Mikä kärhö?

Ostin kärhön, mutta onko tämä kärhö? En ole tuollaista kukkaa nähnyt kärhöllä milloinkaan. Lehdet muistuttaa mantsuriankärhön lehtiä, mutta tuo kukinto.....!

PS. Valitan kuvan isoa kokoa. Pienetelin sitä pariin kertaan, että näytti kansiosta katsottuna tulitikkuaskin kokoiselta, mutta tänne se vaan levisi näin isoksi.

kuva

Minkälainen kärhö on kamtsatkankärhö?

Löytyisikö tälle nimeä?

Tämä kiemurtelee koristearonia pensaassa, olisiko joku kärhö, joita minulla ei ole koskaan kasvanut pihalla?

Osaisiko joku ilman kuvaa kertoa mulle mikä kärhö vajan seinustalla kasvaa. Se on kasvustoltaan pienehkö ja hennon oloinen mutta se voi johtua kyllä kasvupaikasta joka on aikalailla kamala (ei multaa, ei vettä eikä pahemmin aurinkoakaan). Kukka sillä on nelilehtinen ja väriltään liila. En muista minkä värinen se keskiö kukassa on.  Kukkii tällä hetkellä. Kärhöt on mulle sellainen tuntematon alue joten jos saisin vaikka muutaman varteenotettavan lajikevaihtoehdon niin voisin kuukkeloida niistä sitten.

Kukahan hän on ??

Tää on ostettu joskus v. 2013 tai -14 Särkältä, sitten se hävis eikä näkyny moneen vuoteen, no, viime keväänä löysin ihan vahingossa tuon kun koisoja revin pois viereisestä verkosta, samantien muistinkin joskus siihen kärhön istuttaneeni, viime vuonna ei kukkia näkyny, nyt löyty kukkia vajan nurkasta , ängenny kattopeltin raosta sisäpuolelle. Alppikärhön näkönenhän tuo kukka on mutt mikähän risteymä lienee ?

Palaan samalla kysymyksellä kuin viime vuonna, nyt kuvan kera. Eli mikä on nimeltään tämä hentokasvuinen kärhö ? Siirsin sen uudelle paikalle tänä kesänä ja kapaisin sille nimeä että osaan hoitaa oikein.

Kukan väri taittaa lilaan ennemmin kuin syvään punaiseen jolta se kuvassa näyttää. Nupussa ehkä se oikea väri tulee esille.

Kiitos Hoyabella :slight_smile: Nettikuvista päätellen Ville de Lyonin kukat näyttäis olevan pyöreämmät kuin tässä mulla olevassa. Niobe täsmäis ehkä paremmin.  Loistokärhöjä on noi molemmat, mulle varmaan riittää tiedoksi se että se mun on todennäköisesti joku loistokärhö.

Mulla on toinenkin kärhö täällä, kasvustoltaan aivan erilainen. Todella runsas. Katetun terassin rakentamisen vuoksi leikkasin sen alkukesästä aivan maata vasten ja nyt se on kasvanut niin että huitelee jo katon rajassa ja leveälle ulottuvan  kasvuston läpi ei enää näe. Kukkia siihen ei ole vielä tullut, ehkä kukinto kärsi siitä leikkaamisesta. Viime vuonna se kyllä kukki mutten tainnut ottaa kuvaa siitä silloin.

Mun arvaus viinikärhö, mahdollisesti mme Julie Correvon.

Ei sillä kauheesti väliä ole, vaikka olisikin viinikärhö tai loistokärhö, aika lailla samaa hoitoa ne kaipaa.

Tein aamulla kierroksen pihalla ja vähän tutkin noita  kärhöja, samaa mieltä  Suokukan kanssa että hyvin todennäköistä   on että viinikärhö Julie Correvon

Kuukkeloin kuvia ja toi Julie Correvon näyttäis hyvinkin samanlaiselta kukiltaan. Korkeudeksi sille annetaan kuvauksissa 3-4 metriä ja siltä osin toi mun ei täsmää, on korkeintaan  2-metrinen. Myöskään lehdistöä sillä ei oo niin runsaasti kuin joissakin kuvissa näytti olevan.  Mut noi voi selittyä sillä että aikasemmin se kasvoi tosiaan sellasessa paikassa että ihmettelen miten hengissä pysyi, ja nyt alkukesästä siirsin sen nykypaikalleen joten ei ehkä ole vielä kaikessa kasvutarmossaan.
Kiitos teille kaikille kun näette vaivaa ja käytätte aikaa :kiss:

Mikä lempo tässä on? Olen jonakin kärhönä ostanut viisi vuotta sitten. Ei kuki. Takertuu kiinni muihin kasveihin ja kasvuvauhti on kova. Ei kuoleta versojaan talven aikana. 

No nyt mulla yhtäkkiä tuli mieleen, että ne hämärän ajatuksen takarajalla kajastaneet kärhöt olivat Polish Spirit (viinikärhö)  ja Piilu. Ja se kolmas siis oli se Julie Correvon.  Saas nähdä, miten tuon Spiritin käy, kun ei mulla ole mitään vahvoja maakerroksia. Täytyy syksyllä tyhjennellä sen istutuskohtaan vielä kesäkukkaruukkujen multia lisukkeeksi.

Nyt on siinä mun toisessa kärhössä muutama kukka. Tämä kasvaa siis tosi runsaana, varsia miljoona ja ne kiipeilee sinne tänne kiivaasti. Kukka on sininen. Yritin ottaa kuvan sieltä kukan sisältä myös, vähän hankalaa oli kun se on sellanen kellomainen alaspäin avautuva. Ainakin nyt tässä vaiheessa on sellanen.
Tosiaan alkukesästä leikksin sen täysn alas maan tasalle, sillä on voinut olla jotain tekemistä myös tän kukinnan ajankohdan kanssa ?
Osaisko kukaan kertoa mikä kärhö mulla siinä on ?  Tai suuntaa-antavasti riittää hyvin sekin :slight_smile:

Hmm, noi kuvat tuli näkyviin vaan sellasina neliöinä. Voi olla että mene eaikansa että ne näkyy kaikille normi kuvina pentissä. Mikähän tässä nyt on,  sattunut useamman kerran vime aikoina :crazy:

Minä olen tuollaisen ostanut kiinankärhön nimellä. Se nimi kuitenkin lienee väärä, odotin siitä keltakukkaista vaan ei ollut.

Alppikärhö siis - kiitos kaikille vastauksista !

Pitää tutustua sen tapoihin tarkemmin, jos se tosta jatkaa kasvuaan kesä kesältä eteenpäin niin tulee mun grillipatiosta pimee mesta :w00t:

Mikähän kärhö tämä mahtaa olla? Ostin tämän viime kesänä Blue Angelina, mitä se ei selvästikään ole. Tajusin asian vasta nyt, kun teki ensimmäiset kukat ja noita lehtiäkin kun nyt rupesin katsomaan, niin eihän ne näytä yhtään siltä, millaiset Blue Angelissa pitäisi olla.

Tokmannilta ostin viime kesänä. Noita lehtiä kun katsoo niin olisi silloin jo pitänyt tajuta…

Oisko Jackmanii?

Sitä mietin itsekin. Tässä vielä lähikuva:

Mikä kärhö tämä lie ?  Pussissa lukee “Pysäkin kärhö ?” ja väri on vaaleanpunainen ?

Rayalta on tää siemenpussi mulle matkannut ja kiinnostaisi saada lisätietoa :slight_smile: