Helmikuu helistää - kyllä vanha kansa kaiken tietää !
Tässä kuitenkin hiukan lämpöisemmästä kotoisin oleva Phalaenopsis schilleriana, nuori kasvi, jonka ensimmäinen kukinta rohkeasti kolmella kukalla.
kaunis perhonen!
Oncidium sotoanum… tai ornithorhynchum niin kuin minä sen opin tuntemaan.

Tuoksu on vähemmän miellyttävä. Yhdessä keltakukkaisessa kaktuksessa on samanlainen liiman tuoksu. Kuvan oikeassa yläkulmassa oleva oksantökö on jälleen ikävä muistutus kömpelyydestäni. Kukkavana tarttui viereiseen kasviin ja tietysti se meni poikki. Irtopätkään jäi toinen puoli kukinnosta, vajaat parikymmentä kukkaa, joita koetin pitää hengissä pienessä vesilasissa huonolla menestyksellä. Ne kuihtuivat jo seuraavana päivänä. Muutenkaan tämä kasvi ei ole mikään esittelykelpoinen mallikappale, vaan se on täynnä totaalisen taidottomuuden merkkejä; kitukasvuisia versoja, läiskikkäitä lehtiä jne… Ja kaikesta huolimatta se on vaan sitkeästi hengissä ja kukkii. Minun pitäis pystyä parempaan jo pelkästä kiitollisuudesta.
Uskollinen kukkija…
Zygon perhosen värit sopivatkin hyvin talvipäivien kukkaterapiaksi.
Tämä piti kuvata lasikossa, koska on kasvattanut juuret tiukasti lasiin kiinni: Epidendrum falcatum, kotoisin Meksikosta ja Hondurasista 1000 - 2000 metrin korkeudelta. Kukkia voisi olla useampiakin, mutta onnellinen olen jo tästä yhdestä :) Tuoksu on hyvä, myös päivällä kuvattaessa tuntui.
Tämän sentään sain ujutettua lasikosta ulos
Paphiopedilum Bel Royal (P. rotschildianum x P. kolopakingii, kummatkin Borneolta), Eric Young Orchid Foundationin rekisteröimä risteymä vuodelta 1996.
Kokoa löytyy: lehdet 50-60 cm pitkät, 5-8 cm leveät. Kukintovarsi yli 50 cm.
Tämä perhonen on pitänyt kukinnassa pitkän tauon. On kirjavalehtisiä, lehdet alta tumman viininpunaiset. Risteymästä näkyy ainakin P. schillerianan ja P. equestriksen vaikutus.
Tällainenkin hempeys löytyy ikkunalaudaltani.
Tässä yksi ensimmäisistä, yhdentoista vuoden takaa.
Tämäkin sieltä vanhemmasta päästä
Tähän olen testannut Rittershausenien ohjetta katkaista kukintovarsi alimmaisen kukan alta heti kun kukat lakastuvat. Tulos näkyy tuossa oikealla. Vaikka jatkokukinta ei olekaan runsas, on kukkia kuitenkin sillä välin kun uusi kukintovarsi kasvaa.
Tässä vielä lähikuva jatkovarren kukasta.
Upea tuo falcatum. Muistan hyvin sen Kaisaniemessä kasvaneen, ennen kuin remontoivat ja piilottivat kasvit eripuolille kasvihuoneita. Silloin oli suuri osa kokoelman orkideoista keskitetty siihen yhteen huoneeseen. Ehkä se nykyään on siinä jossain “Tarja Halosen” ja tulevan “Sauli Niinistön” lähellä. Täytyy käydä etsimässä.
Tarja Halonen oli vielä ainakin joulun alla paikoillaan, hiukkasen kaljuna tosin, mutta Epidendrum falcatum ei ole osunut silmiini missään vaiheessa. Singaporessa on varmaan jo varattu Saulille oma orkidea, odottaa vain kyseisen persoonan visiittiä
Tämä ei kuki vielä, mutta olen niin täpinöissäni, että minun on pakko laittaa tänne kuva edes nupusta.
Toivottavasti en tyri tätä nyt.
Paphiopedilum armeniacum
On kaunis ja arvaan, että jännittää.
Olivian Bel Royal on todella upea voimakkaine väreineen ja muotoineen - se on aito aatelinen. Hienoja ovat nuo muutkin. Minulla kukkivat vanhat tutut, 8 perhosorkideaa (piti laskea kolmeen kertaan, mistä ihmeestä ne kaikki oikein ovat tulleet?!), 3 dendrobium bigibbum -tyyppistä kasvia, yksi venuksenkenkä ja yksi ludisia, toistaiseksi ei erityistä kuvattavaa. Toissa joulun alla ostamani venuksenkenkä on kasvanut muttei kuki, vaikka se on viileähkössä ja valoisassa nurkassa, mitähän sille tekisin.
Viime kevään myyjäisistä hankitut Coelogynet.
Coelogyne speciosa
Coelogyne tomentosa (massangeana)
Guaricyclia Rosita alkoi availla nuppuja, kovin on samannäköinen kuin Plicaboa. googlailin kuvia ja epäilyttää että näitä myydään sekaisin. Kumpi on oikeasti kumpi on sitten eri asia. Tämä on Currlinilta, mutta niiden kuva ei ihan vastaa vaan on pikemminkin oman oletetun Plicaboani näköinen. Ihan kiva kuitenkin.
Mielenkiintoista Ottaisitko kuvan, josta näkyy kasvin koko verso. Toinen vanhemmistahan näillä on Guarianthe bowringiana. Toiset Encyclia plicata ja E. phoenicea.