Savonlinnan taimiston toimitukset loppuvat huhtikuun jälkeen, eli taitaa mennä ensi kevääseen tilauksen kanssa. Sieltä olen kolmena keväänä tilannut ja saanut hyvät puuntaimet, tosin yksittäisiä ei sieltä saa vaan minimäärä lajia on 2-3 kpl. Euroopanpyökkiä (Fagus sylvatica) tilasin vuosi sitten ja näyttäisivät hyvin talvehtineen meillä kolmosella. Lehtikuusien kanssa voi kokeilla muitakin lajikkeita kuin siperianlehtikuusta esim. vähän maltillisemmin kasvavaa japaninlehtikuusta, samoin hevoskastanjasta löytyy myös sirompia lajikkeita, jos balkaninhevoskastanja tuntuu liian massiiviselta. Mustilan arboretum on myös hyvä taimien- ja tiedonhankintapaikka.
No niin.
Nyt on taimet kuorittu paketista ja kasteltu.
Vasemmalta alkaen ensin männyt
Pinus mugo Misty
Pinus mugo Pal maleter
Pinus mugo Columnaris
Pinus sylvestris Woltins gold
Pinus mugo Zundert
Kuusi
Picea likiangensis “var. Balfouriana”
Hyvin matkustivat pahvilaatikossa varsovan läheltä tänne.
Tekaisin pikaisesti inventaaria havupuistani.
Pitää tehdä uusia nimikylttejä, kun suuri osa on talvella hävinnyt tai hajonnut.
Siksipä merkitsin vihkoon oikein kunnolla ylös, mitä missäkin on, jos ne taas karkailee.
Eli 121 eri lajikenimellä havupuita.
Taimia olen yhteensä istuttanut 217 kpl.
Tästä puuttuu 4 kpl, joiden nimeä en tiedä, mutta ovat erilaisia maata matavia katajalajeja.
Nimellisiä on seuraavat,
Katajat
24 lajia ja 46 kpl
Sypressit
5 lajia ja 5 kpl
Hemlokit
5 lajia ja 9 kpl
Pihdat
5 lajia ja 7 kpl
Kuuset
28 lajia ja 45 kpl
Männyt
16 lajia ja 20 kpl
Vuorimännyt erikseen, koska ne vaan on niin kivoja
17 lajia ja 37 kpl
Lehtikuuset
4 lajia ja 5 kpl
Tuijat
12 lajia ja 38 kpl
Muut
Eli Hibatuija ja douglaskuusi 2 kpl ja marjakuusia 2 kpl
On vähäksi aikaa muijalla askartelua, jos kaikkii teen uudet kyltit. :doze:
No en kyllä tee nuo tavallisemmat saa olla ilman, erikoisemmille teen kyltit. :laugh:
Merkintä suunnitelmia.
Mietin että laittaisko nimen maalitussilla vai ostanko dymoprintterin?
Käsin kirjotettu on tietty aina persoonallinen, mutta mun käsiala on ruma.
Täytyy lainata tytär ja serkkulikkansa talkoisiin, jos käsin laittaa.
Nuo kaikki olisi hienoa nähdä kuvina…
Niitä on jonkin verran näyttäytynyt omien lajiensa sivuilla.
Ovat hajallaan pitkin tonttia ja ryhminä siellä täällä.
Iso osa on vielä alkutaipaleella, koska vasta vajaa 6 vuotta on asuttu tässä, vähän ennen joulua -16 muutettiin tänne.
Saa nähdä kuinka monia olen aliarvioinut, eli minne tulee liian ahdasta, se koon hahmotus pienistä rääpäleistä on niin hankalaa.
Osaan kylteistä tulee reikä ja oksaan roikkumaan, osaan tulee tikku.
Nuo joihin tulee tikku, on taas kotoa löytynyttä keräyskamaa, eli johtojen suojalistaa.
Siihen saa hyvin tikun kiinni, kun on takana sellainen kolo.
Roikkuvat tulee alumiinilattalevystä, reikä kulmaan ja rautalangalla sopivan löysästi oksaan.
Ei tartte sitten harakoitten kuskata. :laugh:
Dymokin haalistuu ajan kanssa. Olen laittanut puisiiin tikkuihin sillä + nitonut varmuudeksi liuskan kummankin pään. Dymo on edelleen paikallaan, mutta teksteistä ei saa selvää kuin arvaamalla. Vanhimmat on mulla ehkä < 10 vuotta olleet.
Ja ihan vielä kommenttina.
Että jos joku sattuu olemaan sitä mieltä, että pilaan metsän erikoisilla puillani, niin ne on vaan omia hassuja kokeilujani ja haluan testata miten kasvavat, poistakoon sitten seuraava asukas, jos ei tykkää.
Metsä meni piloille ihan muista syistä, tonttimme on kapea ja pitkä ja kaikilta kolmelta sivuilta joista tämä rajautuu metsään on tehty meidän tänne muuton jälkeen avohakkuut.
Etelän puolelle jätettiin onneksi sentään talon kohdalle joku 50 metriä syvä metsäkaitale ennen hakkuuaukeeta.
Sen jäljiltä meidän tontin puut on tuulen riepomia raaskuja ja iso osa kaatunut tai ollut kaatumassa.
Olen siitä huolimatta pitänyt 1/3 osan pihastamme täysin luonnontilassa, siellä on vain muutama linnunpönttö vietynä.
Ja meidän pihassa ja tuossa metsäsuikaleessa on paljon oravia ja kauriit ja peurat myös käyttävät sitä piilona, koska muualla on ihan kaljua.
Tekisi mieli jopa istuttaa pähkinää lintuja ja oravia varten, mutta ei taida olla pähkinän maastoa tämä ja olen hirmu allerginen pähkinän siitepölylle.
Minä ainakin tykkään noista pienistä havuista, jokainen istuttaa pihaansa mitä parhaaksi näkee.
Tammet olisi hyvä tuottamaan satoa vanhempana ja oravat ainakin tykkäävät. Voi kestää useamman vuoden odottaa satoa.
Naapurilla on onneksi koko rivistö sembramäntyjä, niiden kävyt on monien lintujen ja oravien suurta herkkua.
Tammia täällä muutamia ihan pieniä onkin, oravien istuttamia vissiin nekin, kun on niin oudoissa paikoissa.
Tunnelmaa.