Yritetty on, ainakin minä ja oli joku muukin… Ei onnistunut, mutta kokeile ihmeessä, laita suolaa hiekan sekaan jossa kasvatat, se voisi auttaa!
Kiitokset kaikille tiedoista!
Täytyy hommata hiekkaa, ja laittaa siemenet likoamaan - toivottavasti ovat vielä itämiskelpoisia. Olen säilyttänyt niitä lokakuusta lähtien huoneenlämmössä, en tiedä oisko ne vaatinu jonkun viileän jakson kosteissa olosuhteissa? Samapa tuo, seuraavaks ne saa tilaisuuden osoittaa elonmerkkejä vappuun mennessä. Hyvä tietää että itäminen saattaa kestää jopa 3 kk, muuten olisin saattanut heittää pois liian aikaisin.
Kerron sitten miten edistyy.
Seuraavaksi kun käyn Kreikassa, tuon mukanani niitä sipuleita. Tiedän yhden syrjäisen rannan joka on aivan täynnä niitä, joten ei tekisi pahaa repiä sieltä muutama ylös. Jos joku teistä haluaa kyseisen sipulin, mulle voi laittaa yhteystiedot osoitteeseen hennaleena_@hotmail.com, niin postitan korkeintaan muutamalle henkilölle veloituksetta. Tarjous on voimassa 2 vuotta ![]()
Rumex (obtusifolius)? hierakka, suolaheinän sukua
Ok, kibu ja kiitokset. Lähdenpä kuukkeloimaan.
löysin yhden kasvimaamme vierestä ison pensaan mutta en tiedä mikä se on! lehdet muistuttavat tillin lehteä eli on sellainen harsoileva koko matkalta juuresta latvaan, koht.tumman vihreä kasvi, kukinto on selkeästi niinkuin piparmintulla(?) pitkä n.20cm suiro, väristä en mene takuuseen(keltainen?) kun edellisvuoden kukinto töröttää puolikuivana siinä.muutimme siis juuri tähän maapaikkaan. kasvi tuoksuu kieltämättä vahvasti jenkki purkalle ja jollekkin tuliselle ja uskalsin maistaa hieman niin tosi tulinen piparmintun maku oli :O mutta ei se mikään minttu voi olla sen näön vuoksi, ja ehkä liian voimakas tuoksu/makukin on.olis kiva tietää mikä on jotta osaan käyttää tarkoituksen mukaisesti :) koitan kuvaa laittaa joskus jos saan kameran eikä vastausta ole kuulunut :)
Siirsin edellisen kasvin tunnistuskysymyksen tänne luonnonkasvipuolelle, koska epäilen ettei kyseessä ole kuitenkaan kasvatettu yrtti. Kuva olisi apuna varsin hyvä, ja mikään ei tietty estä arvailemasta pelkän kuvauksen perusteella. Nyt nysrtyröitä raapimaan! ![]()
joku maruna, Artemisia…
aaprotti?
Minkä juuri tämä on? En juurille omaa palstaa aloittanut, kun joku kasvi tästäkin kai tulee. Kukkapenkistä sen ovat kanat kaivaneet esiin muutaman kerran ja kuivahtaneeltakin tuo näyttää. En vaan yhtään tiedä kenelle kuuluu, kannattaako vielä yrittää elvyttää?

Voisko olla maa-artisokka…
No kun ei pitäisi voida - sen näköinen se kyllä on, mutta kun sitä on meillä vain jossain heinämaalla kaukana tuosta penkistä8]
Kuinka iso se on?
Olisi pitänyt laittaa tulitikkurasia - mikähän nyt olisi saman kokoinen - pieni tai keskikokoinen peruna?
Maa-artisokka tuosta kyllä mieleen tulee.
Maista pikku pala.
Kiinankurkku tekee myös mukuloita, mutta taitavat pysyä pienempinä.
Ja huiskunauhus.
Meren rantaviivassa oheinen kasvi nyt kesäkuun alussa. Viime vuonna oli yksi, otin siitä siemeniä. Eivät lähteneet tänä keväänä itämään. Etäämpänä oli tänä vuonna neljä kasvia, tämän oheisen siirsin helpompaan paikkaan seurata. Nyt kärsii jonkin verran kuivuudesta.Latvaan tulee yksi kukka. Jos ei nyt pystytä tunnistamaan, lähetän kukallisen version loppukesästä
.

No niin puutarhagurut, osaisiko joku sanoa mikähän on tämä kasvi jonka löysin tuosta meidän pellolta.
Sitä on vain muutaman neliön alueella.
Kiitos jo etukäteen tietäjälle!
Ei noin pienestä kuvasta saa mitään selvää.
Oletkos Talvirakentaja-06 nähnyt kasviasi kukkivana?
Miulle tuli mieleen keltamo (Chelidonium majus)...jota itse taannoin harhauduin luulemaan akileijaksi
ja into piukassa keräsin pihaani...
ps. ei tuo kuva ainakaan minun koneellani mikään pieni ole...