Mikä kasvi?

Koitin luontoportin hakua mut en sillä löytänyt. Tietäiskö joku mikä tää on?

kuva

Alkuperäinen kirjoittaja: Miikos

Epävarma veikkaus, pohjansinivalvatti?

Ainakin hyvin valvatin tyyppinen on kasvutavaltaan, mutta lehdistö ei näy, niin on hankalaa.

Valvattia tai kallioista epäilin. Taitaa olla sittenki karvaskallioinen? Tuossa on nyt kukka auki.

Täytyykin tuollainen karvaskallioinen katsoa googlella tai mun kasvioppaista.

Tuo pohjansinivalvatti onkin enemmän vissiin pohjoisen kukka, ulkonäöstä tuli vaan sellainen ekana mieleen.

Tällainen kasvi on tullut jonkun toisen kasvin mukana, koska en tätä ole istuttanut. Mikä mahtaa olla? Joku kohokki tulee kukasta mieleen, mutta onko sittenkään. 

Ja kannattaako tämä säilyttää?

kuva

Tässä kukka

kuva

Ja tässä näkyvät lehdet

Eikös tuo ole puna-ailikin valkoinen versio?

Niin ja joskus kersana olen nähnyt ailakin valkoista versiota Porvoon radanvarressa. (Tyhmät kun radalla leikittiin.) Se ei kai ole kovin yleinen.

Mulla kasvaa luonnonvaraisena pihassa yksi valkoinen ailakki. Ja tien varressa valkoinen hiirenvirna ja valkoinen ja pinkki sinivuokko. Niitä on kiva bongailla.

Valkoailakki voi myös olla kun kukkaperä vai mikä pallukka se onkaan on pullea, puna-ailakilla ei sellaista. Kaunis on, harmi, että on lyhytikäinen tai 1-2 vuotinen ja hede- ja emikasvit ovat erikseen eli yhdestä ei siemeniä heru.

Tällaisia on ilmestynyt tänä kesän puutarhaani, mikähän se mahtaa olla? Kukan väri hennon vaaleanpunainen, vaikka kuvassa näyttää valkoiselta.

kuva

amerikan horsma, hävitä

Kiitos Jässikkä vastauksesta!

Nyt ihmettelen sitten mitähän (rikkaruohoja) nämä mahtaa olla??

Ylempää luullakseni myös löytyi pienenmpänä versiona keväällä (toukokuulla muistaakseni) nurmikolta ja siinä oli liila kukka. En ole varma onko samasta kasvista kyse.

Alemmassa vaalea kukka, keskellä terälehteä tumma(punertava)juova.

kuvakuva

Millekkäs nämä sydämen malliset kuuluu ??

kuva

Eikait ole Rayalla kyseessä kevätvuohenjuuren lapsonen.

Jestas, oon nimittäin tuohon joskus pari vuotta sitten kevätvuohenjuurta tällänny mutta ei sitä ikkään oo näkyny, aivan oon unohtanu koko jutun, mutta nyt kun Tönönvahti sanoit niin muistupa mieleen. Kiitos !

Peurankellolla eka kasvi voisi olla tuoksuorvokki. Toinen rikkaruoho, en tunnista mikä.

kuvakuvaOnko nämä rikkiksiä?

Voisko olla syysasteri? Ja ekassa kuvassa jättipietaryrtti?

Siis Hoyabellalla.

Karvarilla luultavasti eivät ole rikkoja, mutta en tiedä mitä ovat, eivät muistuta mitään tutunnäkösiä rikkoja ainakaan mun silmääni. Hoyan ensimmäisenä olevat lehdet vois olla jättipietaryrtin, tai jonkun vastaavan.

Kiitos Bumble.Voisko tuo eka olla syysleimu?Oon laittannu niitä ja toivoin että ees joku nousis.

Tuo toinen pitäis minun mielestä olla joku keltakukkanen,vähän niinku päivänkakkara.Nimilappu on menny räksän mukana :frowning: