No ei ne mullan alta tule, mutta tyvestä kuitenkin. Sepäs se, kun ei ole niitä kukkineita oksia koskaan ollut. Toisaalta, jotkut samoista sijoista tulevat versot ovat erilaisia, niistä näkee, että olen leikannut ne keväällä ja niissä uusi kasvu tulee kulmittain, tai siis haarana, ja oksat ovat hennompia, mutkaisia ja kaatuvat maata vasten. Nämä suuret sojottavat ylös, jotkut varret ovat vihreitä, isot piikit kirkkaan punaisia, vanhemmat versot ovat saaneet punertavaa väriä ja piikit ovat haalentuneet ja ovat suht samaa väriä varren kanssa.
Mikäköhän minun ruusuani vaivaa? Lehdissä on tuollaisia "karttamaisia" ruskeita laikkuja. Laikut tuleval läpi asti. Nuppuja ruusu ei ole tehnyt yhtään. Lajiketta en valitettavasti muista, vaaleanpunainen köynnösruusu se kuitenkin on. Istutettu 2013.
Samassa penkissä on vieressä upea valkoinen 'Rosa Climbing Iceberg' jossa on paaaaljon nuppujakin. Pelkään, että tällä kuvassa olevalla on jokin tauti ja että se leviää tuohon hyvinvoivaan ruusuun.
Mikähän mahtaa kuvan ruusua vaivata? Kyselen kaverin puolesta.
Eikö kukaan osaa kertoa?
Oiskohan ihan liiallinen vesisade. Minä kallistuisin sille kannalle,
koska lehdet näyttävät ihan terveiltä.
Voiko ruusu haalistua tuolla tavalla pilkulliseksi vesisateessa?
Kyllä voi, minulla Lawinian kukat menee nyt tuon näköisiksi kun on satanut niin paljon.
Okei, kiitos. Välitän tiedon kaverille.
Punalehtiruusu lehdet ruskeita ja niissä on ruusunruoste. Lehtiä ei saa maasta pois aluskasvillisuuden vuoksi joten olisi hyvä tässä vaiheessa, kun ovat vielä rungossa kiinni… Vihreää ei enää ole, joten se ei enää yhteytä. Voisikohan sen alasleikata tässä vaiheessa???
Apua kaipaan, mikä runkoruusua vaivaa? Härmä vai mikä?
Melkein kaikkialla tuollaista valkoista “jauhetta”.
Miten hoidan silmäteräni terveeksi?