Miekkalilja (tarhamiekkalilja), Gladiolus

Sain viime syksynä sisaren vaaleanpunaiset miekkaliljan sipulit , omani ovat tummanpunaisia.
Mutta ,…kaikki kukkivat punaisina , ei oo todellista ? :w00t:

Täälei ehi ees kukkia,vasta tiukka vihiriä nupusto näkyvissä :frowning:

Lokakuun alussa ensimmäinen pinnisti kukalle, tänään 10.10. hain kolme lohenpunaista ja kaksi valkoista vartta maljakkoon aukeamaan.

Idänmiekkalilja aloittelee.

Näin noita vakka-taimessa, en sitten ostanut, valitettavasti. :wink:

On se aika hieno kyllä

Gladiolus imbricatus

Tyylikästä ja tummaa. Kelloköynnökset kasvaa taustalla.

Tänä vuonna tällaiset gladikset :hugs:
Tykkään miekkaliljoista aina vaan enemmän. Ensi vuonna pitää olla paljon enemmän miekkoja.
Sopii ja kestää hyvin ruukuissa.
On tyylikäs, siro, kestävä ja helppo.
Kukka on varsinainen taideteos.

Itsekin rakastan gladioluksia ja mulla on niitä joka vuosi enemmän ja enemmän. Mulla on isoja kesäkukkaruukkuja, joissa gladiolukset talvehtivat autotalliin siirrettynä. Sipulit myös jakautuvat, eli joka vuosi tulee kukkavarsia enemmän ja enemmän.
Tykkään näistä kovasti myös maljakossa.

Kesän viimeiset kaunottaret

Hei, miten talvetatte gladioluksen sipulit? Minulla ne on yleensä olleet ruukuissa, mutta nyt oli pakko ottaa ne ylös, koska autotallissa ei ole enää tilaa mun kymmenille ruukuille.
Leikkasin varret pois ja istutin sipulit hiekkaan matalaan pahvilaatikkoon. Hirveästi oli pikkusipuleita tullut, nakkelin ne sekaan sinne väleihin.
Teinköhän nyt fiksusti? Säilyykö ne kevääseen näin?

Vastaankin itselleni, eli sipulit talvehtivat hyvin hiekassa, mutta lähtivät kasvuun hitaammin kuin silloin, kuin jos ne ovat talvehtineet ruukussa.
Myös osa pikkusipuleista oli säilynyt ja lähtivät tekemään pientä lehteä.
Parempi nämä olisi ruukuissa talletttaa, mutta kun tilanpuute on ongelmana…

Miekkalilja (Gladiolus)

Komea kukkakasvi. Pitkät toispuoleiset kukinnot ja suuret kukat. Useita erivärisiä lajikkeita, väri vaihtelee valkoisesta keltaiseen ja punaiseen sekä kaksiväriseen. Kesällä muodostuneet sivumukulat kukkivat 2-3 vuoden kuluttua. Mukuloiden idättäminen aikaistaa kukintaa. Kukinta-aika loppukesästä.

Sipulit istutetaan 10 cm syvyyteen. Kukinta heinä-syyskuu. Kukinnanjälkeen mukulat kaivetaan maasta ylös, puhdistetaan ja viedään talvisäilöön ilmavaan paikkaan.

Hyvä leikkokukka ja ryhmäkasvi. Lämpimän seinustan koriste.

Lähde: Puutarha.net / Kasvikortisto

Tässä minun ihanuuksia.

Nuo harvinaisemmat värit tuppaavat taantumaan. Jäljellä mulla on valkoista ja pinkkiä. Isoimmat sipulit on jo nauriin kokoisia.

1 tykkäys

Nämä mulla viime kesältä.
Henni,missä talavetat mukulat?
Oon ostannu joka vuosi uuet,yritin talavettaa joskus,mutta olivat pelekkiä kuoria keväällä.

2 tykkäystä

Olen talvettanut eri tavoilla. Parhaiten ne ovat talvehtineet siten, että jätän ne ruukkuihin ja siirrän ne sisälle, viileälle valoisalle kuistille. Tässä kuva viime keväältä, huhtikuussa olivat jo lähteneet näin hyvin kasvuun:

Viime syksynä kaivoin sipulit ylös, koska halusin vaihtaa ruukkuihin mullat. Mulla on sipulit pahvilaatikossa hiekassa, siten että leikatut varret ylettyvät pinnan yläpuolelle. Näen sitten heti, kun ne lähtevät kasvuun ja laitan ne multiin. Saa nähdä miten talvehtivat. Aiemmin ovat tälläkin metodilla selvinneet ihan hyvin.

1 tykkäys

Ok,pitääpä yrittää tuota.