Mikä kellokukka?

(Perennat, tunnistaminen)

Pihassani kasvaa tällaista kellokukkaa. En tiedä onko luonnonkasvi vai perenna. Mikähän se voisi olla ?

Vuohenkello?

Se ei passaa kelleen, usko pois. Tekee juuret kolmeen kerrokseen ja leviää joka helvetin paikkaan. Sitä ei saa pihasta pois.

Samaa mieltä Kurpan kanssa.

Joo, ei yhtään mihinkään vuohenkelloa. Näillä main on kaikki nurmikotkin sitä täynnä (ja siellä se ei edes haittaa), eikä ole niin köyhää maata etteikö sitä puskisi. Päinvastoin.

Öh, mutta tuolla piha-alueen reunoilla hajanaisina esiintyminä on kaunis. Hyvä kummiskin tietää että jos se alkaa lähestymään niitä mun muutamia perennapenkkejä jotka myös siellä reuna-alueilla sijaitsee, niin osaan toimia. Kiitos teille :)    Hmm. tuo paikka josta kuvan otin on kyllä niin lähellä mun kahta kuunliljoille kaivettua pientä aluetta että täytyy asiaa miettiä uudemman kerran siltä kantilta myös.

Usko meitä, ota pois ja hävitä pihasta jos vielä voit. Sitä ei voi rajata.

Nyt mietityttää yks kellokukka ja tarviin tunnistusapua.

Tämähän on vuohenkello, vai?

Tämä taas ei mun mielestä ole vuohenkello vaikka Lens niin väittääkin. Kukat kasvaa ihan eri tavalla. Tää on penkissä jossa mulla on eri kellokukkia, nimilappukin saattaa olla siellä jossain, tai sit ei. Tunnistaisko Karvari, sain häneltö joku vuosi sitten kellokukkalähetyksen

tässä on myös mäkimeiramia, mut noi isot lehdet kuuluu sille kellokukalle.

Olisiko harakankello?

Ei ole, sen tunnistan helposti. Kissankello ja harakankello on selkäytimessä. Tää on korkea. Kiskoin sitä aluksi pois rikkiksenä, maanpinnasta katkennut varsi oli sellanen tukevanoloinen. Vai olisko ollut juurakkoa jo se katkennut osa eikä vartta.

Pitää varmaan huomenna katkasta yks varsi sitä ja ottaa Lensillä kuva siitä että varsi lehtineen plus kukat tulee selvästi näkyviin. Tossa mun ottamassa maljakkokuvassa (missä on mäkimeiramia myös) ne tulee hyvin esille, suoraan kasvustosta otettu ei oo tarpeeks selkeä Lensille näköjään.

Voisko olla kauriinkello?

Eli Campanula rapunculus.

Ihmettelin eilen itsekin kun hain kimppua tienpielestä, niin oli tuollaista huomattavasti harakankelloa vaaleampaa kellokukka siellä välillä.

1 tykkäys

Saattais hyvinkin olla. Wikipedsia kertoo mm. että Kauriinkellon juuri on paksu, hieman naurista muistuttava ja syötävä. Varsi voi kasvaa lähes metrinkorkuiseksi. Tsekkaan huomenna kuvauksen ja kasvin yhteensopivuuden ja kerron sit oliko se.
Tietty jos Karvari osais vahvistaa laittoko mulle sillon tulemaan kauriinkelloa niin se olis aika varma juttu sitten.

Mulla on Karvari tässä mielessä sen takia kun hän just jossain ketjussa kertoi repineensä penkistä pois liikaa levinneitä kellokukkia. Tuli heti mieleen etä olisko sama kasvi kyseessä.

Maitokello? Jos kerran katsomaan ryhdyt: Maitokellon nimi tulee valkeasta maitiaisnesteestä, jota erittyy esim. katkaistaessa.

1 tykkäys

Tarkastetaan, kiitos :+1:

1 tykkäys

Pisamakelloa oon repinny pois.
Mullon kaikki nimilaput hävinny,en osaa sanoa mikä kello on kysymyksessä :confounded_face:

Eiks pisamakello oo se valkonen matalahko isokukkanen ? Se vaikuttais leviävän siinä paikallaan.

Plantnet anto pisamakellon tuolle jotoon repinny.

Maitokello tänään, varsi ja alalehdet, kukinto ja vanha puska

1 tykkäys

Entä varsankello? Se muistuttaa ilmeisesti paljon vuohenkelloa, mutta erojakin on.

Toivottavasti en nyt riko mitään Copyright-oikeuksia, kuvat löytyi Googlella…