Tyhmänä kyselen, laitanko jo multaan vai miten menetellään. En ole koskaan kasvattanut ja nyt innostuin ja pitänee teiltä viisaammilta kysellä neuvoja.
Samaa minäkin mietin. Päättelin että kun ei niistä puhuta, ei ole vielä niiden aika. Rohmusin kaupasta kymmenittäin gladdareitten mukuloita. Pistetäänkö ne kaikki omiin ruukkuihinsa esikasvamaan? Voikohan niitä kasvattaa kesällä ämpärin kokoisissa ruukuissa vai pitääkö kaivaa maahan? Muistelisin että ne kaivetaan syksyllä ylös, onko näin?
Minä olen istuttanut kymmenenkin sipulia isoon muoviruukkuun, eli aivan kiinni toisiinsa ja sitten kesällä tuon muoviruukun kaivanut maahan tai istuttanut ison padan keskelle tms. Ihan vielä en kyllä niitä multaan laittaisi, ehtivät kasvaa tosi pitkiksi ennen kuin saa ulos.
Voi ei, olen kirjoittanut väärin nimen. Voiko sen muuttaa? Nyt apuun moderaattorit.
Kiitos, lämmittää mieltä kovasti, miten olinkin niin ajattelematon etten katsonut mitä kirjoitin. Sitäpaitsi en edes tiennyt suomenkielistä nimeä, tyhmyyttä sekin.
Minä laitan gladiaattorit esikasvatukseen vasta huhtikuun lopulla. Ne meinaa kasvaa ihan sikanopeaa puolimetrisiksi, jolloin sisällä pitäminen on vähän hankalaa. Jos on kasvihuone tai virherhuone, niin toki voi nyt jo lykätä multiin. Minä varron vielä kuukauden ja saan sitten kaipaamaani syyskukkijaa puutarhaani.
Citymarketissa olivat tehneet loukun meille höpsöille - heti sisäänkäynnin kohdalla oli tyrkyllä siemeniä ja mukuleita. Johan taas hyppäsi syvänpunaisia Gladioluksia koriin. Ja mulla on ämpärillinen lohenpunaisia talvetuksessa turpeeseen ladottuna odottamassa. Taas saa miettiä mihin kaikki mahtuu
Olen kantapään kautta oppinut olemaan laiska joten olen päättänyt laittaa nyt suoraan maahan.Viime keväänä esikasvatin maitopurkeissa ja kukinta oli ihan saman aikaan kuin edelliskesänä jolloin laitoin suoraan maahan,toki viime kesä oli lämmin ja otollinen kasvulle mutta luulisin että ei siinä kukinnan ajankohdassa suurtakaan eroa ole ja yksi työvaihe jää väliin
Pirkko-Martta, eipä tuota nimiasiaa kannata kovin paljon murehtia, minä en edes olisi huomannut kirjoitusvirhettä, jos et olisi sitä maininnut. Ihminenhän lukee sujuvasti paljonkin virheellistä tekstiä edes huomaamatta virheitä :)
(harmillista, ettei tietokoneen hakutoiminnot ymmärrä ohittaa kirjoitusvirheitä samalla systeemillä kuin ihmissilmä :)
Kiitoksia kaikista opeista! Siispä annan olla pusseissa vielä.
Ovelan loukun oli tehnyt myös Euromarket: pussissa lukee, että sininen gladiolus ja pussin kuva on hehkuvan pinkistä/fuksian värisestä. Siitähän se sitten käteen jäi, että mitä niistä tulee. Ja kaveriksi valkoisia. Nyt on TAAS 70 gladiolusta, vaikka juuri päätin, että yhtään sipulia en enää osta
Laitoin multaan muovisoikkoon: useana kesänä on käynyt niin, että kylmät kelit tulee ennenkuin kerkiävät kukkimaan.
Niinpä,riippuu varmaan missäpäin asustelee,minä asustelen Pirkanmaalla niin ovat ehtineet hyvinkin kukkimaan,eli elokuulla aloitelleet.Elokuun lolulla on naapurin synttärit ja hänelle aina vien yhden,toissa vuonna alkoivat aukeaan siksi ja viime vuonna kun esikasvatin niin lopettelivat,joten synttärikukat olen saanut.
taitaa minun tapauksessa enempi vaikuttaa sijoituspaikka tontilla ja vähäinen kastelu kuin tuo maakunta . Kyllä niiden pitäisi keritä kukkimaan sekä siellä Eurajoella missä joskus kokeilin, että Tampereella kuin myös mökillä Urjalassa, mutta eivät vaan viime vuonnakaan ehtineet, syksyn yöpakkaset vei nuput.
Kyllä gladiolus on sellainen must: Komeat ja värikkäät kukat. Jopa huonosilmäisetkin ne erottavat . Meillä oli kirkkaan punaisia (mieheni lempiväri), violettejä ja sitten valkoisia gladioluksia istutettuina daalioiden taakse. Oli oikein näyttävä yhdistelmä. Jouduin hieman tukemaan pitkänhuiskeita gladioluksia, jotka alkoivat kaatuilla kukkien painosta.
Kiitos vaan teille, jotka hieman toppuuttelivat istuttamista. Kävin katsomassa autotallissa kuinka ovat menestyneet talven yli. Hyviltä ja pulleilta sipulit vaikuttivat.
Viime kesänä laitoin suoraan ulos kesäkuun alussa ja ehtivät hyvin kukkia ja vähän ylikin täällä Lahdessa.
Minulla on keltaisia, oransseja ja yllätys-yllätys kaksivärisiä eli keltaoransseja.
Miten saatte gladiolukset pysymään pystyssä? Minä alan jo kyllästyä kaatuileviin ja sinne tänne vinksottaviin kukkavarsiin. Olen kasvattanut niitä tähän asti kukkapenkissä. Olisikohan joku asia parempi?
Gladiolukset on hallanarkoja. Olen laittanut ne esikasvatukseen yksi sipuli (jos isoja)/ruukku toukokuun alussa. Päälle kaksinkertainen harso. Meillä maa on tuohon aikaan vielä niin märkää, ettei suora istutus kasvupaikalle onnistu.
MInä iskin eilen valkoiset ja pinkit (oikeasti lohenpunaiset - miksi niihin pakkauksiin ei voi laittaa oikeaa väriä??) gladiolukseni ruukkuun. Kasvakoot siellä ja kelin lämmettyä siirrän ne partsille. Vähän heikkoa oli kukinta viime kesänä, joten heitin ne mukulat menemään. Saa nähdä, tuleeko näistä mitään. Onko kellään hyviä lannoitusvinkkejä? Olen laitellut niitä kesäkukille tarkoitettuja rakeita aiemmin. Tulisko jollain toisella lannoitteella tehokkaammin kukkia?
Minullekin tarttui mukuloita kaupasta, vaikka vaan ruokaa piti ostaa.. Tuota, mitens laitatte, suoraan multiin vaan? Pari vuotta sitten taisin liottaa vähän aikaa vedessä ennen ruukkuun laittoa (esikasvatan siis sisällä, en malta odottaa..). Jostain kai kuulin tällaisen ohjeen, onko kellekään tuttu juttu?
En ole liotellut ikinä, aina ovat kasvaneet.
Tämmöisiä herkkuja tällekin kesälle - minulla jää aina mukulat maahan, mutta uudet eivät maksa paljoa. Ennen otin talteen, mutta olivat epävarmoja kasvatettavia omista.
Tukena oli katkennut lehtiharava, siis semmoinen ruostunut rautainen teräosa, josta oli joku pii poikki - eivät katkoneet varsia vaikka vähän pelkäsin... Pajuista voi taivutella ihan yksinkertaisia kaaria, molemmat päät maahan ilman mitään punomista.