Kyllä on.
Siis voiko olla tottakaan, eikö tää nyt oo just sama kuin tuossa kujeitaryytimaallan kuvassa? En oo moista kasvia ennen huomannut, tänään otin kuvat ja tulin tänne kyselemään ja tääl ootti taas jo vastaus valmiina. On tää pentti ihme paikka!
Joku kämmekkähän tuo vissiin on mutta osaisko joku antaa tarkempaa tunnistusta...
Maariankämmekkä?
Joo, luultavasti vaikka kasvaaki kuivalla pihamaalla. Kiitos Kurppa!
Mikä kasvi kyseessä?
Talvikki mun mielestä ?
Lienee Isotalvikki
Kiitos minunkin puolestani. Minäkin kaipasin tämän näköiselle nimeä, mutta enhän minä mitään kuvaa saa aikaiseksi. Suvun mökille on tuotu autopaikalle soraa kuivalle mäntykalliopaikalle ja siihen on ilmestynyt tämän tapaista kasvia vaikka kuinka. Luontoportista asiaa tarkistelin ja luulisin, että meillä voisi olla pikkutalvikki.
Pientä korjausta: pikkutalvikin kasvupaikaksi sanotaan lehtomaiset ja soistuvat paikat ja minä väitin, että kasvaa sorassa. Ilmeisesti kaikki ei ole sitä, miltä yhtäkkiä katsottuna näyttää, sillä samaan paikkaan on tehnyt taimia myös tervaleppä. Läheisissä kallionotkoissa kasvaa suopursut, ojassa saniaiset, mutta toisaalta taas samalla alueella on myös kuivaa jäkälää ja puolukkaa.
Meilläkin on samanlainen hiekkarinne täällä mökillä missä sitä on kasvanut iän kaiken , …kyllä muuten ärsytti helkkaristi kun heti “mukamas”, tiesin tuon nimen ja tuli vaan mieleen , että joku…kki se on !
No , kukassa ollaan !
Yövilkka siis, hellekköhän nuupautti , alppista kastelin kyllä siinä vieressä !
Näyttää ihan kielolle.
Ei ole kielo , muutama sivu takaisin päin näet lehtiruusukkeen !
Yövilkka
Edit: sinähän olit jo vastannut. ; D
MIKÄ IHMEEN KASVI??? Karvaiset, olisko kolmesormiset lehdet ja karvainen puumainen varsi! Oon koko netin selannu eikä vaan löydy!
Minusta tuo pauliina123:n puska näyttää mustakoiranköynnökseltä. Voin kyllä olla hyvinkin väärässä…
Ei se miusta siltä näytä:/
Eikö? Sykkyrällä ja mykkyrällä jossakin kepin varressa. No, Kurppa osaa varmaan paremmin sanoa. Hauskan näköinen kasvi kuitenkin. Ilmeisesti kuitenkin monivuotinen?
Tässä mustakoiranköynnöksen lehtiä.
Pauliina123:n kasvi vaikuttaa humalalta.
http://www.luontoportti.com/suomi/fi/kukkakasvit/humala