Menneen kauden täysosumat ja flopit

Viimekesän parhaat, itselle uutuudet, olivat punavaula ja valkotupakka. Kumpikin kasvoi valtavaksi, kesti hyvin kuivahtamista ja kylmää syksypuolella, kukat olivat hienoja, ja valkotupakan tuoksu leijui iltaisin metrien päähän. Myös punavaula varmaankin tuoksui, muttei kukistaan, en tiedä mistä, kun yritti nuuhkia, niin ei haissut miltään, mutta siinä ympärillä leijui joku tuoksu, enkä tiedä mikä muukaan se olisi voinut olla.

Floppi oli jo toista kertaa kasvattamani Queen Annes pocket melon. Nyt oli lämmin kesä, toiset oli kasvarissa, toiset pihalla ruukuissa, eivät oikein kasvaneet nytkään, kukkia alkoi ilmestyä aivan liian myöhään. Ehkä yritän vielä kerran, siemeniä on vielä jäljellä.

Tämän kesän täysosuma oli ehdottomasti kiinanasterit,olivat aivan upeita.Onneksi en masentunut viime kesän kokeilusta,ehkä kolme kukkaa ehti aueta ennen pakkasia.Punajuuret,palsternakat ja sellerit olivat myös mieluisa kokemus.Purjot kasvoivat aivan valtaviksi,pisimmät n.160 cm pitkiä.(Juuresta lehden nokkaan) Vuonankaalesta ei saanut edes lehteä maistiaisiksi,kesäkurppa oli myös tänä kesänä floppi,muina kesinä siitä on tullutkin maanvaiva.

Kanadanseljan ensimmäinen kukinta oli kanssa viimekesän huippuja, musta tuli tän pensaan ehdoton fani, olen sen siemenestä kasvattanut. Uutta siementä en saanut, kun linnut söi kaikki tummuvat marjat, mutta pari koepistokasta juurtuivat loppukesällä vedessä.

Eipä nuista kuvateksteistä taida saada selvää. Ekassa kuvassa on siemenkirjeestä hankikylvetty uskomattoman ihana reunuspäivänkakkara. Uusina yksivuotisina kokeilin perhoskukkaa ja keijunmekkoa ja rakastuin molempiin. Noin viisivuotias kärhöni, jota kuvittelen Presidentiksi, yltyi hillittömään kukintaan, samoin ekaa vuotta kukkinut mantsuriankärhö. Yksivuotinen liuskamiinanköynnös on kestosuosikkini. Yksi täysosuma tuli vielä mieleen kollaasin teon jälkeen: kesäleimu Moody Blues:

Floppeja olivat köynnöskrassi ja koruköynnös, jotka olen takavuosina ilmeisesti jotenkin vahingossa osannut kasvattaa komeiksi, sekä talvivalkosipulia lukuun ottamatta koko kasvimaan sato, erityisesti herneet.

Tässä yksi minun menneen kesän ehdottomista täysosumista  Raspberry Truffel 

Tuoksuherneet olivat myös kesän onnistuneita kukkijoita 

Myös pioniunikot olivat aikamoinen menestys alkukesästä 

Oi että, tuo Rasberry Truffel on kyllä tosi hieno!! Kasvatitko sen itse siemenistä?

Olis kiva kuulla teidän kesäkukkasuosikeista/onnistumisista.

Listasin itselleni juuri tämän vuoden suosikit ja ei-suosikit. Oli tosi paljon uusia kokeiluja tänä vuonna.

Top 5: monarda hybrida, kesäpäivänhattu, surfinia, perhoskukka ja sarviorvokit

Nämä kaikki ilahduttivat runsaalla ja pitkäkestoisella kukinnallaan. No, tällä hetkellä perhoskukka on vähän huono jo.

Ei enää/pettymys: härmesalvia (huonosti kukkii)

kiinanasteri (liian räikeä)

purppuravaula ( juroi todella kauan, lehdistö runsas, mutta nyt vasta alkaa kukkia)

Ikuisuus suosikit samettikukat ei petä koskaan.

Niitä laitan paljon ja aina, 10+ näille.

Tänä vuonna pelargonitkin on viihtyneet ihmeen hyvin, yleensä ne ei mulla viihdy ja sateesta ne ei taida ainakaan oikein tykätä(siitä ei ole ollut pelkoa tänä kesänä).

Tsinniat ovat kasvaneet todella hyvin ja nyt ne ei ole edes kauheita roikaleita, eivät tunnu tykkäävän huonoa myöskään paahteesta tai kuivuudesta.

Orvokit ei olleet tänä vuonna niin menestyksekkäitä kuin aiempina vuosina, koirat on tosin harvennellut niitä ahkerasti.

Isokukkaista petuniaa tuskin laitan enää lainkaan, en jaksa koko ajan nyppiä ja muutenkin ne ei oikein olleet hyviä.

Yksi ainoa on kukkinut kunnolla ja sen ostin pikkupistokkaana, muut ostin isoina taimina.

Krassit olivat pettymys, kukkivat tosi vähän aikaa.

Neilikat ja amppelirusokki ok, ei mitään huippuja, mutta hyvin kukkivat.

Ainokainen verenpisara tänä vuonna , pistokkaasta laitettu, kasvanut hyvin ja isoksi, sekä kukkinut jo kauan, eli ok.

No samettikukat ovat todella minunkin kestosuosikki. Mulla oli tänä vuonna yli kymmentä erilaista ja kaikki tosi kivoja. Kiitollisia kukkijoita.

Kerrottua petuniaa mulla on runsaasti. Ostin kolme pientä taimea Plantagenista keväällä ja latvoin ja monistin sitä. Ihanan näköinen, mutta nyt alkaa vähän rötköttämään ja kun en ole mikään innokas nyppija, niin ei ole mun kukka. Taas sen saan todeta.

Koristetupakkaa laitoin runsassti ja se on kyllä ihana, mutta roskastaa ihan kauheasti.

Kivikkosuopayrtti oli mun tämän kesän suosikki, kukki pitkään ja sievästi!

Kääpiösamettikukka on ekan kerran kasvamassa ja kukkii tosi hyvin mutta osa niistä alkaa jo kuihtua. Ehkä vika hoidossa.

Torvikukka aika kiva mutta se on meillä lamoavaa mallia.

Pienet orvokit kuivuivat hellekauden alussa.

Pienet kehäkukat on pirteitä ja nättiä kaikki kaksi kappaletta.

Krassi myös on aika hyvä, lehdet vähän kellastuu mutta se tuo vain lisäväriä.

Revonhäntä jäi pienemmäksi kun odotin mutta on silti ihan kiva.

Mun ehdoton suosikki on tänä kesänä kerrottu petunia. Tupakka on ihana, mutta alkaa olla sotkuisen näköinen näin loppukesää kohti. Kiinanasterit ei petä koskaan. Ruusupapu on kans aivan ihana. Suorakylvetyistä maurinmalvat ja piiankielet vei kyllä sydämen. Oikeastaan kaikki onnistui hyvin. Ainoat fiaskot on sammarit, jotka kasvoi niin suuriksi, että ovat ruman kaljuja alhaalta. Herkkuhyppykurkku paleltui kesäkuussa, mutta alasleikattuna kasvoi uudelleen. Kuitenkin vain rapia metriseksi. No, onneksi ruusupavut kiipesi kolmeen metriin. :wink:

Kalifornianunikko, pelargonit ja rakkoköynnös ovat olleet tämän kauden virkeimmät kesäkukat. Krassi tip top lemon ei suorakylvettynä itänyt lainkaan ja tsinniat ovat säälittäviä. Keijunmekko on kärsinyt kuumuudesta ja suuresti hyysäämäni salvia splendens lighthouse purplet eivät edelleenkään täytä kesäkukille asetettuja näyttävyysvaatimuksia. Salviat eivät kai tykänneet kylmästä alkukesästä, eivätkä sen jälkeen oikein mistään…

Hyötäripuolelta lehti- ja palmukaalista tulee valtava sato. Laitettiin tulemaan niitä aika paljon kun viime vuonna örkit söivät kaikki. Siikli ja parsaperuna hyviä, manteliperuna ihan toivoton keittää. Pinaattisato surkea, mangoldisato hyvä. Kylmyys haittasi papujen alkukesää, nyt ovat jo ihan hyvällä mallilla. Tomaateilla kasvarissa liian kuumaa, chilisato monipuolinen ja hyvä jo tässä vaiheessa. Sitruunakurkun taimet kuukahtivat kylmyyteen yhtä lukuunottamatta. Maistiaisia ei ole vielä saatu.

Mä en ole onnistunut daalioiden kanssa tätä ennen koskaan. En olisi hankkinutkaan, ellei tyttö olisi vaatinut puutarhalla. Vakuutin, ettei ole nätti kauan, mutta toinen vaan intti, että edes sitten vähän aikaa. No laitoin sen sitten aivan erilaiseen paikkaan kuin ennen, ja nythän se on kukoistanut koko kesän.

Varsinainen täysosuma on kuitenkin mustaviinimarja, joka ei tänä vuonna ole kaikilla menestynyt. Laitan sitä lisää, jos vaan ensi keväänä energiaa riittää, kun kerran kelpaa muillekin.

Mä laitan nyt kuvankin, tästä mun uudesta lempparista, Monarda Bergamo. 
Mietin, että saakohan tästä siemeniä kerättyä. 

kuva

Iloisia yllätyksiä tuli koristetupakan, pioniunikoiden ja kesäharson kanssa. Lamopinaatti on uskomattoman satoisaa ja maukasta. Karhunvatukka tunkee herkkumarjaa ihan älyttömästi - ja mustaviinimarjaakin tulee hyvin. Puuliljat ja gladiolukset vasta valmistelevat omia yllätyksiään, mutta molemmat taitavat ehtiä.

Sarviorvokit ovat vieläkin istuttamatta. Keijunmekkojen juromista oli rasittava katsoa - ja sitten unohdin ne karaisuvaiheessa aurinkoon yhdessä kerrattujen petunioiden kanssa :(. Salaattia tuli kerralla liikaa, ensi kesänä kylvän pienissä sarjoissa, kuten pitääkin. Sinänsä roomansalaatti oli kiitollista kasvatettavaa - ja maukasta! Köynnöskrassi ja ihastuttava minisamettikukka meinasivat vallata koko hyötymaan.

Voi hyvää päivää että voi ihmisellä mennä metikköön KAIKKIEN yksivuotisten kanssa.

kuva

Floppi#1: tässä piti olla uhkea datura. Se oli niin karmean näköinen että hävitin sen jo alkukesästä. Sen juurella piti kasvaa tuuhea kesäleimu ja hopealanka. Kuten kuvasta näkyy. Kuolemankielissä olleen mummonpalsamin iskin hätäpäissäni tuohon ruukkuun hiljattain, se sentään rupesi kukkimaan.

kuva

Floppi#2: ananaskirsikat. Ei vissiin pitäisi ihan tältä näyttää? Myös retiisit ja pinaatit menivät pieleen.

kuva

Floppi#3: Itse siemenestä kasvattamani pelargonit näyttivät keväällä vielä oikein hyviltä, mutta koko kesän ne ovat näyttäneet tältä.

kuva

Floppi#4: Risiini-istutuskaan ei silmiä hivele. Ja mitä ihmettä sen "aluskasvina" on!

kuva

Floppi#5: Keijunmekot tekevät lähinnä pelkkää lehteä ja näettekö tuolla takana olevan vaahtera-aulion? Juu, en minäkään.

kuva

Floppi#6: Etualalla verenpisaroiden upeaa kukkaloistoa ja taustalla ihanat köynnökseni, taitaa siellä olla yksi kukkakin kun oikein tarkkaan katsoo. Lisäksi kosmoskukat tekivät lähinnä vain komean pusikon, harvat kukat ovat kittanoita ja kuivuvat pois. Perhoskukan ja sarjasaipon kylvin ovelasti kuunliljojen, pellavan ja auringonkukkien taakse ettei kukaan vain näe niitä! Revonhännillä ei ole häntiä. Petunioissa ei ole muuta vikaa kuin että niitä on milliflora liikaa. Palaan niihin täysosumiin myöhemmin jos tulee jotain mieleen.