Mikä orkidea kukkii elokuussa 2011

Coelogyne speciosan alba-muoto on kaakaonvärinen ja muutenkin kermainen :slight_smile:




Kun tarkistin tämän nimeä huomasin, että aiemmin sivulla 4 laittamani onkin nykyään Coelogyne speciosa subsp. incarnata (ei enää var.)

Kiitos olivia. Kyllä kukkaseni samalta näyttää. Siispä nimikyltin vaihtoon:D

Ruukkutarhurillekin kiitos ohjeista, koetan ottaa opiksi.

Broughtonia sanquinea on kukkinut pitkään. Koetan kukittaa vielä 3. kerran.


Oncidium-hybridi (olkoon nimeltään vaikka stockmanniensis) teki paljon aiempaa suuremman kukinnon. Mittasin eilen korkeudeksi ruukun pohjasta kukinnon latvaan 89 cm. Uusien versojen juuret ovat suurimmaksi osaksi ruukun ulkopuolella, joten kastelu on hankalaa, olisi sittenkin pitänyt jakaa heti keväällä. Jotain tämä ei ole saanut tarpeeksi, kun lehdet ovat vähän ryppyisiä ja niiden alapinnalla on vaaleita täpliä.

Päivän prinsessa on kuitenkin kevään yhteistilauksessa tullut Phal. equestris alba, joka on juuri avaamassa ensimmäistä kukkaansa. Laitan kuvan, kunhan kukka on täysin auki.

Teenjuoja: Oletko tarkastanut, että vaaleat täplät ei ole punapunkin aikaan saannosta? Pitävät noista ohutlehtisistä paljon.

Tuholaisia ei ole löytynyt, joten epäilen kyllä ravinteiden puutosta.

Tässä tämä maanantain sulostuttaja, pikkuinen ja runsasnuppuinen. Juuristo on lehtiin ja kukkiin verrattuna tukeva, eikä kasvi häiriintynyt kasvualustan vaihdosta. Päivä on niin hämärä, ettei kunnon kuvaakaan saanut.
Phalaenopsis equestris alba

Minulla on ilo julistaa avautuneeksi Prothechea citrina. Alan vähitellen päästä juonesta kiini tämän kanssa. 
 
 

Dendrobium glomeratum puristi kaksi kukkaa. Se on aikamoinen risupesä, joka sai muiden dendrojeni kanssa viime talvena pahan bakteeri-infektion.
 

Keltainen Miltoniopsis -risteymä ei tehnyt montaa kukkaa, mutta nämäkin tuoksuvat aivan riittävän voimakkaasti. Muuten, tuossa edellä olevassa citrinassa on mielestäni aika selvä kielon tuoksu.



 

Dendrobium bullenianum se vasta on harakoiden mieleen, metrin korkuinen rumistus, mutta aina väliin se putkauttaa tällaisen tertun lehdettömistä varsistaan.


Kaunis. Ja leppäkerttujen mieleen…

Hari, kuinka se D. glomeratum ei kuitenkaan kuollut pois. Entä onko net tautiset eristetty jotenkin.

Kaunis citrina.

En ole eristänyt noita täpläisiä, koska ongelma ei tunnu tarttuvan edes saman kasvin uusiin lehtiin. Ja nämät ovat joka tapauksessa lehtensä pudottavaa mallia, jotka kukkivat lähinnä lehdettömiin varsiin.

Hieno miltoniopsis. Pistä se spesiaalisivuille tarkan kasvatusohjeen kanssa, kiitos.

Tässä yksi ensimmäisistä bulboistani ja samalla (jälleen kerran) yksi suosikeistani: Bulbophyllum guttulatum.




Tämä on siitä jo kakkosversio, kun ensimmäisen tapoin kuivuuteen. Se oli ollut viileässä kasvihuoneessa, mutta tämä on itse asiassa lämpimän kasvi.  Eikä tuoksu hikisukat patterilla :slight_smile: Itse asiassa vaikka kuinka nuuhkisi eri vuorokaudenaikoina, niin tuoksua/hajua ei tunnu yhtään.
On esitelty täällä
Tuli pari vuotta sitten Schwerterin tilauksen mukana.

Tosi kaunis! Ja tuo Orkideayhdistyksen orkideanäyteikkuna on aivan mainio! Monta kertaa ihastelen täällä jotain kasvia ja sitten yritän epätoivon vimmalla kuuklettaa siitä jotain tietoa, jotta tietää saisinko itse sitä rehua elämään ja kasvamaan. Tuolta kaiken oleellisen tiedon saa käytevästi ilman harmaita hiuksia ja epätoivon syövereitä. Kiitos

Hii ja hoo! Sopinee julkisesti hieman täällä hekumoida kuvan kera ensimmäisestä kukittamastani kattiksesta(gaskelliana var. alba). Viime syksynä yksi Blc. yritti tosi pienellä versolla kukintaa, mutta nuppu tummui pois… Olin päättänyt että tämän elinvoimaisimman kattikseni tänä syksynä kukitan, tai muuten petyn pahan kerran tämän sukuisiin… Tämä tuli Schwerteriltä syksyllä 2008 ensimmäisessä katleijatilauksessani. Heidän tuttu ja tiivis maa-aines yhdistettynä ymmärtämättömyyteeni katleijan vaatimasta lepoajasta, tappoi kaikkien juuret ensimmäisenä talvena. Uudelleen istutuksen jälkeen kasvu on ollut runsasta ja ed. vuotta isompaa. Tästä helposta lajista Puupponen on sanonut, että se kukkii kyllä kunhan vaan kasvaa. Tuo valkoinen kirjekuori muoviruukun päällä on estämässä lämpösäteilyn pääsyä ruukun sisään, kun roikkuu ikkunallani tuollai paljaana…


Aivan varmasti sopii tuosta jo riehaantua :slight_smile: Upeassa kunnossa koko kasvi!

Onnittelut s.sipulille! Ensimmäinen katleijan kukitus on merkkitapaus ja tosi kauniin kukan oletkin saanut. Toivossa täälläkin eletään.


Dendrobiumin kaikki kukat auki; niistä ei tullut säntillistä kukkaputousta, mutta ihan nätti kimppu kuitenkin.