Miekkalilja (tarhamiekkalilja), Gladiolus

Gladiolukseni ovat varastossa istutettuina parvekelaatikoihin. En liottanut, kastelin vain kunnolla - kuten aina ennenkin. Sama juttu daalioiden juurakoille.

Mun gladiolus-ruukussani ei näy mitään elämäätäh?. No, en jää suremaan, vaikkeivät idäkään. Mulla on jo niin paljon taimia, että vähempikin piisaisi... Mutta vähän ihmettelen silti. Aina on galdiolukset itäneet.

Mulla näkyy elämää gladiolus-ruukuissa - nimittäin hometta vihainen Saa olla ensmäinen ja viimonen kerta kun niitä turpeeseen laitan.

Jos yhtään lohduttaa niin hometta näkyy puutarhamultaa sisältävissä purkeissakinsurullinen Eilen myös sielä gladiolus-ruukussa...

Taisin mennä syyttä haukkumaan turvetta... ruukut on varastossa jossa on kylmempi ja kosteampi kuin yleensä, jos se home sitten johtuu siitä. Odotan silti että ne gladioluksetkin sieltä jossain välissä putkahtavat esille.

Voiskohan joku hieman valistaa minuakin näissä liljajutuissa? Semmoisen tahtoisin tietää, että kuinka lämmin häätyy pihalla olla, ennenkuin tuon tuoksumiekkaliljan (ja aasianliljan) voipi siirtää tonne partsille? Pihalla on nyt jotain 5 astetta lämpöä ja parveke on suoraan etelään...että lämpö siellä nousee hieman ku aurinko paistaa suoraan. Tuo miekkalilja ja aasianlilja kasvavat ihan himo kyytiä ja näyttävät varret aika hoikkasilta. Nakkasin ne pihalle hetkeksi nyt..toivottavasti en vienyt niitä viimeiselle reissulle :(

En minä mikään asiantuntija ole, mutta eiköhän ne parvekkeella kasvaisi, mutta  varo kylmiä öitä, laita vaikka harsoa tms. yöksi suojaamaan, jos yöpakkasta uhkaa tai nosta sisälle. Hallanarkoja ne ovat. hymy

Lukaisin näitä kirjoituksia gladioluksista läpi, ja päätin omankin kokeiluni jakaa. Laitoin gladiolukset, anemonet ja freesiat jo pääsiäisen jälkeen parvekelaatikoihin ja kaiteeseen kiinni! Eli ovat olleet siitä asti yötä päivää ulkona. Ajattelin etteivät mitään suojaakaan tarvitse kun ovat vielä mullan sisällä piilossa pakkasilta jos sattuu tulemaan. Nyt on jo jonkin aikaa kolme uskaliasta piippaa ollut pystyssä gladioluksista, ja muutama on näköjään tulossa lisää kun tänään tarkistin tilannetta. Yksi freesiakin on jo pukannut pinnalle

Sisällä on toinen parvekelaatikko jossa on myös anemoneja, ja krassia ja elämänlankaa. Vähän on mietittänyt niiden latvominen, ovat jo noin 20cm pitkiä. Kahdesta uskalsin napata latvan pois, jään jännityksellä odottamaan miten niiden käy ja uskallanko muillekin tehdä saman. Kelloköynnökset on omissa purkeissaan, ja jotenkin kovin kituliaita ovat. Saapa nähdä mitä niistä tulee, tai tuleeko mitään.

istutin gladiolukset tänään maahan,huh kova homma oli ainakin 100 sipulia kun viime kesänä olivat tehneet poikasia runsaasti.Saas nähdä kuinka käy kun noita hallaöitä taitaa olla vielä pitkään,aattelin kyllä että jos ennen lämpösiä lykkäävät piippoja pintaan niin sit varmaan täytyy laittaa harsoa mutta kestäähän se jonkin aikaa ennenkuin nousevat.Onko muita yhtä rohkeita ollut.

Minä istutin omat 100 sipulia maahan jo n. viikko sitten. Samaa minä ajattelin, että eiköhän ne siellä mullan sisällä ole tallessa ja suojataan sitten, jos tulee hallaöitä, kun jo pintaan pukkaa. Vielä ei ole näkynyt eloa, mutta aiemmin sisälle ruukkuihin istutetut ovat jo pitkiä hujoppeja.

Gladiolukset laitoin maahan vajaa viikko sitten, ja nyt ensimmäiset piipat nousevat mullasta. En ole koskaan näitä esikasvatellut, koska ainakin täällä etelässä ovat ehtineet hyvin kukkaan.

Sanokaa nyt ihan suoraan, jos en viitti kaivaa gladiolusteni sipuleja ylös maasta (istuttaessani niitä, en tiennyt tällaista kun ei pussissa ollu mitään tekstiä vaan kuvat että kuinkasyvälle laitetaan ) Niin onko ne täysin menetettyjä ensi kesää ajatellen? Kuten sanottu en ajatellut ylöskaivamista joten törkin ne vaan perennapenkkiin, pitääkö se nyt kääntää kokonaan nurin että löydän kaikki sipulit. Vai ostanko suosiolla uusia, ei ne kuitenkaan niin älyttömiä maksa.

Suoraan sanottuna luulen, että joudut ostamaan uudet sipulit, jos ne maahan talveksi jätät. ;)

Kaivele vain parhaat tallelle : )

Tulipa mieleeni, että milloinkas pitäisi näissä näkyä kukkavanoja? Ja miten lannoitus? Minulla on tavallisissa parvekelaatikoissa sipulit ja hyvin ovat kasvaneet. Mutta alkoi arvuuttamaan toi kukinta.

Ei näy ainakaan vielä minulla, yleensä viimeisiä saa poimia sisään vaasiin ennen kuin hallat tulevat. (mutta minä en ole kyllä vielä yhtenäkään vuonna esikasvattanut sisällä vaan istuttanut suoraan ulos toukokuussa).

MuuuMille tiedoksi, että jos talvella ei ole routaa maassa, gladioluksin sipulit saattavat talvehtia ulkonakin, mutta yleensä routaa on niin paljon, että n. 10 cm syvyydessä olevat sipulit paleltuvat. Minulta unohtui muutama sipuli viime syksynä maahan ja nyt keväällä maata kääntäessäni hämmästykseni oli melkoinen, kun yksi sipuli oli talvehtinut. Ilmeisesti siihen kohti oli jäänyt tarpeeksi paksu läjä leikkuujätteitä niin routaa ei ollut tullut.

Minkä verran kastelisitte, jos teillä olisi aamupaahteisella portaalla pajukorissa 25 gladiolusta? Mulla on ja kastelu tuottaa päänvaivaa kovasti. Lehdet ovat kasvaneet hyvästi, mutta ovat ruosteisen värisiä. Kukkavanoista ei jälkeäkään vielä.

Katsotaan jos sitä vaikka jaksais kaivella niitä sipuloisia sitten syksymmällä ylös. daalianikin kasvavat ruukuissa jotta saan nostettua ne purkkeineen päivineen sisälle. Laiska mikä laiska...naurua

MuuuMi, helposti he sipulit sieltä maasta löytyy kun nyhtäset vaan varresta sipulin ylös silmän isku Itse kokeilin varastotalvetusta ensimmäisen kerran viime talvena, aika huonoin tuloksin. Vain muutama lähti keväällä kasvamaan.

Daaliat sen sijaan talvehtivat hyvin.