Jossakin ohjeissa sanotaan, että istutetaan 30 cm välein, joten olisikohan ämpärin kokoinen astia riittävä…?
no niin nyt on käyty ostamassa 30cm ruukku joten eiköhän luulis riittävän
mulla on nimittäin joku 6kpl mustasilmäsusannaa 20cm ruukussa. Kokoa kasvilla on jo 2 metriä ja kukkii mut silti tuntuu että on liian pienessä ruukussa ja kun ei noita oikeen voi isompaan ruukkuun tosta enään siirrellä. Mistä sen sit tietää jos ruukku on liian pieni ?
Voihan sitä pientä multamäärää kompensoida muitten tarpeitten huomioimisella; riittävästi vettä ja riittävästi ravinteita ynnä valoa. Yksivuotisten kasvien kun ei tarvitse niillä eväillä selvitä kumminkaan seuraavaan vuoteen.
Miinanköynnös hyppäsi ostoskoriin ihan väkisin. Oli puoleen hintaan - eli ihana must!! - ja sitten oli tietenkin pakko ostaa myös keijunmekko (puoleen hintaan sekin) että sain yhteensä “yhden kasvin”… Mikä voittaisi naisen logiikan! 8D
Miinanköynnös kukkii. Aika jännän näköinen on kukka.
Onko kukaan kasvatellut miinanköynnöstä ihan vaan sisällä? Kannattaisko?
Miinanköynnöksen siemenet polttelee mutta tämän luettuani taidan vielä hillitä… Kokeilikos kukaan juurrutella noita latvoja joita napsitte?
Kauaa en pidäteltyä saanu, köynnöskset itäneet.
Onnittelut
Miinanköynnös tuntuu olevan myös yksi kiitollisimmista kasvatettavista. Hauskannäköinen ja matala köynnös, tykkään.
Kumpaas sorttia oot kasvatellu? Mulla valkokukkaista missä on semmoset "tilli"lehdet
Kasvattelin tuota kirjavaa missä isosormiset lehdet. Nuo tillilehtiset on vielä kokeilematta. Tänä vuonna piti kokeilla mutta siirtyy ens vuoteen jostain kumman syystä ![]()
Minulla oli viime kesänä sitä “tillilehtistä” (hih) punakukkaista. Ja en kyllä surkeampaa köynnöstä ole omistanut… Ei tykännyt yhtään viileästä, kun yöllä meni alle 8 asteen, ruskisti lehtiään, ja kasvu oli muutenkin niin onnetonta, ja teki kyllä paljon nuppuja, mutta yhtään niistä ei avannut. Se oli eteläseinustan kuistilla, joten sai kyllä kaiken saatavissa olevan (ulko)lämmön ja auringon mitä mahdollista. Oli kai liian kylmä kesä sille hienohelmalle.
Parempaa kuvaa en nyt löytänyt mutta tämäkin pudotti lehtiään alhaalta. Kukki ihan komeasti kunhan pääsi vauhtiin. Tässä kuvassa ei olla vielä vauhdissa ![]()

Onko joku jolla on kokemusta valkoisesta "white feaher". Kiipeääkö itsestään vai tarviiko tukea ?
Koska kylvitte, suoraaan vai esikasvatuksella ?
Mulla eka kertaa kokeilussa. Laitoin muutaman siemenen ja muutamassa päivässä se iti ja hurahti 5cm:n mittaiseksi. Siispä en kyllä kylvä loppuja ainakaan kuukauteen vielä.
Käsitykseni mukaan tämä kiipeää itse ohueen tukeen. Kannattaa esikasvattaa vaikka matala köynnös onkin.
Ennustan, että pulassa ollaan miinanköynnöksien kanssa. Sen verta topakoita lenkkejä on puskenut mullan pintaan parissa päivässä.
Viime vuonna kokeilin tuota kuvassa ollutta Miinanköynnöstä. Lähti todellakin alkuun komiasti, mutta sitten se kasvu laantui, eikä edes kesäkylmällä metriä enempää pituutta kasvanut. Nyt kokeilen sitä “tillilehtistä”. Josko sen kanssa paremmin onnistuisin.
Hentolehtistä miinanköynnöstä oli ainakin täällä multasormessa. Ehkäpä sitten muissakin.
Itse ostin punamiinanköynnöksen siemeniä Prismasta noin viikko sitten. Ainakin meidän Prismassa niitä oli vielä monta pussillista jäljellä. Tosiaankaan itäminen ei kestänyt kuin pari-kolme päivää, nyt on jo koulittu kahteen isohkoon ruukkuun, 3 tainta/ ruukku. Vien parvekkeelle sitten, kun ilmat lämpenee.