Meloni ( herkkumeloni) , Cucumis melo

Täällä on kans melonit kokeilussa. Kasvattelen niitä tuossa seinustalla kohopenkissä. Laitoin pienet styroksipalat niiden alle. Luuloni on että, kun eivät ole aivan maata vasten säilysivät paremmin mätänemättä. Nyt ne ainakin kastuu kun vettä tulee taivaan täydeltä.

Hei tokka, mites melonit? Itse olin kärsimätön ja halkaisin melonin kahtia ja maistoin, ennenkuin se oli muuttunut väriltään keltaiseksi. Pelkäsin, että alkaa mätänemään sisäpuolelta, siksi hötkyilin. Maku oli raikas, mutta makeutta ei vielä ollut. Toisen melonin saivat madot, kun en ajoissa poiminut sitä kasvupaikalta. Ensi vuonna, jos onnistun näin hyvin, odottelen rauhassa melonin kypsymistä sisätiloissa.

Muutama meloni hautomossa

Voiko melonin laittaa kasvamaan tomaattien alle “maanpeitoksi” kasvariin?

Kaikki hunajamelonit varren tyvestä kuihtuneet. Muutamat vielä lehdistään vihreitä, mutta toivoton juttu:(

Varren tyvi on just herkkä kaikelle muutokselle kurkkukasvien pikkutaimilla.

hunajamelonista upea saalis viime vuonna kasvarissa… tänä vuonna kahta eri vesimelonia, hunajamelonia ja butternut kurpitsaa avomaalla (josta jo viime vuonna uskomaton sato avomaalla!)

Minulla kolme melonia kasvihuoneessa, en kyllä tiedä, onko kyseessä hunajameloni vai mikä, lajike on kuitenkin nimeltänsä Santon. Nyt meloneissa on kukkia, mutta kaikki kukat näyttävät olevan hedekukkia. Koska emikukkien pitäisi ilmestyä? Vai olenko tehnyt jotain väärin, kun emikukkia ei näy?

Emikukat tulevat yleensä hieman myöhemmin. Mullakin on yksi Santon-taimi, pitääpä käydä huomenna tiirailemassa mitä kukkia siinä on.

Olisiko vielä liian aikaista kylvää hunajamelonit? Viime vuonna kylvin maaliskuun loppupuolella ja kasvu oli tosi nihkeetä pitkään…

Aivan turhan aikaista kasvattaa kurkkukasvien taimia vielä! Yleensä huono kasvu on näillä seurausta kylmästä kasvulämpötilasta (koskee myös kasvualustaa)/kuivuudesta tai ravinteiden puutteesta…

Kasvuolot olivat mielestäni kunnossa, mutta odotan vielä kuitenkin :slight_smile:

Kylvin tänään kolmea sorttia melonia: Oranje Ananas, Cool Green ja Cantaloupe Charentais. En ole koskaan onnistunut vielä melonin kasvatuksessa, jospa nyt tänä vuonna jotain syötävääkin toivottavasti saisi- ainakin noiden kahden ensimmäisen maku kiinnostaisi kovasti !

Nuu, varmaan saadaan seurata meloninkasvatustasi :slight_smile: Ei minullakaan kovin hääppöistä menestystä ole tuolla saralla ollut. Kaksi vesimelonin tainta on kasvamassa. Pitäähän sitä yrittää :slight_smile:

Itselläni on ollut jo useina vuosina meloneja kasvamassa ja parhaiten onnistuu aina jokin muu kuin vesimeloni. Cantaloupet/verkkomelonit ovat mielestäni helpoimpia. Olen niin laiska pölyttäjä, että vesimelonit eivat ilmeisesti kasvihuoneessa oikein pölyty. Silloin tällöin on muutama onnistunutkin.Onnea yritykselle ja maku kyllä palkitsee.

Kasvatatteko melonin pelkästään kasvihuoneessa ? Siellä varmaan onnistuminen olisi parempaa mutta minua arveluttaa vähän antaa kasvihuonetilaa jollekin jonka onnistuminen on epävarmaa - se on kaikki pois muulta kasvattelulta. Vaikeita päätöksiä nämä :slight_smile:

Otan siemenet aina kaupan meloneista (vesimelonin olen ostanut joskus, kun luulin siinä olevan vikaa)siksi en uskalla laittaa niitä ulos. Se ei vie sen enempää tilaa kuin kurkku, kun sen sitoo ja leikkaa samoin. Itseasiassa taitaa olla pienempi, koska lehdet ovat niin sirot. Nytkin laitoin ne aika tiheästi. Voithan kokeilla molempia tapoja?

Se hedelmähän on kuitenkin painava, eikös se “kurkkuna” roikkuessaan romahduta sen köynnöksen maahan ? Tai varmaan riippuu millaiset rakenteet siellä kasvarissa on, minulla ei ole mitään tukevaa rakennetta johon köynnöksen voisi kunnolla sitoa.

Olen sitonut sen hedelmän erikseen joskus, kun on niin isoja hedelmiä sattunut tulemaan (niksipirkka kehottaisi varmaankin ottamaan sukkahousut käyttöön) tai sitten laskenut sen kokonaan alas siinä vaiheessa, kun painoa on liikaa. Minulla ainakin kypsyvät sen verran myöhemmin, ettei alaslasku enää haittaa muita.

Kai ne voi sitten johonkin verkkopussukkaan laittaa kasvamaan, siis sen hedelmän :slight_smile: