Moonlight-tämä on keltasormustin kukka,on perenna.
Varjo(?)lilja tuli mieleen.
Kaiva morsinko vähän tuosta juuresta,jos se on punainen se on vuohenkello,jos juurenniska on valkoinen se on ukonkello.
Peurankello se vois kanssa olla;sen kasvusto on enempi tummemman vihdeä.
Voisiko olla karstaohdake - täällä puskee nyt tuonnäköinen - oli iso sellainen viime vuonna - komean iso ja tarttuvat hedelmät takertuivat koirien turkkiin. On kaksivuotinen ja täällä kylällä kasvaa sitä rikkaruohon tavoin -on jonkinlainen kulttuurikasvi. Onkohan sitä käytetty joskus hyödyksi.
Täytyy kaivaa tuo talteen ja katsoa mitä siitä tulee kesän mittaan, kiitokset teille.
Kaivoin kasvin ylös ja selvästi on liljakasvi, sipulista kasvaa. Ilmeisesti sitten varjolilja kuten Peppeliini arveli.
Moonlight, minä veikkaisin varjoliljaa.
Tupsukki, ukonkello se ei ole, sen luulen tunnistavani, kun niitä minulla on ollut paljonkin joskus. Jalomikin arveli peurankelloksi. Se vois olla, ne on joskus keväällä vaaleamman vihreitä ja niissä taitaa olla vähän eroja lajikkeesta riippuen. Se “vanhakantainen” kai on sitä tummempaa, sitä minulla on.
Mikäs tämä lienee? Näitä kasvaa muutama tontin reunustalla, metsän lähellä penkalla kuivahkossa puolivarjoisessa kohdassa.
Rikkakasvi, puutarhakarkulainen vai mahdollisesti joku luonnonkasvi?
Erikoisen näköinen. En ole ikinä kai nähnytkään, mutta voi olla jollain toisella vyöhykkeellä kovastikin tuttu.
Ai niin. Täytyypä lisätä tuo kasvuvyöhyke (Pirkanmaa, III) omiin tietoihin, siitä on varmasti tunnistuksissa hyötyä.
En muista nähneeni näitä muualla, ja sen verran silmiinpistävä väri että tuota oli vaikea olla huomaamatta. Tässä lisäkuva, vähän pienemmästä taimesta:
Olisiko Hieracium maculatum, täpläkeltano?
Kiitos, voisi hyvinkin olla.
Googlen kuvahaulla löytyi monennäköistä, mutta ‘Leopard’-lajike näyttäisi olevan lähimpänä. Lienee siis puutarhakarkulainen.
Täytyy siirtää muutama taimi parempaan paikkaan tuolta…
Kiitos Korpikello minunkin puolestani, ostin tuon joskus puutarhamessuilta ja istutin se parhaaseen paikkaan. Sitä ei olis pitänyt tehdä, se leviää siemenistä niin ettei ehdi repimään pois niitä alkuja ;(
Zaltys, mieti ensin missä se saa levitä, siirrä vasta sitten ;ö Keltainen mitäänsanomaton kukka.
Kaikki kasvit nämä ihmiset täällä tuntee:))
Nimi keltano pistää minulla hälytyskellot soimaan päässä… leviääää. Olen repinyt oranssikeltanoa kivikkopenkissä, jonka nurkalla sitä kasvoi vähän (kunnes levisi) monta vuotta sitten. ja vielä vaan löytyy alkuja. Ja rannassa rehottaa huopakeltano.
Mulla on täpläkeltano ''Leopard'' penkissä, revin kukkavarret irti, vielä ei ole levinnyt. Tykkään sen lehdistä.
Tavallista keltanoa minäkin joskus vanhassa puutarhassa erehdyin laittamaan ja kamppailu siitä tuli...
Netistä lukaisin että tuo ‘Leopard’-lajike leviää hieman hitaammin. Täytynee vaan toivoa että nuo juuri penkkiin siirtämäni ovat sitä; vaikka ei sillä niin väliä vaikka leviäisi, on nuo lehdet niin komeat että mieluummin noita katselee kuin vuorenkilpiä (joita on edellisten asukkaiden jäljiltä penkit täynnä).
Löysin eilen Leopardin taimen : ).
Leopard täpläkeltanomullakin näkyy nousevan taimipotissaan, lehtien vuoksi hänet ajattelin laittaa mökille mesäpuutarhaan. Siellähän en ole siemeniä ja kukintoja valppaana nyhtämässä, mutta jospa luonto kurittaa puolestani. Taidan rajatun pohjattoman sankon hänelle laittaa kahleeksi.
Minä taistelen myös huopakeltanon kanssa! Toisaalta se on ihan hauskannäköinen, nimittäin sitä on yks "nurmikon"pala ihan kauttaaltaan peitossa. Ei taida enää ruohokaan kasvaa.