Miinanköynnös, Quamoclit

Siemenpussi oli vielä tallella. Otin siitä valokuvan joka auttaa kasvin tunnistamisessa.

Minulla oli tuota mökinmummin miinanköynnöstä viime kesänä, enkä saanut siitä kuin pari vaivaista tillinoksan näköistä raasua aikaiseksi. Lopulta mustasilmäsusannat kuristivat loputkin hengiltäno-jaa

Piti oikein tarkistaa tämä asia (Alanko-Kahila: Köynnöskasvit) eli teidän liuskalehtinen hyvin eksoottisen näköinen on kirjan mukaan punamiinanköynnös (Quamoclit coccinea) ja miinanköynnös tämä hyvin erinäköinen (Ipomoea quamoclit/Quamoclit lobata). Minulla siis jälkimmäinen ja ehdottomasti laitan ensi vuonna, koulin vaan aiemmin. Jos punamiinaa löytyy jostain sitäkin ehdottomasti laitan. (siemeniä jaossa???) Koruköynnös ei tänä vuonna oikein vakuuttanut eli ei pääse ensi vuonna jatkoon kieli ulkoa

No, höpsis, luin vielä koko ketjun ja olihan Pipu jo arvoituksen ratkaissut. Mitenkä punamiinat jaksaa?

Onpas hieno Miina Eetenineevalla, vaihdankin kelloköynnökseni ensi kesänä tuollaiseen niin, toivottavasti , saan kukkivaa köynnöstä ihailla.

Minulla on juuri tuota samaa kuin Eetenineevalla (kiva nimimerkki sinulla). Ensimmäistä kertaa laitoin sitä ja siitä kasvoi myös valtavan suuri; kiipesi yli naapurin aidan. Tällä hetkellä se on jo kellastunut ja siinä on paljon siemeniä kerättäväksi. Aion laittaa sitä ensi vuonnakin, siinä on myös niin kauniinmuotoiset lehdet.

Hei Memuli, laittaisitko minullekin muutaman siemenen talteen, on niin kivan näköinen köynnös. Sitä ei taida tuholaisetkaan vaivata.

Minulla lehtimadot söivät krassin lehdet vain paljas runko ja kukkaset jäljellä. En niitä myrkyttänyt, annoin syödä pakkanen sen kuitenkin heti vie ja tarvitsee ne madotkin ruokaa.

Täytyy tunnustaa, että taisi mennä kunnia tänä vuonna Tuomarinkylän hevosille. Meinaan laitoin aika satsit heposen peetä kaikkiin ruukkuihin ja laareihin ja voima oli kyllä ennennäkemätön. Täytyy tarkistaa myös minun miinojen siementilanne, ihanuus on myös jo kylmien kellastuttama, mutta toivottavasti ei sateet oli kaikkia siementenalkuja liottanut. Oltiin tyttären kanssa pajukurssilla, jolla tein yli metrin korkuisen rakettiköynnöstuen, mutta kuvasta näkee, että oli laitettava luudanvarsipuu jatkoksi miinalle, eikä sekään riittänyt.

Olen jo ottanutkin siemeniä talteen vaikka kuinka. Nemesia, saat varmasti niitä. Laitan myös siemenkirjeeseen, kunhan tulee. Mitäkään örkit ei vaivannut tätä köynnöstä. Kasvoi eteläpuolella kovassa auringonpaisteessa, olisi pitänyt vaan enemmänkin kastella. Mutta olen laiska kastelija.

jojo kaikki punamiinanköynnöksen siemenet on menny?tahtois kanssa muutaman.

Memuli, kiitos jo etukäteen.

Vakava lukihäiriö iski taas: pikaisesti katsoin otsikkoa ja luin, että "Miinanköynnös, Guacamole"naurua

Oliskos muutama siemen mullekkin!

Olis.

Voiko/kannattaako miinanköynnöstä latvoa?

Apuva! Miinat iti kahdessa päivässä :smiley: Mihinkä joudun niiden kanssa…

Voiko niitä latvoa?

Latvoin tänään yhden taimen…

Kumpia olisivat nämä pienoiset, liuskamiinoja vai punamiinoja?

Hetkinen. Minä olen ihan varmasti tähän ketjuun kirjoittanut mutta nyt niitä ei näy ollenkaan. Olenko nyt ihan pösilö…? Just eilen ihmettelin että kuinka harvaan ne koulitaan.

Jaahas ei kun siellä onkin kesäkukissa toinen ketju miinanköynnöksestä tää on köynnöksissä. Sekosin vallan!