Mikä hoya?

Ostimpa pari tällaista, mikä posliinkukka on kyseessä? Lehdet ovat pienemmät kuin Carnosalla mikä minulla on ja ehkä hiukan kapeammatkin.

Saattaisi ollakkin, ainaki kun googlasin niin löytyi hyvin samannäköisiä versioita. Täytyy pakottaa kukkimaan naurua Onko tällä mitään erikoisvaatimuksia muihin hoyiin verrattuna?

Ompa niin samannäköisiä että ei tosiaan taida saada selvää ennenkuin kukkii, mutta tutultä näyttää.

Lehdet nuissa ei ole niin paksun tuntuiset kuin esim. carnosalla. Varmaan kaikista posliinikukista mitä minulla on, on noissa ohuimmat lehdet.

Pilkkuja näyttää olevan samalla mitalla kuin tuossa sinun fresno beautyssa, joissakin enemmän,joissaki vain muutama,mutta liekö pilkut kertoo mitään. Sinulla näyttää köynnöstävän kehikossa, minä laitoin amppeleihin, ei varmaan väliä kuitenkaan?

Kiitos tiedosta, vaihdankin sitten kehikkoon mieluummin hymy

Olen hukannut parin posliinikukan nimilaput ja toivoisinkin, että tätä kautta löytäisin niille niiden koko nimet.

Tällä posliinikukalla on pienet suippokärkiset lehdet, n. sentin pituiset.

Tälläkin on pienet n. sentin pituiset lehdet, mutta ne ovat pyöreät ja nappimaiset.

Valitettavasti kumpikaan ei vielä ollut kukkimisvaiheessa.

Ylempi on Dischidia ruscifolia, miljoonasydän lienee suomalainen kutsumanimi.Dischidiat ovat läheistä sukua posliinikukille. Alempi näyttää Hoya serpens’ iltä. Varmempi tunnistus onnistuu kukinnan myötä.

Posliinikukkien nimiä hukassa minultakin.

1) Kirjava lehdiltään, punertava karvainen verso ja karvaiset lehdet alapinnalta, lehden pituus noin 8 cm

2)Suipot ja karvattomat lehdet, myös verso kalju, lehdet noin 6-7 cm pitkiä

3) Pari kuvaa tästä kolmannesta. Pienet, kovat ja paksut lehdet, max 4cm, kärjet ovat terävät. Tuoksuu ihan posliinikukalle, vaikkei kukikaan

Hoya-tietäjät, huhuu Nostan tätä ylöspäin..

Sain tämän kasvin tuttavalta, hän ei muistanut kasvin nimeä, joten olisi mukavaa, jos joku tunnistaisi. Kolmen oksan päähän on tullut kukannuput, vähän kuin Pikkuposliinikukassa.

Hoya linearis ??

Ja suomeksi himalajanposliinikukka.

Tässä vuosi tai pari sitten hankin tällaisen roikkuvan kasvin ikkunani eteen, mutten tiedä, mikä se on. Osaisikohan joku sanoa? Se on kukkinut pari kertaa ja viime kesän se kukki lähes koko ajan. Kukat ovat valkoiset, joissa on liila keskusta ja ne tuoksuvat melko voimakkaasti ja ne ovat kahdeksan kukan tertuissa. Tässä kuva kukkatertusta ja lehdistäkin.

Pikkuposliinikukka, hoya bella.

Mikähän hoya tämä on?

Eli isoposliinikukka

Kiva tietää mitä haluaa antaa:)

Huono kuva,tiedän,mutten parempaa saa nyt otettua.Lehdet eivät ole mattapintaisia ja suippomaisia,ne ovat paksut ja etupuolelta hieman karvaisia ja takapuolelta enemmän karvaisia.Luulin tätä isoposliiniksi,mutta muut eivät ole samaa mieltä.

Toivotar, hoya calycina

Ja ensimmäisen sivun ensimmäinen kukka oli hoya memoria, selvisi kun alkoi kukkimaan

Kiitos Kilppu tunnistuksesta=)nyt ei ole epäselvyyksiä.