Keltamoa ei taida olla. Minulle tlee mieleen joku ängelmä. Keltaängelmä (Thalictrum flavum) näyttää vähän tuolta.
Löysin kasvin vasta nyt joku viikko sitten, en siis ole nähnyt vielä kukkivana. Kasvia on siis vain ihan pienellä alueella vaikka peltoa ympärillä kyllä riittää eikä äitinikään ollut tuollaista ennen nähnyt vaikka tässä pihapiirissä on ikänsä kulkenut, epäilen että kasvi on tuulen tuoma.
Aleksin kasvi lienee morsinko ja Talvirakentajan keltaängelmä.
Ei ole morsinko, siinä on keltainen kukkaterttu eikä yksi kukka, mutta en kyllä tiedä mikä kasvi tuo olisi. Talvirakentajan kasvi on mielestäni virmajuuri…
Talvirakentajan kasvi näyttää vähän lipstikaltakin, mutta se ei kai ilmestyisi itsekseen. Se erottuu kyllä yrttisellä tuoksullaan, kun hieraisee lehteä sormissaan.
voisiko se olla keltaängelmä?
hei! olisiko kellään pientä hevoskastanjan ja vuorijalavan alkua?
pähkinäpensas kiinnostaisi myös. minulta löytyisi tammen taimia IV vyöhykkeeltä.
Harvinainen, painovesitankeistako?? Tässä aleksin kysymys: alla toukokuussa
ja tässä alla kesäkuussa. Latvaan tulee yksi kukka, ja siemenet lituskaisia n.0.5 cm kokoisia
Aleksin kasvista en kyllä osaa sanoa mitään. Olen tässä miettinyt, että mikähän kukka tai kukkia kasvaa tuolla yhden tien pientareella. Kukan malli on kuin lupiini, mutta on aika matala. Alle 50cm. Kukinnon väri on oikein tumman violetti. En ole ihan vierestä päässyt näkemään, mutta autosta olen niitä kuikuillut viikonpäivät. Omasta luontokasvikirjastani en kasvia löydä. Liekkö siitä viereisen talon pihasta karkumatkalle lähtenyt perenna?
Pihallemme kukkapenkkiin (tulppaaneja) on ilmestynyt parisen vuotta sitten kuvan näköinen kasvi.
Kasvin on annettu rauhassa kasvaa. Mehiläisten suosiossa.

Onkohan rikkaruoho vaiko käyttökelpoinen?
Kiitos vastauksista.
Kesäisin terveisin
Muumimamma
Profiili 154543 menisitkö lisäämään itsellesi nimimerkin, se kuuluisi tehdä. Tapahtuu tuolla oma profiili-kohdassa. Samalla voisit laittaa esille kasvuvyöhykkeen jolla vaikutat, se helpottaa keskusteluja joissain tapauksissa. Sille ei ole olemassa omaa paikkaa, mutta laita vaikka kohtaan “maa” ![]()
Haluan vielä varmistaa että oletat siis kasvisi olevan mauste tai yrtti? Sille oli jo oma viestiketjunsa täällä yrttien tunnistaminen-palstalla eli “mikä yrtti”. Osaisitko siirtää viestisi siihen, vai haluatko että minä siirrän? Samanlaiset tunnistuskyselypaikat on sitten kesäkukille ja perennoillekin erikseen - ja myös siellä on olemassa jo valmiit viestiketjut joihin jatkoksi oman tunnistuskyselyn voi laittaa.
Olisin laittanut sinulle ohjetta yksityisviestillä, mutta koska sinulla ei ole nimimerkkiä on pakko kirjoitella tässä palstalla. Tervetuloa mukaan tänne juttelemaan, heti nimimerkin laittamisen jälkeen ![]()
Miten niin mauste tai yrtti? Siis minusta kysyjä kysyy onko rikkaruoho vai mikä/perenna tms. säilyttämisen arvoinen. Ei sitä mihinkään yrttiketjuun voi ennen laittaa, minun mielestäni.
Siksipä kysyinkin varmistusta, kun se kysymys on laitettu tänne yrttiketjuun.
Muoks. Lisään vielä että luonnonkasveissakin on tunnistusosionsa, ja siellä ketju tunnistuskyselyjä varten myös jo olemassa. Valinnanvaraa löytyy :)
Sen voi laittaa muuhunkin ketjuun.
Näyttää niin “pippurilta” kasvintunnistus itselläni huono.
Kasvupaikka Riihimäki.
syyläjuuri, Scrophularia, heittäkää luonnonkasveihin ![]()
Kiitokset kibulle, homma hoidettu ![]()
Kiitos vinkeistä, olen vakuuttunut että kyseinen kasvi on Morsinko, Isatis Tinctoria
Tunnistetaanko onko rikkis vai joku muu??
oisko joku piikkiputki elikkäs ei rikkis vaan se muu ![]()
Saisinko täältä apua. Mikä tämä kasvi mahtaa olla ?