Jee! Kiitos.
Steriili ‘Johnson’s Blue’, on siis päättänyt vastoin kaikkia odotuksia tuottaa itäviä jälkeläisiä. Hmm, kesällä pitää yrittää alkaa tunnistamaan mitä Viherpeukalot on myyneet ‘Johnson’s Blue’:na.
Eihän sulla, Moonriver, ole pihassa kyläkurjenpolvea, se on oikea siemenlinko…
Luonnonkurjenpolvia on, mutta ne on tuolla 10 metrin päässä. Tässä penkissä ei ole muita kurjenpolvia ollut kuin harmaakurjenpolvi ja tämä lainausmerkeissä ‘Johnson’s Blue’.
Tunnistaisiko joku tämän kurjenpolven lehtien perusteella:
Kyläkurjenpolvi?
Niin taitaa olla. Löysin tässä vanhan pentin puolelta hyvän kuvan eri kurjenpolvien lehdistä ja sen perusteella päädyn samaan
Nuo eri kurjenpolvet ovat minulle ihan outoja. Sen olen nyt huomannut, että pihassa kasvaa selkeästi kahta eri luonnon (?) kurjenpolvea; tuota kyläkurjenpolvea, joka ei vielä kuki ja sitten sitä vaaleanlilaa jota on niityt täynnä (metsäkurjenpolvi?)
Ja taasen palaan tuohon edellä olleeseen tunnistettavaani. Näitä näkyy olevan täälläpäin enemmänkin, ojien pientareilla yms. paikoissa. Omasta pihasta löytyi sinertävä versio myös. Siinäkin kukan keskusta on selvästi vaalea. Kasvutapa on pysty, ei rento. Lehdistö ei täsmää ojakurjenpolveen. Mä en tajua. Ihan varmasti on joku tavispolvi mut mikä?
Se selviskin jo
Ei voi olla muu kuin G. sylvaticum. Niitä sitten löytyykin jo kolmea eri väriä ![]()
Mikäköhän kurjenpolvi tämä on?
Kukka ainakin näyttää minusta samanlaiselta kuin tummakurjenpolvessa.
Samat mielessä kuin belgillä. Voisko olla joku risteymä?
Puolet matalampi kun tummat.
Lehdistö näyttää olevan erilainen kuin tummakurjenpolvessa. Mitenkäs nää mahtaa risteytyä keskenään? Siis eri lajikkeet?
Olen joltain penttiläiseltä saanut viime-tai toissavuonna.
Oisko se Pirkkis tämä?
Miikoksen ajatus on hurjan hyvä, olin jo kirjoittamassa, että jippii, kun huomasin oman kirjani kuvaavan G. platyanthumia ´erittäin karvaiseksi´. Muuten kirjan mukaan siihen tulee hyvä syysväri.
Mikäs/kukas olisi tämä rotjakkeeksi kasvava ja koko kesän hulluna kukkiva siemenlinko? Pisimmät kukkavarret metrin luokkaa. Nuppua tunki koko kesän, retkotti joka suuntaan ja lehdistö kasvoi aika hurjaksi. Voisiko olla tummakurjenpolvi risteymä? Pihasta löytyy tummakurjenpolvia kolmea erilaista, eli se tavallinen, Alba & Samobor. Tähän hätään en löytänyt lehdistöstä kuvaa mut tuo kukka on valtavan kaunis ![]()

voisi ja onkin
No niin munkin mielestä
Eiköhän se oo tällä selvä
Kiits.
Ai että onkin kaunis! Sekoittuukos nämä tavallisen polvien kanssa? Ostin juuri syssyllä samovaarin alesta, mutten vielä kukkia nähnyt:)