Mikä orkidea kukkii helmikuussa 2012

Juuri tänään ostettu minicymbsi, korkeutta n. 40cm :slight_smile:

Mistä Jereee on löytänyt tuollaisen kaunottaren?

Viimeksi, kun tämä perhonen kukki, se oli väriltään vaalean hopeanhohteinen. Nyt väri on paljon tummempi. Olisikohan Rainmixin vaikutusta. Muutama vuosi sitten se teki kaksi kukkavanaa. Toisessa oli normaalit kukat ja toisessa pelooriset kukat. Nyt kukkavarren toisella puolella on yksi terälehti jäänyt suppuun.

Brassanthe Maikai tuoksuu nyt illalla vienosti ja väri  on vaalentunut.

Psychopsis Mariposa GV kukkii jälleen - samasta vanasta jo 1 vuosi ja 7 kuukautta peräjälkeen.

Tiipap, kodin terrasta :slight_smile:

Mullakin kukkii ludisia, joululahjaksi sain ja siitä asti on ollut kukassa.

No niin, näitä Plicaboa/Rosita vertailukuvia:
1. Plicaboa 2. Rosita
Ainoa huomaamani ero on alahuulen hienoinen röyhelöisyys ylemmällä. Jos googlailee kuvia saa sitten ristiin molemman näköisiä. Ota näistä selvää. Molemmat samanlaisia hujoppeja, oletettu Rosita väänsi varren kiepille kun jouduin kääntelemään ruukkua ettei kasvaisi lamppuun kiinni.

Tässä itse kasvit, Rosita oikealla:

Tämmöset kaksoset meillä…
kattikset 02-2012

Punainen on ihka ensimmäinen katleijansukuiseni, nimetön mutta varmaankin joku Jewel Box-hybridi. Ollut mulla ainakin 5 vuotta.
Oranssi veijari taasen tarttui mukaan viime kevään Tallinnan reissulta. Molemmat tuoksuvat vienosti.

Jos katsotaan vanhempien kuvia, niin E.phoenicea olisi minun silmääni röyhelöisempi kuin E.plicata. Eli sitten olisi toisinpäin nuo? Mutta tuleeko röyhelö sitten mistä ja plicataa näyttää olevan aika monta tyyppiä.

Jos asiaa haluaa vielä enemmän sotkea niin sitten löytyy vielä ainakin Epicattleya (tai mikälie) Purple Glory = C violacea x E. adenocaula (ja sitä ainakin kaksi tyyppiä ‘Worldwide’ ja ‘Moirs Pride’) ja Voila = E. cordigera x G. bowringiana. Yllätysyllätys, nekin on aika samannäköisiä. Molemmat aion hankkia niin voi vertalla :slight_smile:

Habituskuvien perusteella ainakin Plicaboa on Plicaboa ja Rosita lienee Rosita :slight_smile:

Kukka ei ole paras tuntomerkki, vaikka siihen usein perustuukin tarkempi nimeäminen, esim. meillä myynnissä olevat Plicaboat ovat ‘‘Danzig Queen’’
Vertailuna ei kannata myöskään käyttää esim. IOSPE:n sinänsä hyviä sivuja, siellä on välillä aika kummallisia juttuja.
Kasvin lajikuvauksen yhteydessä käytetyt habituspiirrokset ovat hyvä lähde. Aivan korvaamaton on SOF, Swiss Orchid Foundationin sivustot, jotka löytyvät täältä.
Etusivulta Database Search. En muista onko pakko sinne rekisteröityä, kun olen käyttänyt sivustoa niiden perustamisesta asti. Ainakin syvemmälle kirjastoon mentäessä kysytään käyttöoikeuksia. Lähtekääpä seikkailulle!

Cattleya mantiquairae jatkaa yhden kukan politiikkaansa:

Cattleya mantiquairae

Pari nuppua jo kuivatti, lieneekö hevonkakkapitoisella kastelulla osuutta asiaan…

Norlella on vireillä mielenkiintoinen koejärjestely. Tykkään kovasti tuosta asenteesta!

Hieno linkki, kiitos Olivia! Kiitos myös kasvutapa-arviosta, kukkien erot ovat todella vähäiset, yritän itse katsoa vanhempien kasvutapoja kunhan ehdin tuonne touhuamaan. Kiitos Bonanza, mulla on taipumus jäädä nyhertämään jonkun suvun/lajin kanssa ja hankkia sitten kaikki mahdolliset…muissakin kasveissa. Ja vertailla. Tosin ei mitään kovin syvällistä…

Vähän hopussa olen tehnyt tuossa yllä vastaustani. Pitää tietty olla Dancing Queen :slight_smile:

Tämä perhonen koettaa pitää yllä uudempien perhosorkidearisteymien kukkimismainetta. Ostettu vajaa vuosi sitten kukkivana, nyt ensimmäinen uusi kukinta. Lehdet sillä tosin ovat aika pitkät ja epämääräiset (eikä asiaa auta, että emäntänsä onnistui istuttamaan sen vinoon).

Iwan. Chief Snowflake ‘‘Pink Lady’’ kukkii. Tässä on kaikkea: helppo, kompakti kasvi, kukkii helposti, kaunis kukka, hyvä mieto tuoksu josta ei tule päänsärkyä…

…ja varsin ärhäkän näköinen virustauti  Harmittaa, pitääköhän tämä heti kukinnan jälkeen siirtää pihalle?

phalaenopsis schilleriana

Phalaenopsis schilleriana.

Voi, mikä kaunotar!