli ne vaan niin herkullisia nuo viime vuoden hunajat :).
Hunajameloni "ogen" kasvattaa melonia. Viihtyy kylmemmässä kun arbuusi. Jos maku on hyvä niin tämä on tulevaisuuden kasvi.Kasvanut avomaalla ilman harsoa ja kesä on mitä on.
Melonin mahan ympärys on tänään 14 cm
Voisitteko ystävällisesti neuvoa tällaista täysnoviisia hunajamelonin kasvattajaa muutamissa perusjutuissa ? Kokemusta kesä- ja talvikurpitsasta on monelta vuodelta ja sadot niistä olleet vähintäänkin riittäviä, mutta tämä melonipuoli on uusi valloitus. Tai ei se oikeastaan ihan uusi ole, tein arbuusilla (Sugar Baby) puolileikilläni kokeilun hellekesänä 2006, mutta koska koko kesän huolenpidon palkkana oli yksi tennispallon kokoinen ja siemenpitoinen meloninkyrtty, eikä edes millään tavoin maukaskaan, pidin suosiolla yhden välivuoden.
Tänä keväänä lähdin siis meloninkasvatukseen uudella innolla ja lämpöpenkissä (mullan syvyys reilu 50 cm, pohjalla karjanlantaa ja heinää) luikertaa nyt kolme hunajamelonia ja kaksi Sugar Babya. Penkin päällä olen lämmönkerääjänä pitänyt kasvihuonemuovista taiteilemaani "katosta". Kaikissa taimissa on vähintään nuppuja, osa on jo kukassa, ja pölyttymistäkin olen koettanut pensselin kanssa varmistaa vaikka kimalaisia ym. on hiljaisen alkukesän jälkeen jo runsaasti liikenteessä. Montako hedelmänalkua uskaltaisi kuhunkin taimeen jättää ja kuinka näitä meloneja pitäisi leikata vai leikataanko näitä ollenkaan ?
Arveluttaa vain tämä kesän kääntyminen lopuilleen ja melonien nykyinen kasvuvaihe, kun asustelen kuitenkin täällä IV-vyöhykkeen pohjoisreunalla. Mikäli ei ihan intiaanisyksyä tule, taitaa sato jäädä taas näiden viljelysten osalta haaveeksi. Mutta enhän minä sitä kuitenkaan enää ensi keväänä siemenhyllyn edessä seisoessani muista...
Ensimäinen vuosi minullakin hunajamelonin kanssa. Veirekkäin kasvaa arbuusi ja hunajameloni ogen. Meloni kasvaa, mutta arbuusit herneen kokoisia. Lämmin ilma auttanee ne kasvuun.Siis Meloni menestyy viileämmässä kun arbuusi.
Melonisato korjttu. Yhden söi myyrät ja yksi syötiin vähän raakana. Raakanakin maku oli makea ja malto hyvin mehukas.Kypsyvät hyvin nopeasti sisälle tuotuna , eivät kestä säilytystä vaan hei kuoren alkaessa pehmentyä pitää syödä. Maku muistuttaa banaalia ja on hyvin makea.
Vesimelonilla on huomattavadsti parempi säilyvyys kovemman kuoren ansiosta. Kasvatan näitä ensi vuonnakin, kun tälläisenäkin kesänä antoivat satoa.Siemenpussin kuvassa kuori on keltainen, mutta jos sitä odottaa sisus on pilalla.
Melonien leikkauksesta kannattaa katsoa www.hyotykasviyhdistys.fi -osoitteesta heidän pähkylästään. Vanhoissa puutarhakirjoissa oli lisäksi yleensä melonin leikkausohje vaikkei melonia kovin paljon liene Suomessa kasvatettu, mutta kirjoihin usein kopioidaan vanhoja juttuja eri paikoista (joskus virheineen päivineen).
Tänään hunajamelonia ahmiessani katse kiinnittyi, mihinkäs muuhunkaan, siemeniin. Niitähän oli valtava kasa. Meloni oli herkullinen, siemeniä oli runsaasti ja kasvihuonekkin luvassa niin väkisinkin tuli mieleen pestä siitä siemeniä talteen. Onkos kukaan ihan kaupan melonin siemenistä saanut mitään kasvateltua? Ajattelin kokeilla.
Tipi, itsekin keräsin siemeniä niistä ja aio kokeilla. Jos ei muuta, niin laitetaan me sitten raporttia tänne miten asia hoituu (tai ei hoidu)
Sovittu Nuu! Millonkas meinasit laitaa? Varmaan melko pitkän kasvukauden vaatii. Minä kokeeksi tuuppasin kukkapurkin reunaan heti että itääkö vai ei.
Ja eikös asioilla ole tapana hoitua, tavalla tai toisella?! On sitä tullut hulluksi kun iso kasa siemeniä niin ei vaan raaski panna poiskaan vaan hamstraa
Tässä nyt luin (taas kerran) tän ketjun alusta alkaen, ja onhan noita kasvattelijoita ollut - kukaan ei vaan vahingossakaan paljastanut että milloin teki kylvöt Turvauduin siis kuukkeliin ja haulla "meloni kylvö" sain tällaisen tuloksen: http://www.biolan.fi/suomi/default3.asp?active_page_id=231
Se vahvistaa omaa mutuani, eli ei kiirettä olenkaan vielä ellei halua joutua IsoihinTilaVaikeuksiin Jo kokeilleiden viestejä odotellessa suosittelisin malttia tässä tapauksessa
Hunajamelonin kylvöajankohtaa edelleenkin kaipailisin jo aiemmin kokeilleilta, milloin esikasvatus kannattaa aloittaa? Tässä sivussa etsiessäni löysin cantaloupe-melonille ohjeen (=helmi-maaliskuussa) eli se ei ainakaan vaikuta kovin nopeakasvuiselta. Kokemuksia kellään siitä?
Tipilintu, mitä kuuluu sille koetuupatulle hunajamelonin siemenelle?
Olen pistänyt melonit aikaisempina vuosin maaliskuun alussa mutta nyt meinaan heittää tän kuun lopussa ne multiin.
Kasvavat tosi nopeesti ja ovat herkkiä katkeilemaan, mun mielestä ovat paljon samanlaisesti kasvatettavia kuin kurkut, vähän enemmän vaan aikaa tarvitsevat:)
Kiitos, Veemusa. Puhuit meloneista monikossa, onko kaikilla lajeilla sama kasvuvauhti sinun kokemuksiesi mukaan?
Oon pistänyt ne samaan aikaan multiin mutta se johtunee mun laiskuudesta:)En tietenkään ole mihinkään kirjoittanut ylös että mikä meloneista tekee ekana hedelmiä mutta uskallan väittää että vesimeloni (sugar baby)on nopeempi kuin hunajameloni.Joten viitseliäät immeiset pistää hunajameloonit varmaan aikaisemmin kuin vesimeloonit.Mulla oli monta eri lajia viime kesänä kokeilussa mutta kun kesä oli mitä oli niin montaa hedelmää ei tullut ja nekään ei maistunut miltään!Tänä vuonna tulee tietty intiaanikesä ja me kaikki melonin kasvattajat hukutaan meloni satoon;)Aikaisempina kesinä vesimelonit on ollut tosi makeita vaikken koskaan ole kauheen isoiksi niitä saanut.
Hunajamelonin siemenet pääsivät nyt multiin tänään. Siemenet on itsekerättyjä, laitoin 3 kpl per potti, ja toivon että niistä aina yksi itäisi. Tietty ne sitten kaikki itää ja olen ihan hukassa melonieni kanssa (laitoin meinaan myös cantaloupe- ja vesimelonit itämään) . Parempi kuitenkin varmistella että jonkin taimen saa, kun ei ole aavistustakaan siemenien itävyysprosentista.
Hyvin tuntuvat itsekerätyt hunajamelonin siemenet itävän. Tässä vaiheessa, eli viikko kylvöstä jokaisessa neljässä potissa on 2-3 taimea. Eli lähes jokainen siemen on itänyt jo. Cantaloupe on hieman hitaampi, jokaisessa neljässä potissa on 1-3 taimea tässä vaiheessa. Vesimeloni pitää perää, jokaisessa neljässä potissa on 0-2 taimea.
Näyttää kasvavan korkeutta kovasti, joten kertoisitteko millaisissa astioissa olette niitä esikasvatelleet? Voiko haudata syvemmälle multaan samoin kuin tomaatit? Jos voi, silloinhan varmaan maitotötsät olisi näillekin oivalliset kasvatusastiat.