Onko nuo kukat kestäneet kauankin tuon näköisinä? Entäpäs jos ne eivät ole vielä valmiita, mietin vaan jotakin Nematanthus tyyppistä kasvia…
Mielestäni paikassa, josta kukan sain kukat olivat aina tuon näköisiä. Hyvin pieniä ja vaatimattomia, joita tuskin toisinaan edes huomasi isosta kukasta. Se kun roikkui amppelissaan jo kauniisti. Minun vasta juuri istutetut pistokkaat.
Jahooliilla ei yhtään pöhkömpi arvelu. Saatko kuvaa tuosta kukasta vähän eri suunnasta, Talleroinen? Sivusta ja suoraan edestä? Näkisi vähän sen muotoa.
Tässä on kukka sivulta
ja tässä edestä.
Kyselin tätä jo osiossa Mikä kasvi tämä on, mutta ei kai siitä ole haittaa jos lisään kyselyn myös tähän osioon, huonekasvit ovat kumminkin kyseessä ja oikean hoidon varmistamiseksi olisi hyvä saada tunnistettua kasvit aikaisin. Voi olla, että kyseessä on peruskasveja, mutta minulle hieman outoja. Kuvat hieman epäselviä, ei juuri ollut digikameraa saatavilla.
?
?
Katselin jo siellä edellisessä, mutten noista kuvista osaa tunnistaa. Arvaisin, että ylempi on joku traakki (mut ku se on punane?) ja alempi ehkä joku kirjovehka?
huuliveikko,mikäli kuvastasi näen oikein, tuo ensimmäinen ainakin muistuttaa supputraakkia, joka myös itselläni on.
Kävin katsomassa tuota kukkaani paikasta josta alun sain ja yllätyksekseni näin siellä aivan erilaisen kukan, kuin minun kukkani. Sieltä oli todella kasvanut “heltta” ulos. Eli jahoolii… Kyllä se jonkinlainen nematanthus on. Nyt katsomaan miten sitä oikeasti kuuluu hoita. Jos joku osaa vielä tuosta nematanthuksesta tarkentaa, niin hienoa, mutta tämäkin on jo hieno tieto. Kiitos!
Kiitos kaikille vastauksista. Olen itsekin tällä hetkellä sen kannalla että ensimmäinen punalehtinen kasvi olisi jokin traakki, mutta punalehtistä traakkia en ole löytänyt mistään, joten minulle on hieman vieläkin epäselvää, miten kasvia tulisi hoitaa.
Toista kasvia joku veikkasi jonkinlaiseksi kirjovehkaksi. Päätin ladata siitä vielä muutaman kuvan, tosin edelleen huonolla kännykkäkameralla jos joku niiden avulla pystyisi päättelemään lisää. Ostaessani kasvia ystäväni sanoi mulle, että olisi mahdollisuus, että tämä kasvi kukkisi joskus, tosin tämä saattaa olla aivan puutaheinää .
Kiitos taas kaikille, jotka jaksavat nähdä vaivaa vastata!!!!
Tällaisen kukan sain siskoltani, eikä mitään tietoa mikä kukka on kyseessä. Tietäiskö joku?
Sinne päin arvailuksi menee tämäkin, mutta huuliveikon alempi kasvi voisi olla nuori Strelitzia, kolibrinkukka.
Morningsnow, löydät viestisi nyt täältä. Laitoin sinulle tulemaan myös privaattiviestin, katsotko postiasi :)
Morningsnow’n kasvi voisi olla jonkin sortin köynnösvehka, Philodendron. Tykkää kasvaa tuettuna ylöspäin.
Huuliveikko, googlella löytyi joitain punalehtisiä, kun kirjoitti hauksi “dracaena red”
Soikkoköynnösvehkalta tuo minun kukkani voisi näyttää. Siinä on jotain kummallisia ilmajuuria, kuuluuko soikkoköynnösvehkassa olla sellaisia?
Kiitokset kaikille!!!
Unohdin eilen päivällä osan ostamieni viherkasvien lajin, mutta jo tänään sain ne takaisin tietooni teidän avulla.
Kiitos nanikka, Spatz ja Lukinlilja, toinein kasvesta on aika varmasti traakki, dracaena, ehkä hieman harvinaisempana punaisena.
Kiitos jaholii, luettuasi ehdotuksesi, että toinen kasvi olisi kolibrinkukka, se palasi mieleeni. Kyseessä on kolibrinkukka, ostin todella kolibrinkukan ja toivottavasti saan sen joskus kukkimaankin. Kukallinen olisi ollut helppo tunnistaa, mutta onneksi löytyi viherpeukalo, joka tunnisti kasvin ilman sitäkin.
mitähän huonekasveja tulin hankkineeksi.
Kuva 1, mikä tämä on ?
ja toinen uusi, mikä tämä on?
Talleroinen, kyllä se Nematanthus on. Heitänpä veikkaukseksi Nematanthus ‘Tropicana’. Nuo kukkaset todennäköisesti vielä muuttuvat tuosta.
Guuglailepa aikasi kuluksi
http://www.picsearch.com/search.cgi?q=Nematanthus&start=1&t=4XnLC%2Fov1TPuu62W6NDKEXPa2zSbb%2FSO9%2Bzx9ArkuU0%3D&nav1
Viherpeukalo, sen toisen kasvin osalta googleta ja vertaile nimellä Pentas lanceolata eli viisikki. Saattaisi olla vaikkapa se.
Ellika, sehän se, kiitti tunnistuksesta. Katselin huonekasvikirjaani, ja aloin siihen suuntaan kohdistaa epäilyäni. Ostin eilen nimittäin Turusta kasv. tieteelliseltä pikkukukkia (pistokkaita) ja kuvittlein , että kyl mää nyt noi muistan ja niinpä vaan kävi, että kaksi oli kotiin tultua nimettömänä.