Mikähän tämä? Kukat ovat tummemmat kuin kuvassa mutteivät tästä oikein erotu.. Löysin tuolta rytöpuskasta ja tämä on minusta ihan sievä ja terhakka :)
Imikkä?
Lehtoimikkä.
Aha…voisiko kukkapenkkiin laittaa?
Minulla imikkä kasvaa keltavuokkojen joukossa aika varjoisessa paikassa pensaitten juurella.
melkein sama mihin istuttaa, lähtee vaeltamaan
Villi ja vapaa siis Vois myöhemmin koittaa törkätä varjon penkkiin ja katsoa sitten minnelie matkailee. Kiitoksia tunnistusavusta jälleen!
Onko tämäkin puna-ailakki, vaikka noita terälehtiä on noin vähän?
Väittäisin että on
Kiitos aronja!
Ohdake? Mikä laji? Tämä on kasvanut penkin reunamalle, muita samanlaisia ei lähialueelta löydy. Tuskin tuota kuitenkaan tuohon on istutettu, joten ajattelin kysyä täältä luonnonkasvien puolelta. Lehdet eivät mielestäni sovi niihin yleisimpiin suomalaisiin...? Kooltaan aika massiivinen, ei niinkään korkea mutta lehdet peittävät penkistä paljon..
(Nuo melkein peittoon jäävät suuret hampaattomat lehdet kuuluvat jollekin muulle kasville.)
Piikki-ohdake taitaa olla.
Mitään piikkien tapaista en ole tuosta löytänyt, ainakin siinä mielessä eroaa niistä piikki-ohdakkeista (tai ohdakkeista ylipäätään) joita olen ennen nähnyt: tuota pystyy käsittelemään hyvin ilman hanskojakin. …vai kehittyyköhän ne vasta kasvin vanhetessa, tms?
Huopaohdake on. Lajinimi heterophyllum viittaakin siihen, että sillä on monenlaisia lehtiä (liuskaisia ja ehytlaitaisia).
Ahaa, kiitos!
Juuri onkin sitten tuolla niin syvällä että sitä tuskin saisin ylös kaivettua. Täytynee jättää tuohon, ainakin perhoset tykkää. Ei sentään ihan pahimmalla paikalla, samalle alueelle kylvin (kukinnoltaan samanväristä) Vernonia gigantea:a syksyllä. Tiedän: paha rikkakasvi sekin, mutta ajattelin kokeilla kun niitä ei nähtävästi kovin moni ole Suomessa kasvattanut…
Minä siis olen tällä hetkellä täällä Kreikassa, itseasiassa koko kesän :) Haluaisin kysellä joitain kasveja, joita en yllättäen itse tunnista. Eli tietääkö joku mitä nämä kukat/heinät ovat?
http://www.penttiperttula.fi/ on kirjoittanut suomenkielisen kirjan ainakin itäisen välimeren kasviopas, ehkä saat jostain tällaisesta vastauksen noihin outoihin kasveihisi. Itse olen yrittänyt löytää noita netistä, mutta ei tärppää...
Toi heinä taitaa olla isoräpelö briza maxima
Ei se linkki toimikaan…
Jos sullon netti käytössä, niin googlaa wildflowers from greece vaikka ja sieltä sitten...
Ehdotelma: 1. Tragopogon hybridus 2. ??? 3. Leopoldia comosa 4. Briza maxima 5. Crepis rubra 6. Artedia squamata