Ollaanpa sitten jo heinäkuussa, kuinka nopeasti tämä valoisa aika hupeneekaan.
Tässä kuitenkin Orkidealehti 2/2012 esitelty pussiprinsessa tältä päivältä, nuppu vasta avautumassa. Mutta tuoksussa jo löytyy!
Kasvaa edelleen samassa sammalpaakussa, mutta viime kauden kuitenkin lasikossa. Juuret tykkäävät kovasti, mutta lehtien kasvu on ollut liiassa valossa vaivalloista. Istutustapa on näinkin rahvaanomainen:)
Ylimmäisessä purkissa pohjareikä, josta kasteluvesi valuu alempaan. On siis Phalaenopsis bellina.
Luottokukkija Phalaenopsis Snowflake (P. equestris x P. pulcherrima) aloittelee taas, ties kuinka monentena kesänä jo.
Kukintovarsi kasvaa koko ajan pituutta sitä mukaa kuin nuput avautuvat. Tässä risteymässä luonnossa heinikossa kasvava entinen Doritis, nykyinen Phalaenopsis pulcherrima vaikuttaa siten, että kasvi kasvaa voimakkaasti ylöspäin ja on siksi säännöllisesti uudelleen ruukutettava.
Laelia pumila:
Vanda cristata kukkii nyt kolmatta viikkoa
Tuntematon Vanda jonka sain viime syksyllä
Neostylis Lou Snearly ilahduttaa kahdella kukkavanalla tänä vuonna
Vaikka kesä on ollut kolea niin se ei näköjään haitta orkkideoitani kukintaa.Minulla kukkii samanaikaisesti niin monta sorttia että vähän ihmetyttää mitä on tapahtunut kun hoito ei ole sen kummenmin muuttunut.Toivottavasti muillakin on sama hyvä kukinta boomi meneillään
Cympidium hybr.
Cympsit ovat olleet ulkona toukokuusta lähtien ja maaliskuusta lähtien on tämä yksilö väkertänyt
tätä kukkaa. Vanoja on neljä, joista yksi vasta nupullinen ja neljäs on epämuodostunut.
Lisätääs tästä kuva kun vihdoinkin muistaa, kukkinut jo reilun kuukauden… Siis ascocenda princess mikasa blue
Barkeria spectabilis vain kahdella kukalla. Aurinko kärvensi loput ja nämä avautuneetkin kipristelevät liiasta auringosta. Ja Barkeria lindleyanaan ei tänä vuonna tule edes kunnon versoja järkyttävien etanatuhojen takia.
Heinäkuisia katleijoita
Nyt kukkii Cattleya Varut Valentine
vascostylis blue Kasvaa kaapissa. suurimman osan kosteudesta se saa parilla juurella, jotka ylettyvät pohjalla olevaan vesipurkkiin. Sumustusta titysti myös jonkun verran. Kukki edellisen kerran näyttelyssä.
Toisena vakio katleija
Tässä viikon vanha kuva. Puoli vuotta menikin ilman isompia iloja, vain yksi phale ja yksi coelogyne kukkivat. Pelkäsin että ovatko rehut alkaneet taantua hoidossani… Pari luottokukkijaa jätti väliin, eikä vandatkaan ole kukkineet. Mutta tulihan sieltä lopulta…: Dendrobium densiflorum tässä lopuillaan, cattleya purpurata ja paphiopedilum parishii. Densiflorum kasvaa semi-semihydrossa. En liikuttele sitä, kastelen vain päältä päin, ja ylimääräinen vesi valuu reiästä alla oleville kasveille. Parishii oli hyvä ostos, 23 euroa O & M:ltä vuosi sitten. Tuo lopetteleva vanda coerulea tuli toukokuun alussa schwerteriltä, ja väsää nyt jo uutta kukkavanaa. Vieressä vanda ‘‘Silvia Palmieri’’ tuli yhdistyksen yhteistilauksessa. Sitku vielä psychopsis mariposa ja phal. sanderiana aloittivat juuri kukintansa, niin kivastihan tämän harrastuksen parissa menee…
Bllra.Peggy Ruth Carpenter aloitti viimevuonna kesäkuussa, samoin nytkin. Nyt on kolmessa varressa kukkia ja kaksi nuppuvartta kehittymässä. Kiitollinen 2009 kolmella eurolla ostettu raasku.
minun perhonen se vaan jaksaa kasvaa
yläosan nupuista vielä lähikuva
Elleivät silmäni valehtele, murren perhosorkideassa on nuppupaljouden lisäksi myös siemenkota! Kukahan sen pölytti?
Pölytyksen suoritti joku ötiäinen. Pölytyksen voi tehdä myös pumpulipuikolla. Sillä siirtää vain pölymyhkyn toiseen kukkaan. Jos pölytys onnistuu, kukka kuihtuu heti ja siemenkodan kehitys alkaa.
Kylväminen ja taimikasvatus onkin sittten jo toinen juttu.
Ihana Epidicattleya Voilla kukkii vuoden tauon jälkeen ! Tuoksu on yskänlääkkeen ja parfyymin mielyttävä sekoitus.Ostettu Englannista pari vuotta sitten.
Teenjuoja: silmäsi näkevät ihan oikein. tein tieteellisen kokeen ihan huvin vuoksi, halusin kokeilla onko näissä mun perhosissa siitepölyä. pumpulipuikolla rämmin kukka parkoja, itse en kyllä nähnyt siitepölyä puikossa mutta sivelin sen silti kukkaan. kohtahan kukka kuihtui ja rupesi väsäämään tätä siemenkotaa. tammikuussa tämä tapahtui, kuinkakohan kauan joudun vielä odottelemaan siemenien kypsymistä. en tiedä vielä mitä teen niille. valkoinen oli toinen perhonen.
Tällaiset rupesivat minulla kukkimaan heinäkuun aikana. Dendrobiumilla näyttää olevan tapana putkauttaa kukkavana välittömästi juuri valmistuneen puikon päästä, jos asiat muuten ovat suunnilleen kunnossa. Punavalkoisen perhosorkidean kukat kestävät kauimmin kaikista orkideoistani, jopa puoli vuotta.
Phalaenopsis equestris, valkoinen versio, on tässä ainoa luonnonlaji ja niin vieno ja kaino että hädin tuskin erottuu muusta porukasta.
Venuksenkenkä on näistä vaikein kukitettava ja se jonka kukasta kuitenkin eniten pidän. Tämä on niitä Prins Paphiopedilumeja, amerikkalaisia hybridejä eurooppalaiseen makuun. En haukkuisi tätä pefletiksi.
tuo valkoinen Phal.eguestris on kaunis
Tämän olen hankkinut 2007 ja nyt viiden vuoden odotuksen jälkeen ensimmäinen kukinta, jota olen todella hartaasti odottanut.