Pirkkaniksi eli sukkahousu toimii melonien tukemisessa hyvin.
Tämä kasvoi sukkahousun sisään aidassa roikkuen.
Onpas muhkea. Tuliko samaan taimeen useita hedelmiä?
1+1 on tietenkin verkkosukkahousut
Tuo meloni kasvoi vähän lämpimämmällä seudulla, täällä en ole vielä onnistunut meloneita kasvattamaan. Muistaakseni tuo oli ainoa kunnollinen jonka saimme ja juuri tuon sukkahousun ansiosta. Yritin ensin tukea melonit alassuin olevien purkkien päälle, mutta muurahaiset hyökkäsivät niihin heti kun ne kypsyivät. Sukkahousupussiin muurahaiset eivät päässeet.
Niksi laitettu korvantaa
Elämäni ensimmäinen meloninkasvatusyritys tuottaa jotain.
Siemenpussi ei tietenkään ole tallessa, mutta olin ostavinani "pensastavan" makean pikkumelonin (?).
Niitä melonia on nyt kuusi kappaletta, itse kasvusto on kyllä jo melkein lakastunut, mutta hedelmillä menee hyvin.
En malttanut enää olla maistamatta.
Maku oli meloninen ja makea, mutta aika vähän syötävää.
Muistuttaa ehkä vähän hunajamelonia.
Kyllä nämä tulee syödyiksi.
Mieluinen kokeilu ja kokeilen kyllä ensi vuonna taas, vähän toisella tavalla kasvatettuna.
Alarivissä oikeanpuoleisessa kuvassa keskikokoinen tomaatti auttamassa hahmottamaan kokoa.
Mikä ihana tuoksu ! Oranje Ananas -meloni oli kypsä ja poimin sen pois roikkumasta. Siitä tulee ihana makea ananaksinen tuoksu kuoren läpikin, tuskin maltan odottaa että pääsen sitä maistamaan. Mulla on kamerasta akku loppu joten pääsen vasta huomenna ottamaan siitä kuvan, ja sen jälkeen herkku auki . Yhden hedelmän siitä kasvista sain, mutta varmaan ihan omaa töppäilyä koska annoin sen kasvin kasvaa ja rönsytä vaan. Olisi jotenkin pitänyt hillitä kasvua ja leikellä. Mutta jos tämä maistuu yhtään niin hyvältä kuin tuoksuu, niin ensi vuonna opettelen kasvatusniksit.
JenniJ, vastaan tässä meloniketjussa sulle tuolla muualla tekemääsi meloni-aiheiseen kysymykseen. Eli kylvin viime vuonna melonit (Cantaloupe, Oranje Ananas ja Cool Green) 10.5., itivät 5-6 vuorokaudessa. Kasvatin kasvihuoneessa ja vaikken tehnyt yhtään kasvatusohjeiden mukaisesti eli typistänyt versoja niin sain kypsät melonit sekä Oranje Ananaksesta että Cool Greenistä.
Jos olisin kylvänyt ne hiukan aikaisemmin ja hoitanut paremmin niin olisiko sato ollut suurempi ? Siihe en osaa ottaa kantaa, mutta joka tapauksessa niitä ei kyllä kannata kylvää vielä näin aikaisessa vaiheessa. Kasvu on köynnöstävä ja tulet olemaan ihan siinä keltaisessa nesteessä taimiesi kanssa jos jo nyt kylvät
Kiitos vastauksesta Nuu! Pistän päivät ylös ja kesällä sitten taas yhtä testiä rikkaampi!
Onko kukaan kasvattanut tuoksuvaa mangomelonia "Queen Anne's Pocket Melon"? Kuuluuko sen kasvua rajoittaa katkaisemalla kasvuversoja? Montako hedelmää tulee yhdestä kasvista?
Mangomeloni? Mä oon kasvattanut kyseistä lajiketta, mutta se oli tuoksumeloni.
Nytkin on yksi kasvamassa, eikä hyvältä näytä.
parina vuonna oon kasvattanut ulkona ja kasvarissa, mitään kasvua ei tosiaankaan ole tarvinnut rajoittaa, eikä ainuttakaan melonia ole näkynyt. Viime vuonna pieniä nupun rääpäleitä ilmestyi puolimetrisiin hentoihin varsiin juuri ennen pakkasia.
En tiä sitten olisko lyhyen päivän kasvi tai jotain.
Samasta siemenpussista on nyt tosiaan viimeinen kokeilu menossa, laitoin jo huhtikuun puolella, ja jos ei tästäkään mitään tule, saa olla mun puolestani, selvää on ainakin että mä en osaa sitä kasvattaa.
Vaikuttais että sen kasvupaikkavaatimukset on aika tarkat ? Maun vuoksi sitä ei kannata kasvattaa, vaan tuoksun.
“While edible, this melon is valued more for its scent than its rather flavorless white flesh.This plant grows best in hot, dry climates and well-drained, sandy soil.”
Sama kasvi, Bumble. 1700-luvulla sitä käytettiin parfyymina taskussa, sen hienon tuoksun vuoksi.
Pussissa sanotaan: Nyp av vid tillväxtpunkten på huvudstammen efter 5-7 blad och sidoskotten efter 2-3 blad.
Auttaisikohan tuo nyppiminen varhaisempaan kukkimiseen?
Laitoin sen kasvamaan kurpitsapenkkiin.
Juuri sen tuoksun vuoksihan minäkin sitä yritin/yritän kasvattaa. En osaa ruotsia kuin ihan vähän, sanotaanko tuossa siis että se päävarsikin kannattaisi katkaista 5-7 lehden jälkeen?
Muoks, Nuun kirjoituksessakin oli mielenkiintoista tietoa hiekkaisesta ja kai hyvin kuivuvasta mullasta?
Olipas hyvää tietoa, viime vuonna ne oli varmaan liian raskaassa mullassakin.
On se siemenpussikin mulla tallella, oliskoos siinä lukenut mitään? Varmaan olen alkuun katsonutkin ja unohtanut sitten.
Täs se on nyt. Pyykkipoika mittatikkuna.
Niin minäkin sen ymmärsin. Mutta ohje tuntuu vähän oudolta ja siksi kyselen neuvoja.
Mulla kasvoi viime kesänä terassilla ihan hurjana. Mulla on kaiteena etsattu lasi siinä, joten ihan täyttä auringonpaistetta ei koko aikaa kasvi saanut. Kasvoi niin hurjasti haaroen ja teki paljon pieniä meloneja, joita ei syöty. Katkoin niitä haaroja sitten pitkin kesää kun rönkähtivät johonkin väärään suuntaan. Laitoin siemenet aika myöhään silloin, mutta oli nopeakasvunen. Biolanin mustaa multaa oli ruukussa.
Tässä on tuoksumelonin koko sato! Kypsissä on vieno tuoksu.
Ihanan värisiä nuo oranssit
Minun melonistani ei tullut taaskaan mitään. Mun melonikokeilut oli nyt tässä.Kiva nähdä minkälaisia olis tullu.