Työpaikan tuiskeesta lyhyesti: viime päivien ilmat ovat olleet niin kosteita, että ne helposti tuottavat ruusuille näitä vaivoja. Jos on mustalaikkutautia tmv, niin poista ensiapuna ne vioittuneet lehdet. Muuten minusta voi seurailla tilannetta.
Minullakin on ruususen kanssa ongelma. Keväällä ostettu Ingrid Bergman alkaa reikiintymään. Olisiko jokin koi tms asialla?
Pieniä öttiäisiä, jotka pitävät ruusuista on monia. Kannattaa tutkia lehtien alapintoja, sieltä löytynevät syylliset. Mäntysuopaliuos tehoaa isoon osaan, pyretriinivalmiste seuraavana keinona.
Onko ruusu vielä muovipurkissa? Istuta jo maahan, vahvistuu ja torjuu tuhohyönteiset paremmin.
Suihkuttelin puutoluliuosta ja nakertelu tuntui loppuneen. Ruusupensas asuu isossa keraamiruukussa (en aatellut istuttaa pihaan, koska ei ole oma piha, vaan vuokrapiha) ja noin puolisen metriä korkea.
Hei ,tietääkö kukaan mikä saa tämän aikaan?Ei yhtään nuppua ole näkynyt.Ruusu on Kempeleen kaunotar.
ruusunversopistiäinen on tainnut puikauttaa jälkeläisensä varren sisään kasvamaan
jos taitat latvan, sisällä pitäis näkyä toukka
Kiitos kibuvitsi vastauksesta,oli jokaisessa verson päässä toukka,
leikkasin oksan poikki,muuta en osaa tehdä.
Laitan tähän nyt kun ei ollut mielestäni muutakaan paikkaa?
Nyt se sitten tapahtui,jota olen pelännyt tapahtuvan:(
Kanadal. Puistor. Sweet Adalaide
on alkanut kasvattamaan vartetusvesaa(viime vuonna ostettu ruusu,joka piti olla omajuurinen,ei varmaan myyjäkään tiennyt mitä puhui?)
Kysymys,kaivanko sen villivesan aivan "syvältä" A,lapiolla B,veitsellä vai miten? Voi kun harmittaa,rajusti,murmur…
Niinhän minäkin olen aina ajatellut, että kanadalaiset olisivat omajuurisia. Jos kaivaisit lapiolla ja varmistaisit, mistä villivesa oikein tulee. Sehän voisi kenties tulla kauempaakin, luulen ma.
Usein neuvotaan nykysemään villivesa pois, mutta siististi puukolla tulee varmasti parempi jälki : ).
Kiitos Merlin!
Tänään sitten aloitan tutkimusretken hänen juuristoonsa,juu puukko on mun mielestä parempi kuin nykäseminen,voi mennä silloin vähäsen repaleiseksi. Toivotaan,että oikea ruusu jää henkiin!
Sittenkin oli oma juurinen tuo `S. Adalaide`teki vaan yhden pitkän oksan;) yllätyksiä sattuu..
Terve, mitenkä on, jos ruusuhärmästä kärsivän kasvin lehtiä ei kerätä pois niin aiheuttavatko nämä tulevaisuudessa ruusuhärmän palaamisen? Kyseessä ovat uudet, mutta härmäiset taimet, jotka on istutettu uuteen ruusupenkkiin.
Kysymyksesi on kiinnostava ja tutkailin vanhaa kirjaani. Tekstin pohjalta kaikkein suurin merkitys on ilmalla (kosteaa ja melko lämmintä). Maan kattamista mieluiten peittokasveilla suositellaan. Torjuntaan voi käyttää 2 - 3 prosenttista tolua, monta kertaa noin viikon välein. Ja kysymykseesi, Suomalainen ruusukirja vuodelta 2004 ei mitenkään kehoita niitä poistamaan : ).
Istutin viime syksynä hyvään maahan (multaa, hiekaa, palanutta lantaa) keijunruusua, juhannusruusua ja suviruusua. Nyt ruusupensaat näyttävät jotenkin kituliailta. Lehdet ovat tosi pienet ja yhdessä pensaassa näyttää olevan vain muutamia lehtiä. Alkaako ruusujen kasvu jotenkin myöhään vai voisiko kituliaisuus johtua kuivuudesta? Pelkään, että ruusut kohta kuolevat. Annoin niille tänään runsaasti vettä.
Laitanpa vaikka tähän ketjuun kysymykseni. Mistä mahtaa johtua ruusun kukkimattomuus? En löytänyt köynnöstävän ruusuni nimeä mistään, muistelen sen olevan kanadalainen, mutten ole varma. Samassa penkissä on yksi varmasti kanadalainen pylväs- tai köynnösruusu, ja muutama lidlin ryhmäruusu, jotka kaikkia kukkivat. Tämä kukkimaton on taas tehnyt toista metriä pitkiä suoria vihreitä tavattoman jykeviä ja valtavan isopiikkisiä versoja, muttei nupun tapaistakaan, eikä viime kesänäkään.
Ettei kuitenkin olisi joku noista lidlin ruusuista heittänyt henkensä ja tämä olisikin vain villiverso ja minä muistan väärin ja vaan suunnittelin ostavani siihen uuden köynnöstävän ruusun?
Onko ruususi sellainen, että kukkii vasta toisen vuoden versoista?
Minun köynnösruusuni kukki hienosti vuosi sitten, mutta viime talvena se paleltui alas asti. Nyt kasvatti komean varren, ja olen toiveikas, että kukkii taas ensi kesänä, jos säilyy paleltumatta ensi talven.
Kreeta-Eulaalia: Minulle tuli mieleen kuitenkin tuo sama että olisiko vain villiverso joka siellä kasvaa, nehän just tekee pitkiä vihreitä isopiikkisiä oksia aikasta usein… vai kuvittelenko vaan?
Jos tuo ruusu on sellainen, että kukkii edellisen vuoden versoilla, niin sitten mulle tai myyjälle on tullut paha vahinko, sellaista en olisi missään tapauksessa ostanut, koska meillä nyt ainakin kaikki oksankärjet paleltuu. Ehkä myyjä on vaan vakuuttanut, ettei palellu. Tai sitten olen saanut tosi halvalla
Köynnöstävältä se nyt kuitenkin ainakin näyttää, joten pitäisikö sitä sääliä vielä ensi vuoteen. Joku verso taitaa olla yli kahden metrin. Juuri yhden todella vanhan villiverson kaivoin pois, siihen tuli yksinkertainen punainen kukka hyvin myöhään syksyllä joinakin vuosina. Se oli kuitenkin joka suhteessa paljon pienempi kuin tämä.
Kyllä ne oksankärjet aina tuppaavat paleltumaan, mutta olen ymmärtänyt niin, että näille edellisvuoden versoilla kukkiville riittää, kun osa versosta on elossa.
Mulla kasvoi Flammentanzissa juuri tuollaisia pitkiä isopiikkisiä suoria versoja. Leikkasin alas, kun moni sanoi, että varmaankin ovat villiversoja. Leikkasin ensin ylempää poikki, että pääsen leikkaamaan ilman naarmuja ja alempana huomasin, että yksi ainakin lähti samasta tyvestä kuin tänä vuonna kukkinut oksa. Luultavasti leikkasin ensi vuoden kukintomahikset Katso sinä minua tarkemmin, mistä ne lähtevät.