törnrosa, kyllä onnistuu Firefoxilla. Minäkin surffaan sillä. Kuvan siirtämisen jälkeen kuva menee valkoiseksi, mutta kuva tulee esille klikkaamalla sitä valkoista "kuvaa". Simsalabim - kuva tulee näkyviin ja sitten viestin lähettäminen onnistuu kuten normaalistikin
Kiitos vinkistä Tiipap, johan alkoi pelittämään. Mogasin vielä tuon ensimmäisen kuvan kanssa. Sisareni näet kävi miehensä kanssa 25-vuotis häämatkalla Borneossa ja sain tuollaisen kortin. Nyt orkideatuntijat tunnistamaan lajeja.
Alemmassa kuvassa näkyy se kukkiva Masdevallia patula.
Siis ovatko nuo orkideat kerätty myyntiin Borneon sademetsistä?
Tässä sitten yksityiskuva tuosta kukasta. Kasvin kokoon nähden kukka on valtava.
Viherpiiperölle lohdutukseksi, että tuossa on kuvia sellaisista luonnonlajeista, jotka kasvavat luonnostaan Borneolla. Onhan niitä joskus jonkun pitänyt sieltä hakeakin. Yleensä nämä EU:n alueen kasvit ovat kuitenkin tarhassa lisättyjä ja siten aivan laillisia. Sisareni kyllä kertoi, että siellä oli myynnissä vaikka minkälaisia orkideoita ja oli upea orkideapuistokin. Kuitenkin elävien kasvejen tuominen EU:n alueelle Aasian maista on kielletty tarttuvien kasvitautien ja tuholaisten vuoksi.
Onpa kiva nähdä tuo Törnrosan kukkiva Masdevallia - eipä taida joka tytöllä ollakaan tuota lajia.
Masdevalliat eivät ole sieltä helpoimmasta päästä, tuokin tykkää viileästä ja on kranttu veden suhteen.
Toinen juttu Törnrosa: laittaisitko tuon postikortin myös tunnistuspalstalle, kun tämä on oikeasti kukkivien ketju. Sinänsä on tosi vaikea yhden kukasta otetun kuvan perusteella kasvia tunnistaa, mutta yrittäähän aina voimme.
Niin minun piti alkujaan tekemänkin... kun vann sekoilin kuvanlisäyksen kanssa-sorry. Laitan sen sinne.
Piti vielä lisäämäni tuon masdevallia patulan viihtymiseen ja kasvattamiseen. Minulla sen salaisuus on se 3l:n Riihimärm lasin purkki, jossa se roikkuu, koska kaappia ei ole. Pohjalla on pieni tilkkanen vettä ja nyt, kun olen joutunut nostamaan kasvin aika ylös, jotta kookas kukka mahtuu paremmin olemaan siinä olen pitänyt muovikelmua kantena. Se saa oikeasti aika vähän liikkuvaa ilmaa. Nyt se on loitolla ikkunasta viileässä apukeittiössä. Kesällä se on purkkeineen ulkona kuusen juurella. Olen lannoittanut sitä todella varovaisesti ainoastaan orgaanisilla lannoitteilla: Todella litkulla hevonpee liuoksella ja liotetuista (luomu) vehnänjyvistä jäävällä vedellä. Masdevakkiathan ovat tunnetusti tarkkoja lannoituksen suhteen. Ainakin nämä litkut ovat olleet sille hyväksi eikä siinä ole koskaan esiintynyt minkäänlaisia lehtivikoja.
Dendrobium Berry ‘Oda’
Tätä on nyt Bauhaussissa myynnissä ihan kohtuulliseen tarjoushintaan.
Berry 'Oda' kannattaa hakea pois. Kestää melkein mitä vaan kohtelua (vaikka viileämmässä viihtyy paremmin) ja nauttii ulkoilusta kesällä. Voi kukkia monta kertaa vuodessa.
Kuvan Laelia anceps f. alba ’Bulls’ (kiitoksia nimen täsmennyksestä Marnalle) tuli pari vuotta sitten mukaani Ruissalon retkeltä yhden bulbinkokoisena. Nyt se sitten esiintyy ekaa kertaan yhdellä kukallaan.
Kaunis. Mun raaskukatleijan kukkatuppi on kasvanut jonkin verran nyt, kun on ollut monta aurinkoista päivää. Koitan aina valoa vasten katsoa näkyykö sisällä mitään, mutta ei näy.
Tämä Dendrobium hybridi tarttui mukaan tuon 'Oda'n kaverina.
Kiitokset Raakille Bauhausvinkistä. Kävin ostamassa samanlaisen Oron ja mukaan tarttui myös Ludiasia, kun mulla ei ole yhtään ennestään.
Täytyypä heti korjata tietämättömän töppäys, se olikin Oda, taitaa lounais-suomen reet ja deet mennä sekaisin. Ohessa kuva Ludisiasta
HelVi, tuo taitaa olla rekisteröity nimellä Ludisia discolor Green Velvet. Olikohan siinä nimilappua?
Joka tapauksessa hyvinvoivan ja rehevän näköinen ludisia!
Tämän päivän ylläri: Bulbophyllum falcatum
On kasvanut useita vuosia kauniisti, mutta alkukesästä reissuun lähtiessäni kastelin sen ilmeisestikin liian reippaasti, kun kellastutti saman tien uusien vuosikasvujen lehdet. Mutta nyt huomasin, että noiden varsimukuloiden tyveltä nouseekin kukkavarsia. Se on tuollainen hiukkasen omituinen kielimäinen lieriö. Tuo kaksilehtisyys kertookin, että laji on kotoisin Afrikasta.
Nuo ovat vasta nuppuja. Ilahdutan teitä uudelleen, mikäli onnistuvat aukeamaan ;)
Nämä kukkivat nyt.
zygo, todella kaunis kukkapöytä! Tulipa hyvä mieli.
Ihana mies minulla Oli etsinyt Kuopion kaupat läpi ja ostanut löytämänsä Dendron kasvumalliksi punkinsyömille Dendroille. Tosin tämä taitaa olla D. phalaenopsis ja ne syödyt muita, mutta kuitenkin...
Tiipap, onko miehesikin kiinnostunut orkideoista?