Mikä luonnonkasvi

Mitä nämä kasvit ovat?

Ensimmäinen yksilö kasvaa takapihalla villivadelman joukossa, maan pinnalla näkyy versoja, joista nousee aina tuollainen yksi varsi. korkeus noin 60 cm. Marjat ehkä hieman alle 1 cm korkeita.kuva

Ja toinen toinen nimeä vailla oleva on noin 50 cm korkea pöheikkö, joku tähkämäinen juttu siinä kasvaa, kukkia odotan, mutta liekö niitä tulee? kasvaa todella aurinkoisella ja kuivalla paikalla.

kuva

1. Punakoiso?

Kiitoksia tunnistuksesta. Niinpä taitaa olla punakoiso ja kasvikortiston mukaan kovin myrkyllinenkin :S Pitääkin olla tarkkaavainen, ettei perheen pikkujätkä käy poimimassa ko. marjoja, kun nuo vadelmat on tuossa ihan vieressä ja niitä tykätään popsia. Hmmm. mutta mistähän ihmeestä se on tuonne metsään putkahtanut, kun kasvikortin mukaan on koristekasvi… pyörittelee päätään ihmeissään.

Ehkäpä aulio-laji (Abutilon) pauliinalla.

kuva

Mikä ihme tää on...? o.O

Siperianmaksaruoho?

Joku maksaruoho.

Mikähän rehu tuonne aurinkopenkin reunaan on ryöminyt. Sillä ei ole lehtiä, vaan on sellaista vihreää haaroittuvaa pötkylää. Luikertelee pitkin maata. Yhen ku repii pois, niin kaks tulee hautajaisiin. Kauempaa näyttää, kuin paksuja heiniä ois nakattu mullan päälle. Melko jämäkkä se on. Saattaa olla joku kummallinen sammalkin. Ehkä.

Kuva ois kiva :slight_smile:

Noniin. Nyt on kuviakin. Laatu on ihan kakka, sori siitä. devil Tyvi on puumainen, niinkuin varvuilla. Tosi jämäkkä tuo vihreä osa. Vähän samantyyppinen, kuin mustikka ilman lehtiä. Paikka on aurinkoinen, savensekainen maa. Leviää kuin kulovalkea. 3 viikossa on levinnyt 3 neliön alueelle. Eikä se vaan ota kuollakseen.  

kuva

kuva

HOIJOIJOI , meillä riehuu tuo sama kasvi, mikähän se sitt on. Mielenkiintoista.

Ettei vaan olisi kortteen versoja, olisivat viskautuneena pitkälleen?

Noup. Tuo leviää juurakolla rönsyämällä maata pitkin. Kortetta meillä on (metsä-, järvi- ja pelto-), ja ne kyllä tunnistan. Ihan eri tuntoinenkin. Ei katkea ihan helposti, sitkeähkö. Ja todellakin varpumainen.

Mulla tuli kans tosta alemmasta kuvasta kyllä korte mieleen.

Muistuttaa pihatatarta

Mulla on tota samaa, ei ole pihatatarta. Kortteena olen pitänyt, mutta ei mulla kyllä tolleen leviä. Ovat ihan yksittäisiä ja ollut jo muutaman vuoden.

Korte minullakin tekee tuon näköistä ennenkuin pääsee itseään lopullisesti ilmaisemaan.

Sanoisin että jokin korte, niitähän on eri lajeja.

Pihatatar ei ole.

Nyt löyty... Hentokorte. Sarjassa mahdottomia hävitettäviä.  

Kortteelta näytti minunkin silmään, mutta hentokortetta en liene koskaan tavannut. Katselin taas Retkeilykasviosta. On rento verrattuna muihin kortteisiin, ja niinhän se näytti makoilevan. Kosteiden paikkojen kasvi kerrotaan olevan niin kuin muidenkin kortteiden, eli että varmaankin helpommin iskevät pahaksi rikkaruohoksi hieman märkyyden vaivaamissa penkeissä. Mielenkiintoista oli se, että sen sanottiin olevan kalkinvaatija. Sen levinneisyyskin luonnossa näyttää mielenkiintoiselta ja on selvästi yhteydessä tähän kalkinvaatimukseen. Etelä-Suomessa sitä ei juuri esiinny paitsi harvinaisena Ahvenanmaalla ja lounaisrannikolla. Yleinen se näyttää olevan Kainuussa ja siitä vähän pohjoisempanakin, mutta siis Itä-Suomessa ja sitten käsivarren Lapissa. Harvinaisena muualla Lapissa.

Peltokorte ja metsäkortehan myös iskeytyy rikkaruohoksi hieman veden vaivaamilla paikoilla, mutta mun käsittääkseni tykkäävät nimenomaa vähän happamista vedenvaivaamista alueista.