Meillä on kotona yksi varjoisa seinämä, johon kuitenkin sopisi hyvin joku näyttävä viherkasvi. Olen jo kokeillut paria huonolla menestyksellä. Mikähän olisi sellainen vaihtoehto joka ei kaipaisi auringonpaisetta? Valoa tulee kahdesta akvaariosta ja kauempaa ikkunasta.
Meillä on yksi varjoisa nurkkaus, jossa on paikka amppelille. Nyt amppelissa roikkuu rönsyliljaa, mutta haluaisin sen tilalle jonkun toisen kasvin, kun tuota rönsyliljaa on muuallakin talossa. Mikä kasvi menestyy varjossa ja on kasvutavaltaan amppeliin sopiva?
Ainahan voi kokeilla esim. kuparilehteä, vihreälehtisiä juoruja, perusposliinikukkaa, lehtikaktuksia. Tiedä sitten menestyvätkö kovin varjoisassa, kun se valo yleensä on kasveille aika tärkeä.
Kultaköynnös saattaa hyvinkin menestyä varjossakin, mutta lehdet voivat vähitellen muuttua yksivärisen vihreiksi ilman vaaleita laikkuja. Niinhän varjossa käy kirjavalehtisille useimmiten.
Marraskuunkaktukset tosiaan kasvavat myös varjoisassa paikassa. Niitä ja muita lehtikaktuksia on valmiiksi ikkunalaudat täynnä. Pitää siirtää joku niistä tuohon varjoisaan nurkkaan, jos mikään muu kasvi ei suostu siinä kasvamaan.
Itse suosittelisin kokeilemaan varjoisaan nurkkaukseen tuota jo aiemminkin mainittua peikonlehteä. Siinä ainakin näyttävä ja herkästi muhkeaksikin möröksi kasvava kasvi, joka selviytyy (on ainakin meillä selviytynyt) hyvinkin niukassa valossa.
Drimiopsis maculata (varjovehka) ja nahkamuori eivät kaipaa runsasta valaistusta. Minulla on peruskultaköynnöstä ja marraskuunkaktuksia pohjoisen puolen ikkunoilla. Kultaköynnös on ihan ok mutta kaktukset eivät kuki liian vähäisessä valossa. Viherkasveina toimivat oikein hyvin.
Änkeän tähän ketjuun kysyäkseni, että mikä sopisi kohtalaisen pimeän ikkunan eteen amppeliin ilmalämpöpumpun eteen?
Kaksi amppelikasvia on ollut, lähempänä ilmalämpöpumppua oli soihtuköynnös, mutta se päätti kuolla pois. Vieressä on aasinkorva, joka on jonkunverran kellastanut lehtiään, mutta tekee toisaalta myös aktiivisesti uutta lehteä.
Mutta tuon soihtuköynnöksen tilalle tarvittaisiin nyt jotain, joka kestää varjon ja lämpimän kuivattavan ilmavirran.