Mikä orkidea kukkii elokuussa 2011

Kyselin Schwerteriltä tätä Aerides houlletianaa. Vastasivat saman tien, pahoittelivat tapausta ja olettavat sen olevan Aerides fieldingii, siis nykyinen Aerides rosea. Hiukan sitä epäilin, mutta nyt kun kukat ovat avautuneet enemmän, alan uskoa heidän olettamustaan. Vastasin heille, etten ole yhtään pahoillani, kaunis tämä on kuin mikä. Kuvani eivät taaskaan tee täyttä oikeutta tuolle herkkyydelle.

Ihanaa kuulla ettei lehteni näytä kärsiviltä! Ketju on täynnä niin ihania Orkideoja (lieneekö kamalia edes olemassa) että tässä on nyt pahasti iskemässä Orkideanhimo!

Loistava idea tämä kuukausittainen “orkideagalleria”!!! Tulen seuraamaan sitä suurella mielenkiinnolla!

tallinnan retkeltä ohikukkineena ostettu nimetön katelija kukkii säännöllisesti. kasvina on aneemisen näköinen, mutta kukat on tärkeintä. Kaikki neljä kukkaa samasta bulbista.

Pullotaimesta kasvatettu Intermedia alba. Viimeine yksilö kukkii. Tässä on hiukan vaaleammat kukat, mutta e itämä valkoine ole hyvälläkään mielikuvituksella. Voisi olla esim. Intermedia Olivia työnimeltään. Kauniita pienikokoisia ja ahkeria kukkimaan.

Kuinka kauan kesti pullotaimesta kukkivaksi?

Ostin taimipulloja Costa Rican yliopistolliselta Lankesterin tarhalta helmikuussa 2007. Ne sotkeutuivat, kun jouduin laittamaan ne matkalaukkuun, joten hiukan etuajassa joutuivat pois pulloista. Ensimmäiset kukkivat vuosi sitten.

Tuo Mummin pitäisi olla Cattleya intermedia var. alba. Kun kysyin sieltä sille oikeaa nimeä vastaus oli: “Idonotknowwhat”.

kaksi ja puoli vuotta on minulla ollut lyhyin aika kasvaa kukkivaksi. 2002 Lontoosta ostettu katleija ei ole kukkinut vieläkään, tosin kasvaa hyvin. Pitänee syksyllä jättää hallahoitoon. Yleensä joku poikeama kasvuolosuhteissa voi laukaista kukinnan.Aina kannattaa kokeilla.

Dendrobium nobile hybrid

Dendrobium nobile hybrid

Eipä taas paljoa komiampi vois olla Dendrobium nobile -hybridi En tiedä, mitä tapahtui, mutta viime jouluna tämä kukki ensi kerran kunnolla sen viiden vuoden aikana, jonka rehu on minulla ollut, ja nyt se kukkii jo taas aivan yhtä mahtavasti. Lieneekö tämän kesäkukoistuksen laukaisija kylmähoito, puska kun roikkui pihalla koivunoksassa jo huhtikuussa. Minkään vuosirytmin kanssa tällä kukkimisajankohdalla ei kyllä ole mitään tekemistä…

Dendrobium Stardust

Dendrobium Stardust on vuosien takainen pääsiäiskukkanen, joka sortui punkkihyökkäykseen – tämä tuntuu olevan punkkien lempivihannes. Jäljelle jäi muutama pikkurisu, jotka ovat olleet toipilaina siitä lähtien. Nyt on sitten jo toivuttu kukintakuntoon, vaikka kokoa ei ole kuin reilu vaaksa. 

Kyllä olen kade…

Kysymys Mummille ja Ruukkutarhurille, minulla on Mummilta viime syksynä ostettu pieni D. Stardust. Se on ollut tähän asti kaapissa kasvamassa, mutta on nyt jo ohittanut tuon vaaksan korkeuden eli voisi vaikka kukkia.
Miten nyt tästä eteenpäin kuivat ja kylmä ym kukitusvaiheet.
Laittaisinko vielä ulos?

Omorio. Laita ulos. siellä kasvi saa lämpötilavaihtelut ja riittävästi valoa. Huolehdi ettei lehdet pala liiasta aurigosta.Joku mrärkä riepu ensimmäisiksi pä’iviksi kirkkaimman paisten ajaksi.

Kiitos, heti laitan.

Mulla toi on kans ollut partsilla jo huhtikuusta alkaen. Mitään yletöntä porotusta se ei ainakaan vaadi, koskapa parveke on koivujen varjostama, eikä siellä mikään varsinainen aurinkokasvi pärjää. Kokeiltu on.

Vaikea sanoa, kuinka oleellista roolia lämpötilavaihtelut näyttelevät kukinnan laukaisussa – oma rehuni rupesi kehimään nuppujaan juuri kaikkein lämpimimpään aikaan, jolloin yötkin olivat tosi leppeitä.

Olen myös pitänyt purkin (karhunsammalta) koko ajan kosteana, koska risuista on aina joku kasvussa, joten kuivuutta se ei kukkiakseen ainakaan vaadi.

Dendrobium wardianum

Jatkoa Dendro-osastoon: Dendrobium wardianum. Ensimmäinen terttu avautui, ja kukkia on kolme, uskokaa tai älkää.

Broughtonia sanguinea

Laitetaanpas vielä Broughtonia sanguineakin, vaikka tämä ensimmäinen kierros on jo nuupahtamassa. Muutama nuppu on kuitenkin vielä avautumatta.

Tässä taas sarjaa "tämän piti olla…". Nimilapussa Psygmorchis pusilla (Erycina), mutta kukka ei todellakaan ole kyseisen kasvin.
Nimetön orkideaKasvin lehden pituus on 3-4cm ja kukka saman kokoinen huulesta kannukseen.

Trichopilia tortilis
Tämä on aivan uskomaton kotilosyötti. Vaikka en ole vuoteen tavannut yhtään pikku kotiloa kasveistani,  löytyi nuppujen kyljestä reikä ja sisältä pieni kotilo. Tänäkin vuonna vain yksi kukka valmistui ja toinen on (vielä ehjänä) kasvamassa.

Tällä orkidealla menee taasen vaihteeksi hyvin.
Kasvupiste tuhoutui kaksi vuotta sitten syksyllä. Tämän kesän aikana tyveltä on kasvanut vauhdilla uusi lehtiruusuke ja sen lisäksi jaksaa vielä kukkia. Kyseessä on siis Phalaenopsis hieroglyphica.

Kippo, mulla on ollut ja Mummilla taitaa olla edelleenkin tuo keltainen pikkuinen, en vaan nyt saa sen nimeä kiinni. Plaraan vähän kuviani…

Katsopa ketjun Mikä kukkii nyt 2008 heinäkuu sivua 2: Plectrophora cultrifolia. Eikös näytä samalta?