Mikä orkidea kukkii helmikuussa 2010

Tämä Oncidium alkaa jo tiputtelemaan ensimmäisiä kukkiaan.

Cymbidium hybridi.
Nyt on kaikki kukat auenneet...

...vanhempi vana...

...ja viimeksi auenneet kukat.

Viherpiiperö, ei mieheni ole orkideoista kiinnostunut. Tai ainakaan niiden hoitamisesta. Mutta hän on tottunut tai alistunut harrastukseni edessä niin, että marketeilla käydessäänkin katsastaa niiden orkideatarjonnan :slight_smile:

Raakki, oletko itse saanut kukkimaan sen noin valtavasti?

Joo - tuon kanssa kävi jokin vahinko, kun en ole ennen onnistunut noita kukittamaan ja niita on kellarissa puolisen tusinaa viherkasveina. :wink:

Tiipap, miehet ovat hyvin oppivaisia "elläimiä", kuten Oulussa sanotaan.Meilläkin isäntä aikansa ihmeteltyään on jo sopeutunut ajatukseen orkideoista perheenjäseninä. Olen usein yllättänyt hänet ihailemasta kukkia silmän isku.

Viherpiiperö on tainnut mennä vallan sanattomaksi tuon Raakin kymbidin edessä :wink:

Kyllä, tuota on hyvä katsella kun omaa kympsiä hoitaa, ja sanoa itselleen, että hoida kanssa kunnolla, tuon näköinen siitä tulee =D

törnrosa - niin se varmasti menee. Meillä mies oli Schwerterin sivuja selatessani ja kukkia ihastellessani yhtäkkiä selän takana ehdottelemassa, mitä pitäisi tilata ja mitkä on hänen mielestään kauniita. Kaipa sitä sopeutuu alun ihmettelyn ja tuskastelun jälkeen :slight_smile: Alussa hän joka kerta kasveja uppokastellessani pysähtyi päivittelemään, miten viitsin tehdä sitä. Nyt hän jopa välillä on salaa tarkastelemassa kasvien vointia…

=D, kohta Tiipap tuo miehellensä orkideoja, osat vaihtuvat =D

Viherpiiperö, ei sentäs. Mieheni ei osaa oikein arvostaa kukkia :confused: Joskus olen hänelle innostuksissani ostanut kukkia, mutta hän ei niistä kovasti innostu. Mutta voisin toki ostaa miehelleni orkidean, joka olisi minusta kaunis ja tahtoisin kovasti sen… :wink:

Olen tässä käsi poskella katsellut näitä viestejä, jotka ovat rönsynneet hivenen aiheen ohitse. Tässähän on tarkoitus puhua kasveista, jotka kukkivat helmikuussa 2010.

Avasin ns. pulinaketjun orkideat - orkideojen hoito - keskustelua, jonne toivon teidän laittavan tuollaiset enempi laaja-alaiset viestinne ;)

Mikään siivoushulluhan en ole - annetaan kaikkien kukkien kukkia - mutta jälkeenpäin olisi ihan kiva lueskella asiat asioina.

Myönnän olevani yksi syyllisistä... tähän aikaan vuodesta on vielä vähän tekemistä kasvien kanssa ja johonkin se ylimääräinen energia pitää käyttääallapäin.

Keskustelu on ihan kivaa ja nyt tuolla on sille ihka oma palsta :wink:

Tässä on kukan ja kasvin kokosuhde kohdallaan: Amesiella monticola

Lehdet ovat alle kymmensenttisiä ja kukan halkaisija noin 6 cm, lisäbonuksena kannus, joka suoristettuna ainakin 8 cm. Tuoksuu iltaisin viehkosti. On kotoisin Filippiineiltä. Kasvini tuli Schwerteriltä pari vuotta sitten. Kukki myös vuosi sitten, mutta en ole löytänyt sille aivan oikeaa paikkaa lasikossa, lehtiä katsomalla tuntuu, että on ollut liiassa valossa.

Tämä perhonen teki vanhaan vanaan uuden haaran ja siihen pari kukkaa. :)

Vitosen poisto on näin tyylikäs. Kukkavanojen päissä ja haaroissa on terveet kukkanuput.