Dahlee, luultavasti herttaköynnösvehka, tarkistappa googlella
Kiitos, näyttäispä vahvasti olevan tuo herttaköynnösvehka, joten uskaltanen googlettaa hoito-ohjeita ja toivoa, että pistokkaat pysyisivät hengissä…
Sivulla 3 Kiusun kasvi näyttää minusta Hoya calycina nimiseltä posliinikukalta.
Ensinnäkin heippa kaikille!
Tämä on ensimmäinen viestini tänne ja aloitan heti aivan aiheen vierestä kertomalla, että olen uusi.. Mutta asiaan...
Sain tuttavaltani juorun (ainakin oletan, että kyseessä on juoru) oksia ja nyt istutin ne purkkiin, mutta en tiedä mikä juoru on kyseessä. Lehdet ovat pinnalta vaalean vihreät, mutta alkapinnan poimut ovat punaisia, kuten kukan varretkin. Kukinto on pieni ja oranssi.
Olisi mukava, kun joku osaisi nimetä tuon näiden kuvausten perusteella.
Kuva helpottaisi tunnistamista kummasti =)
Elikkäs tämän näköinen.. hieman hankalaa vielä tämä palstan käyttö, mutta eiköhän tämä tästä.. Kuva valitettavasti juuri siitä syystä väärinpäin.
Nyt meni mielenkiintoiseksi… kysyin nimittäin eräältä hyvin kukkia tuntevalta ihmiseltä tätä ja hän kertoi sen olevan juoru. Nyt tuo otsikkokin on ihan väärin (enkä osaa vaihtaa, pystyneekö siihen edes!?).
Mutta olisi kiva, jos joku tietäisi mikä tuo kyseinen kukka nyt oikein on. Amppelikukkana ollut siellä, mistä sain alut, jos sillä mitään merkitystä asian kannalta on.
Kyllä valvojat otsakkeen muuttaa =)
Voitko ottaa lähikuvan kukasta ? Saattaahan se ollakkin juoru, minä nyt en niin hyvin vielä kukkia tunne =)
Lehtien ja varsien perusteella voisi olla vaikka mätäsmuori. Mutta kukka..?
Mulle tuli ensin suukkosuu mieleen, mutta siirtelen nämä johonkin Mikä huonekasvi -ketjuun, jookosta?
Juoru se ei ainakaan ole…
Oiskos se jonkin sortin Columnea?
Äh, kukan malli ei passaa sen paremmin muorille kuin suukkosuullekaan. Talleroinen, huomasithan, minne siirsin kysymyksesi?
Ei tuo oo juoru…
Huomasin. Hienoa, kun tämä toimii näin. Uutena olen aivan pihalla ja teen varmaan erinäisiä “rikkeitä” kirjoitellessani. Luin kyllä nuo käyttöohjeet mutta muisti on niin tavattoman huono.
Olisi kyllä hienoa, jos nimi kukalle löytyisi, vaikka ihan hyvin tuo tuntuu oloistaan pitävän, kun viime viikolla vasta laitoin oksat purkkiin ja nyt on jo tehnyt kolme kukkaa. Mutta silti se nimi olisi hieno =)
Talleroinen, älä välitä niistä virheistä, kyllä niitä sattuu itsekullekkin tämän tästä…
Nuo lehdet on melko kovat ja sellaiset nahkea pintaiset (kukkatermistö on muuten ihan hakusessa, että selittelen varmaan ihan oudosti kaiken, mutta ehkä opin vielä). Ja tuo kukka on todella pieni. Olisikohan joku reilu puolisensenttiä. Ja tuon kukan sisällä on pieni keltainen pyöreähkö osa.
Tässä olisi nyt uusi ja parempi lähikuva tuosta tuntemattomasta..
Tuollahan on begonian kukka