Meloni nyt. Toinen kuoli, ei ole kovin helppo mielestäni, kun muuten ihan hyvin lähti, mutta sitten vaan koulimisen jälkeen kuukahti.
Onpa napakan tuntuinen taimi! Minun melonikasvatuksista vain 1 neljästä kylvetystä vesimelonin siemenestä on vielä olemassa. Laitoin maitotötsään syvälle äskettäin, ja vaikuttaa että ei pannut sitä pahakseen. Vaan ei olla ihan vielä noin pitkällä kuin Vuokkis
Kuin syvälle tuon voi istuttaa sitten, kun suurempaa ruukkua sille tarvitsee? Nyt kyllä napakasti seisoo, mutta voi olla,että alkaa taipumaan kun kokoa tulee… Siis onko tämä suikertava, vai kiipeilevä kasvi? Ei mitään hajua, kun on eka kertaa tään kanssa on tekemisissä.
Laitoin kaikki melonitaimeni maitotötsiin, sekä vesi-, hunaja-, ja cantaloupemelonit. Nämä melonit on käsittääkseni kiipeileviä, mutta kai niiden voi antaa kasvaa myös maan pintaa pitkin jos sellainen on parempi vaihtoehto. Eli mikä itselle sopii. Kasvavat kuitenkin pituutta kovasti. Itse myös ensikertalainen, joten kokemusperäisiä juttuja ei vielä minulta irtoa. Muilta?
Sirkkalehtiä myöten sen voi istuttaa. Muistan lukeneeni jostakin ohjeen, että jos antaa kiivetä, niin sitten hedelmät pitää tukea jollakin pussilla, etteivät putoa. Maata myöden matavan hedelmän alle kannattaa laittaa joku suoja myös, ettei ala kompostoitumaan jo kasvaessaan.
Kiitos! Noista eri vaihtoehdoista mietinkin, että jos laitankin sen kiertelemään pitkin kasvarin hyllyä,ylös ja alas hyllyritilä alle sinne tasoon johon se haluaa hedelmän tehdä.
Kiitos, saanen käyttää itsekin tuota hyllyritiläideaa. Hyllyjä ei mulla kasvarissa ole, mutta irtoritilöitä olisi kolme, ja nehän voisi tosiaan ajatella laitettavaksi aina hedelmien alle tueksi.
Hunajamelonini kasvavat pituutta tötsissään, ja piti tutkia miten niiden kanssa edetään. Hyötykasviyhdistyksen Pähkylästä löytyikin (kiitos Habakuk vinkistä tuolla aiemmin) ohjetta:
"Meloni latvotaan nuorena kolmannen lehden yläpuolelta, jonka jälkeen taimeen kasvaa 3 lonkeroa. Poista niistä heikoin, jätä kaksi jäljelle. Nämä latvotaan taas 2-3 lehden yläpuolelta. Näihin tulee yleensä emikukkia (= hedelmiä muodostavia). Kun hedelmän alut ovat 4-5 cm mittaisia, lonkerot latvotaan siten että hedelmän yläpuolelle jää 2 lehteä. Pölytys varmistetaan aamupäivän aikana pensselillä."
Pitää huomenissa mennä laskemaan lehdet...
(ps. samassa Pähkylässä ohje vesimelonille: ei leikata. Laitoin tähän ihan sekaannuksen välttämiseksi)
Hyvä,Nuu, että laitoit… Melkein jo lähdin laskemaan Meloniniani… Onneksi luin loppuun…
Kiipeävän melonin hedelmän helppo tuentatapa on kasvarin katosta tai hyllystä roikkuva nailonsukka tai sukkahousu, jossa hedelmä saa kasvaa. Etelämmässä kasvatin cantaloupea kasvimaan aidassa ja laitoin kasvavat melonit sukkahousuihin roikkumaan aidasta. Näin niitä ei saaneet muurahaiset ja koska ne melonit irotoavat kypsänä helposti varrestaan, sukkahousu esti putoamisen. Ennen kikan keksimistä yksi putosi maahan, halkesi ja muurahaiset söivät sen.
Pitää vissiin mennä ostamaan muutamat halvat pirkat …
Meloni kukkii
Itse kerätyistä Cantaloupe-melonin siemenistä kylvetty, 3.4. itänyt taimi on avannut ensimmäisen kukkansa. Kaunis pieni keltainen Taimi on edelleen maitotötsässä, mutta kohta kyllä täytyy siirtää muualle, kun vaan tietäisi että minne. Kasvuvauhti tällä lajilla on nopeampi kuin hunajamelonilla, ja huomattavasti nopeampi kuin vesimelonilla.
Sainpa miekin hunajamelonin taimen:) Naapurin täti toi vaihtarina, kun annoin tomaattia. Ei oo mitään kokemusta ennestään sen kasvatuksesta.
Kumpi parempi, pistää kiipeämään vaikka kanaverkkoa vasten vai antaa luikertaa maata myöten? Vai liekö makuasia? Mulla on kasvarissa kyllä tilaa antaa luikertaakin, mutta jotenkin tuo kiipeävä vaihtoehto kiehtoo enemmän.
leija, mulla on nyt ekaa kertaa meloneja tulossa, mutta jotenkin kuvittelisin, että melonin paino repii köynnöstävän version maahan. painavat aika paljon?
No niinhän se varmaan on:/ meikä on ihan ulalla tässä(kin) asiassa:) Mutta kiitos viherpeippo! Miepä pistän suosiolla maahan. Ja ritilää mulla on sitten, jos sitä satoa vaikka sattuis tulemaan
Edellisellä sivulla on esittämäni Pirkka-niksi melonin kasvattamiseen aitaverkossa.
Tänään istutin hunajamelonin taimet ulos heinäpaalipenkkiin. Harso päälle ja katsotaan mitä tulee. Siemenet kaupan melonista.
Mummi, latvotko niitä jotenkin vai annatko kasvaa vaan villisti ja vapaasti?
Harson alla säilyi hunajamelonit, mutta pari ilman harsoa ehkä menehtyi viimeöisessä hallassa. varataimiakin on ja ne nostin kylmien sateiden alettua sisälle.
Hunajamelonia kasvatan ensimmäisen kerran.Loppukesällä olen ylleensä katkaissut latvat, että melonit ehtivät kasvaa.
Tässä Green nutmeg ja Noi de carmen, Lämmin ilma innosti kukkimaan. Hunajamelonit kärsivät enemmän kylmistä. harso on ollut päällä aina kun tuulet sallivat.