No, mulla ei ole tarkotus kasvattaa näkösuojaksi, vaan mun mielestä toi köynnös on sen näköinen, että sopii mun bambutikkaisiin ja luo siten itämaistyylisen niistä tikkaista Sen ei tarviikkaan kasvaa tiheäksi, vaan ne tikkaat saavat näkyä sieltä. En halua sellaista köynnöstä, jota saa olla koko ajan kursimassa kasaan jokapaikasta. Tikkaat on n.2m korkeat ja alhaalta n.50cm leveät ja kapenevat ylös josta ovat n.30cm leveät.
Maaliskuun loppu, huhtikuun alku, sanoisin. Juuret ei ole ainakaan punamiinalla kovin valtaisat, jossain neuvottiin kylvämään suoraan lopulliseen ruukkuun niin, että laittaa n. puolet lannoitettua puutarhamultaa (kesäkukka-), päälle kaktus-tai kylvömultaa, johon siemenet kylvetään. Mullan painuessa sitä lisätään ja taimi änkeää juurensa syvemmälle. En ole kokeillut, mutta voipi toimia.
Mulla iti nopeasti nuo miinanköynnökset mut sit heti välittömästi meni kaikki sellaisiksi vaalean kelta-vihreiksi, ihan kuin kuolemaa tekisivät. Ovat sisällä minikasvihuoneessa, liekö liian kostea ja kuuma sitten. Ainakaan ei ole puute valosta tai vedestä, se on varmaa. Mutta liikaa on niitä kyllä voinut tulla…
Viime keväänä kylvin tavallista miinanköynnöstä 12.3. Kasvu oli hyvin sähäkkää heti alussa ja jouduin monta kertaa latvomaan taimia ennen kuin sain ne istutettua ulos. Sisällä en voinut antaa kasvaa hirveän pitkäksi. Tänä kevään kylvän vasta huhtikuun loppupuolella.
Ja minä se kylvin tänään. Enpä älynnyt käydä täältä tarkastamassa että mikä on paras aika. Toivottavasti kuistilla viileässä ja valoisassa eivät ryöpsähdä liian suureen ja hentoon kasvuun liian aikaisin.
Herranjestas! Miinanköynnökset ovat itäneet, alle KOLMESSA vuorokaudessa! Pussissa sanottiin sentään että 7-14 päivässä. Kohta taidan olla pulassa niiden kanssa!
Poppius, samoin täällä kävi. Yllätyin nopeudesta, ensimmäinen niska kurotteli ilmoille alle kahdessa vuorokaudessa 15.3 laitoin multaan ja nyt ensimmäiset lehdet hyvin kehittyneet osassa taimia. Ens vuonna varmaan vähän myöhemmin laitan
Pikasiemeniä oli täälläkin. Kahdessa vuorokaudessa itivät ja kun ajatellaan että ulos saan ne täällä Kainuussa vasta kesäkuussa niin kuinkahan niiden kanssa pärjää ? Minkälaisia köynnösviritelmiä teillä muilla on ?
Täällä on useampaan kertaan kyselty että kuinka tiheään miinanköynnöksen taimet voi laittaa? Kysynpä siis minäkin että miten ne koulin? Yksitelleen omiin ruukkuihinsa vai useampi samaan. Entä sitten lopullinen sijoituspaikka? En vielä meinannut suuriin ruukkuihin laittaa kun vie liikaa tilaa. Kertoisiko joku kasvia aiemmin kasvattanut miten pitää toimia?
Laitanpa tämän saman kysymyksen jonka laitoin toiseenkin ketjuun. Olette idättänyt miinanköynnöksen viileässä vai lämpimässä? Tilasin siemeniä pussin ja siinä sanottiin et viileässä paikassa pitäisi olla. Mulla on ne nyt sellaisessa reilun metrin korkeassa kasvihuoneessa(hylly jossa muovisuoja päällä), onkohan se liian lämmin niille. Ei siellä tosin mikään oikein lämmin ilmasto ole, mut pitäiskö kuitenkin ottaa pois sieltä?
Yhdistin kaksi samasta asiasta ollutta ketjua tähän yhteen. Sivuilla 4 ja 5 on muutamia "alle jääneen" viestiketjun tämänkeväisiä viestejä jos joku ihmettelee omansa "katoamista". Muuten tämä on aivan ajan tasaista keskustelua josta voi jatkaa suoraan eteenpäin
Niistä kasvoi terhakkaita punamiinoja (eikös), vaikka tämäkin purkki on lattialla kumollaan jo ollut. Samassa purkissa on tarhaneidon siemenet nyt sitten ihan sekaisin, odottelen josko itäisivät.