Sose on laadukasta ja sitä tulee paljon. Mehustamot ei juurikaan halua mehustaa valkea kuulasta, koska sen hienojakoinen hedelmäliha tahtoo tukkia puristimia!!! Joten jos haluaa sen hyvää mehua sen joutuu mekein tekemään itse (koskee nimenomaan tuoremehuna!)
Omena on piitkäikäinen kaveri, helposti 4-5 ihmissukupolvea. Kuvan kasvupaikka taitaa olla rehevä ja kosteutta riittää. Silloin openissa on huippumaku, mutta riskinä on juurten jääminen pinnallisiksi, ja hiukan aurinkoonpäin painottuva latvus voi kiskoa toisen puolen juuriston irti, ja puu kellahtaa kyljelleen. Olen nähnyt autiotalon pihassa tapauksen jossa maahan painunut oksa kasvatti uutta jo 10 cm paksua puuta ja runko lahosi hiljallleen vieressä.
Nuo kuvan aikuisikäiset puut kaipaavat vinon rungon alle tukea. Sitä voi keväisin hiukan kiristää, kun lehtien paino ei ole päällä. Varovaisen kesäleikkuun aika alkaa olla nyt olla käsillä, mutta vallankin kanelia pitää napsia ottaa varovasti, eikä lannoittaa. Kun jatkossa varmaan nurmea puitten alta tulee leikattua saa juuristo lämmöstä lisäpotkua, ja ravinteita on riittävästi.
Onnea matkaan seuraavalle sadalle vuodelle. Eivät nuo Kazakstanin vuoristokarpaasit pikkulahosta ole moksiskaan.
LiisiA pari vuotta sitten kysyikin mistä ompusta tulee punaista sosetta? Samaa mietimme äidin kanssa. 80-luvun lopussa on vartettu sukutilamme omenapuuhun isän tädin ikivanhasta puusta tämä laji, mutta nimi on jäänyt unholaan. Nyt Äiti haluaisi ostaa pari uuttaa puuta, kun noi vanhat alkaa olla niin huonokuntoisia. Eli omenassa on sisällä punaisia viiruja, ja sose on vaaleanpunaista. Omena sopii hyvin piirakkaan (makua en osaa kuvailla/ vertailla, koska olen itse allerginen omenalle) ja on pieni ja mehukas. Liitteenä kuva, piirakassa olevat pilkotut omput eivät ole tätä ko. lajia.
Mietittiinkin että pitäisikö käydä jollain taimistolla maistattamassa omppuja, jos tietäisivät mikä on. Mutta ei kai sellaisia lajeja montaa ole, josta tulee punaista sosetta? Olen yrittänyt guuggeloida ja katsonut tuon omenapuu.com lajikuvaukset, mutta ei ole vielä löytynyt yhtäkään lajiketta josta tulee punaista sosetta. Mitähän tuo noiden tunnistuspalvelu mahtaa kustantaa?
oletko tutustunut huvitukseen? - punaisen hillon ohje
myös tuo *isän tädin ikivanha puu* kertoisi huvituksesta. se kun on ollut meillä viljelyksessä melkein ikiaikaisesti:-)
Näitä vanhoja punertavakuorisia omenalajikkeita oli myös mammani pihassa, en vaan muista tuliko sisus punaiseksi.
Svästaholma, Astrakaani(gyllengrok), syysjuovikas.
Voisikohan olla joku noista, mamma teki ainakin tuosta astrakaanista muistaakseni hilloa…
Tänään tein hilloa jättimelbasta, ne oli melkein kaikki punertavia sisältä, mutta hillosta tuli kaunista kullanoranssia.
antonovkasta olen aina saanut oikein vaaleankeltaista hilloa aikaiseksi.
Mun Heta teki yhden ompun, se oli tosi hyvän makuinen.
Jättimelba on nyt ollut vähän pettymys, tahtoo ylikypsyä sisältä päin ruskeaksi, rupisia halkeamia, muumuiotautia, jne.
Vinkiksi vielä ihana talviomena wealthy, se on raakana kirpeä ja kova, mutta kuukauden säilytyksen jälkeen ehkä paras omena mitä olen ikinä syönyt, se on ihanan tummanpunainen oikein jouluomena ja se on sisältäkin punainen, mammalla oli näitä myös 2 puuta.