Laitoinpa sitten toissa päivänä punaminat suurempiin ruukkuihin. Kun ajattelin että kovin hankalaa niitä köynnöksiä sitten irroitella jos liian suuriksi pääsevät… Kukaan ei kertonut kuinka monta saa laittaa samaan ruukkuun niin tälläsinpä sitten peräti neljä kappaletta samaan, ruukut ovat neliskanttisia 20 cm leveitä ja 40 cm syviä. Toivottavasti mahtuvat. Ei noilla vielä isot juuret olleet vaikka versot jo 40-senttiset. Olen latvonut niitä ja on siellä jo kivasti haaroja ja nuppujakin jo!
Minä en ole vielä edes saanut aikaiseksi koulia… Yhä samassa rasiassa ovat ja kasvavat tuhanteen solmuun keskenään. Latvoin ne juuri, ihan pian pitää istuttaa ne, ennenkuin käy kypsästi.
Niin, ja minä olen ajatellut aika lailla samanlaista istutustiheyttä kuin sinulla, Poppius. Ovat niin hentoisia, että surkealta näyttävät jos liian harvaan laittaa, näin minä ajattelen.
Poppius, mulla on myös 4 tainta samassa ruukussa ja samaa kokoluokkaakin ruukku on.
No hyvä, etten yksin saa tungosta aikaan ruukussa, hih. No, hentoja ovat juu, ja ajattelin että haluan kunnon pöheikön. Ja onhan niillä tilaa kasvattaa juuriaan alaspäin aika pitkälle.
Apua, vein tänään neljän päivän tauon jälkeen miinanköynnökset ulos, ja nyt niiden lehdenkärjet on kippuralla, ja osa lehdistä ihan lötköjä! Osa lehdistä on ihan kunnossa. Mikä niille tuli? Oliko tämän päivän sää liian kylmä kun olivat kumminkin niin monta päivää sisällä lämpimässä. Oivoi! Toivottavasti ne selviävät kokemuksesta!
poppius, aivan sama tilanne! Apua täälläkin.
Ihan tosi? Sinullakinko oli eka kerran ulkona moneen päivään ja kävi samoin?
Minulla se viherpeipolta saatu miinanköynnös on kuivatellut lehtiään jo jonkun aikaa eikä ulos ole vielä päässytkään. Tänään tutkin kasvin, suihkutin myrkkyä ja istutin isompaan ruukkuun, latvan katkaisin jo aikaisemmin. Saas nähdä, toipuuko mun hirmukäsittelystäni.
Oliko siinä öttiäisiä?
saman haluaisin tietää, viherpeukalo... näyttävät huonoilta. nyyh.
Ne lehdet olivat keltapilkkuiset, joten aloin epäillä öttiäisiä, viereinen kelloköynnös oli vähän pilkukaslehtinen ja sai saman myrkkykäsittelyn. Nyt se näyttää vihreämmältä. ![]()
Mullakin ulkona olleet miinanköynnöksen lehdet meni kippuralle yhtenä kylmänä yönä, mutta nyt jo työntää kovasti uutta kasvua.
Aha, se siis oli kylmästä. Nyt voivat taas ihan hyvin, aika paljon lehtiä kipristyi, mutta latvaosa on ihan kunnossa. Varmuuden vuoksi annoin myrkkykäsittelyn… Pitää olla jatkossa tarkempi noiden kanssa.
Minä varuilta annoin vielä auringon polttaa nuo samaiset miinat… Jos vielä jäävät henkiin, niin ovat varmasti vahvaakin vahvempia taimia.
Minä kans olen antamalla antanut noiden lehtien vähitellen auringossa kärvistellä. Iltasella olen suihkutellut ja aamulla taas vaan aurinkoon. Kipristyneet ja kellastuneet lehdet olen vaan pois nyppinyt ja loput on ihan hyvin jatkaneet kasvuaan. Latvomisen jälkeen sivuhaarat ovat kasvaneet ihan reippaasti auringosta huolimatta (tai juuri sen ansiosta)
Minä taas olen varonut aurinkoa kun ovat niin hentoisia taimia… Ovat olleet päivät avokuistilla varjossa, aurinko paistaa viereen.
Mun miinanköynnökset ovat jo melkein kuukauden ikäisiä mut ovat vielä ihan hentoja. Mitenhän ne sais kasvamaan paremmin, en ole niitä kyllä lannoittanut. Ne on vajaan 10cm pituisia ja päässä on muutama lehti. Ei kyllä tohi vielä viedä pitkään aikaan ulos, sillä yöllä oli vielä pakkasta ja tänään satoi rakeita.
Onko kukaan kokeillut kylvää suoraan ulos kasvupaikalle tai yleensäkin maahan ettei ruukkuun. Ajattelin et en laittaisi ruukkuu vaan maahan.
miten olen käsittänyt että miinanköynnökset eivät pitäisi auringosta yhtään ??? olenko aivan väärässä ? (minulla olleet varjossa) Minulla on kolme noin 30cm tainta ja pitäis laittaa isompaan ruukkuun mutta en tiedä minkä kokoisen ruukun tarvitsee. AUTTAKAA
kiitos ciao
samaan tulokseen minäkin Colazo olen tullut, vaikka tuolla edellä kerroinkin auringossa miinanköynnöksiä kasvattelevan. Nyt löysin puskan sisältä laatikollisen taimia, jotka ovat olleet siellä katveessa unohduksissa kaiken aikaa ja ovat sitten niin vehreitä ja tuuheita, ettei samaksi kasveisksi tunnistaisi. En edes yritä niitä enää aurinkoon totuttaa, vaan pistän ne suosiolla kasvamaan katvepaikkaan, johon ei auringon säde osu lainkaan tuomivanhuksen takaa.
joo minäkin laitan ne varjoisaan paikkaan jossa minulla on myös mustasilmä susanna. Susanna kasvaa hirveetä vauhtia ja siinä on jo kukkiakin joten se ainakin viihtyy siinä paikassa joten toivottavasti miinanköynnöskin. Mutta mun pitäisi ensin tietää minkä kokoiseen ruukkuun laitan noi 3kpl miinanköynnös taimia. Ei nimittäin mitään tietoa paljonko tarvitsee tilaa.