Ystävälläni kasvaa iso mahonia pihassa.
Se on kaunis, mutta todella helposti kevätaurinko ruskistaa lehdet.
Ehkä siksi olen jättänyt laittamatta, vaikka hyvin se muuten metsäisessä puutarhassa toimisi.
Ystävälläni kasvaa iso mahonia pihassa.
Se on kaunis, mutta todella helposti kevätaurinko ruskistaa lehdet.
Ehkä siksi olen jättänyt laittamatta, vaikka hyvin se muuten metsäisessä puutarhassa toimisi.
Pohjoisen puolella menee ruskistumatta.
Haudalle ostetussa orvokkiruukussa kasvoi tämmönen kasvi. Otin sen talteen ja istutin omaan ruukkuun, mutta en tiedä mikä se on. Jotenkin on tutun näköinen ja pelkään että se on joku kauhea rikkaruoho.
Lisäys: Googlen kuvahaun perusteella se on jättibalsami, eli joutaa lämpökompostoriin. En tiennytkään, että sillä on noin suuret sirkkalehdet.
Näyttöö tosiaan balsamilta, nyt ku osasin sillä silmällä katsoa.
Siemensyöksy, myös paukkupalsami nimellä kulkee. Jättipalsami, nyppää pois, ei leviä juurten avulla. Ensimmäisen kerran näin tuon 80 luvulla kirkon puistoon näyttävällä paikalle laitettuna. Taisi monet levittää siemenistä sieltä omaan pihaansa tätä uutta “kirkollista” kasvia.
Naapurissa oli joskus tuollaisia, siemenet lensi monta metriä. Onneksi on helppo poistaa.
Sehän on luokiteltu haitalliseksi vieraslajiksi…
Haitallinen vieraslaji se tosiaan on koko EU:n alueella. Onneksi huomasin sen siinä orvokin vieressä ja nyppäsin pois eikä äidin kanssa jätetty sitä haudalle kasvamaan.
Ajattelin, että se on retiisi.
Minä meinasin ensin ehdottaa ahkeraliisaa, no sehän onkin jättipalsamin mukavampi sukulaiskasvi.
Tämmösiä mysteeritaimia on kasvanut yhteen ruukkuun, minkä olin nostanut kasvihuoneeseen talveksi. Siinä on viimekesänä kasvanut dahlia ja oxalis Iron Crosseja. Nuo ei taida kuitenkaan olla oxalista.
Mielenkiinnolla odotan mitä niistä kasvaa.
Heitän villin veikkauksen että ovat kurjenpolven taimia
Mulle tuli kyllä mieleen käenkaali heti kun olin kuvaa vilkassut. En tiiä millaset lehdet sillä ihan pienenä on, mut käenkaalia mutulla veikkaan.
Veikkaus osui oikeaan. Löysin viimekesäisiä kuvia ja kyseinen ruukku oli piharemontin aikana kurjenpolvien valtaaman kukkapenkin edessä. Vaikka revin kuihtuneet kukkavanat kurjenpolvista, on nurmikkokin täynnä niiden siementaimia.
Tuttua meininkiä, tunnistan kurjenpolven siementaimet isolla varmuudella koska revin niitä kukkapenkeistä tuhansia joka kevät On ainakin elinvoimainen kasvi. Ja itääkin aikaiseen keväällä.
Olisiko Kannasiemeniä
Kannan siemenet ovat sellaiset pyöreät pippurinkokoiset.
Voipi olla mutta mitä ihmettä minä kannansiemenillä? Kanna ei talvehdi ja juurakot pitää ottaa sisälle talveksi. Mulla ei ole säilytyspaikkoja. Oisinko meinannut sisäkukaks jos siemenkirjeestä oon ottanut siemenet. No, hyvin itivät, katsotaan mitä seuraa.
Näyttää joltain kannusruoholta.