Miekkalilja (tarhamiekkalilja), Gladiolus

Istutin tänään gladiolukset ja vein ne kasvihuoneeseen kasvamaan.

Minullakin on tuollaisia samanlaisia kuin Inkillä ja sitten punaisia, valkoisia ja violettejä. Gladiolus samoin kuin muutkin mukuloista kasvavat tarvitsevat vahvan kasvualustan etenkin, jos mielii säästää mukulat ensi vuoteen. Laitoin omilleni kompotia ja hevosen lantaa(maatunutta) vahvikkeeksi ja hyvin kasvoivat ja kukkivat. Viime kesänä jouduin kastelemaan niitä aika paljon, kun oli niin kuivaa ja kasvupaikka oli lisäksi aurinkoinen. Täytyy varmaan minunkin alkaa nostelemaan niitä varastoituja mukuloita(tai ovatko sipuleita) ja suunnitella niiden istuttamista. Niihin tuli valtavasti sellaisia pieniä valkoisia poikasia. Eräs puutarhuri sanoi, että ne kannattaa ottaa pois ettei kukinta kärsi. Onko muilla kokemuksia ?

Montakohan gladioluksen sipulia mahtuisi halkaisijaltaan 25 cm ruukkuun? Lajike on joku hieman normaalia matalampi ja pienempi.

Minä laittaisin 5-6 kpl ja tukihärvelit samaan syssyyn. Gladiolukset kaatuvat hyvin helposti joten tukirakenteisiin kannattaa satsata. Kuinka syvä ruukku on?

Niinkö vähän? Mä ajattelin, että jos ne laittaa ruukkuun hiukan tiiviimpään, niin ne voi tukea toisiaan siellä. Lajike on gladiolus x hortulanus, Nanus-ryhmä, Primulinus-ryhmä (minkäköhän takia tässä on 2 ryhmää?) Korkeus 70 cm.

Ai niin, se ruukku oli 21 cm syvä.

Voisiko gladiolukset istuttaa jo kukkapenkkiin? Viime vuonna laitoin kesäkuun alussa ja kukkivat vasta aika myöhään.

Kyllä ne taitaa vielä paleltua kukkapenkissä. Meillä ainakin niitä esikasvatetaan sisällä kesäkuulle saakka, nyt ovat 10-30cm korkuisia.

Pitäiskös sitten hakea pois kasvihuoneesta sisälle? Ja viedä lämpiminä päivinä sinne vaan.

Ovatko, Raakki nuo sipulisi uusia tai vanhoja talvetettuja? Tuo asia alkoi vaivaamaan siellä messuilla, kun kauppias sanoi, että ne talvetetut sipulit kukkivat huonommin. En millään raaskisi heittää hienoja sipulejani menemään. Mutta jos asia pitää paikkansa täytynee sitten hankkia uusia täydentämään. Syksyllä, kun nostin sipulit ylös ne olivat paljon suutempia kuin uudet, joten ainakin toivoa on, että kukkisivat hyvin.

Apua, pitääkö mun istuttaa kaikki 50 gladiolusta omiin purkkeihinsa, kun aion siirtää ne maahan kesällä?

Annabella, sulla varmaan on niin suojaisa piha, että voit istuttaa ulos ja peittää vaikka kaksinkertaisella harsolla, niin lähtevät kasvamaan.  Hirveä työ purkittaa ensin kymmeniä mukuloita ja sitten taas istutella maahan :))

Mitäs kukkua on joku kauppias oikein mennyt myyntimielessä lipsauttamaan

Minulla on ollut monia vuosia jo gladioluksia ja kukitan samoja joka vuosi. Enkä edes lannoittele kovin ihmeellisesti. Olen ne istuttanut ruukkuihin sitä mukaa kun olen ostanut ja niissä ne saavat olla. Ruukut vien talvetushuoneeseen jahka talvi tulee jne. Gladiolukset olivat keskimäärin 30 cm piikeillä tänään kun poikien kanssa siirrettiin koko ruukkuarmeija kasvihuoneeseen lämpötuulettimen vahdittavaksi.

Yhtä ruukkua katsoin kriittisesti, sillä siinä näyttäisi olevan jo liikaakin vahvoja alkuja. En nyt kuitenkaan mennyt jakamaan kun kerran iloisena kasvavat.

Eihän niitä jokaista välttämättä tarvitse omaan ruukkuunsa istuttaa, mutta muori haluaa sen noin tehdä, kun hän sekoittelee ruukkuihin erilaisi kukkia - eli yhteen ruukkuun tulee vain yksi ta kaksi Gladiolusta.

On niillä myyjillä sitten hyvät myyntikonstit. En ole koskaan aikaisemmin tuollaista kuullut ja suurin osa meidänkin kukista on varmaan yli kymmen vuotta vanhoja. :)

Kiitokset näistä rohkaisevista kommenteista. Se myyjä varmaan ajatteli, että kun on tällainen "blondi" niin voi sanoa mitä sattuunaurua.

Minulla on useampikin suojaisa paikka pihassani ja gladioluksen sipulit ovat maasta syksyllä nostettuja, joten mahdollinen paleltumisen aiheuttama vahinko ei aikaisemman kukinnan iloon verrattuna ole kovin suuri. Harsottelen  sitten tarpeen vaatiessa. Viime syksynä pakkanen keskeytti kukinnan.

Muutama piippa näkyvissä ja istutin ne jo 22.4, vein lämmittämättömään kasvihuoneeseen. Tuleekohan mitään, pitäisköhän siirtää sisälle, mutta kun ei sovi millään. Annoin ystävälleni loput, kun en jaksanut kaikkia istuttaa, niin hän kertoi eilen, että ovat jo 15 cm:siä. Ovat olleet sisällä ikkunalaudalla.

Gladiolukset on portaiden alla piilossa, kun muualle ei mahtunut. Äsken ohi kävellessäni huomasin, että kaikki gladiolukset piipat törrötti jo terhakkaana pystyssä. Samaan aikaan istutetuissa freesioissa ei sen sijaan näy  vielä mitään.

Oletteko laittaneet  gladiolukset multaan kuiviltaan vai liotettuina? Minä en ole vielä ehtinyt eikä kai ne näin kylminä päivinä olisi kasvuun lähteneetkään. Aion laittaa suoraan ulos. 

En minä niitä liotellut, multaa vaan väähn kastelin. Laitoin ne purkkeihin verannalle, koska ulkona on niin kylmää vielä.