Mikä orkidea kukkii helmikuussa 2012

Kaunis on kyllä rippe1:n schille. Ootko ihan ikkunalaudalla saanut moisen kukinnan kasvatettua, vai onko ollut kaapissa? Olen omani kanssa pähkäillyt ja ajatellut jopa luopuvani siitä, kun kukkii säännöllisesti vain muutamin kukin. Nyt en enää luopumista harkitse Olen ajatellut että omani kärsisi kuivasta ilmasta. Valoakin vissiin tarttis koittaa ensi kesänä antaa enempi, jotta samanlaisen saisin… Ja kai se kastelukin saisi aika runsasta olla kesällä… Muutenkaan kyllä perhoset eivät tunnu minulla kunnolla kukoistavan, johtuneeko vähemmästä huomiosta mitä niille suon… Onkos rippe1 mitään salaisuuksia hoidon suhteen…?

s.sipuli. Se kasvaa ikkunalaudalla ilman mitään erikoiskohtelua. Kastelen tarpeen mukaan, joskus parikin kertaa viikossa. Valoa se saa mielestäni aika paljon, ehkä liikaakin kesäisin, koska ikkuna on etelään.

Aivan upea. Tuon veroisia ei kaupoista löydy, vaikka kuinka yrittävät väännellä kaarille noita jalosteita. On se vaan jotenkin luonnollinen:) Ja lehtien väri, tuon värityksen siirtyminen hybrideihin taitaa olla vähäistä, tai sitten en vaan muista nähneeni. Omani, kevään yhteistilauksesta hankittu, aukaisi vain yhden kukan, joten kirittävää riittää.

Tällä lienee samoja esi-isiä/äitejä…
Se on kukkinut varmaan parin kuukauden ajan. Kukat ovat kyllä hailakammat ja lehtien kuviointi ei ole aivan sama.
Olen ostanut sen joskus Stockmannilta.

rippe1 ! kerro vähän tämän schillen kasvatushistoriaa , mistä ja milloin olet sen hankkinut jne…

Minulla oli taannoin tuollainen schilleriana-täpläinen Phale-risteymä, jonka kukinta oli toosi pitkä. Onnistuin yhdessä villakilpiköiden kanssa tappamaan sen kun ei riittänyt intoa tarkkailla enemmän. Täytyy kyllä hankkia uudelleen, kunhan sattuu kohdalle. On  nuo niin hienoja.

Muutama Phale on hengissäkin. "Ihan pikkuisen" leikittelin kuvan kanssa Picasalla.

Barkeria whartoniana tänä talvena vain kolmella kukalla. Kukat ovat pieniä, mutta ihan söpöjä.

Leptotes bicolor oli avannut yöllä ekan nuppunsa. En oikein osannut ottaa edustavampaa kuvaa, kun kukka on supussa, ylösalaisn ja vielä hieman alas lurpottaen. Mutta oikein ihana kukka kuitenkin makaa sohvalla rötköttäen niskat kipeinä kukkaa tuijottaen

paulund. Hankin tämän kukan noin 4 vuotta sitten Elsneriltä  Saksasta. 

Tyylikäs on myös tuo Zygon kasvi. Jos nyt oikein rivien välistä luin ja olettaen, ettei Stockmannilta useinkaan löydy luonnonlajeja, niin tämä ei ole Ph. schilleriana, vaan joku muu. Onko mitään tietoa esi-isistä/äideistä?

Veikkaisin Philadelphiaa. Sitä saattaa hyvällä tuurilla satunnaisesti bongata myös markettipompseista. (Phal.schilleriana x Phal.stuartiana)

Ei tietoa sukujuurista.
Nimilapun mukaan se on kasvatettu Hollannissa "Satterorchids"-tarhalla. He näyttävät erikoistuneen vain Phalaenopsiksiin.

Pikaisen kuvavertailun jälkeen voisi hyvinkin olettaa olevan Philadelphia. Ja mitä noiden lehtikuvioiden periytymiseen tulee, ei ole mikään ihme, molemmat vanhemmat ovet kirjavalehtisiä. Tuollainen olisi hauska saada, vanhemmatkin on jo hankittu. Kaupasta ehkä kuitenkin, laboratorio on vielä vaiheessa:) Ellei sitten kokeilisi kaarnamenetelmää.

Vakio kukkija aloitti kukintansa :slight_smile:

Lumikuningatar kasvaa pienessä ruukussa. jossa ei ole pohjassa reikiä. Kookoskuitua sidottu ruukun reunaan, että juuria muodostuisi ja palan voisi irrottaa. Tai sitten koko kasvi siirretään muovipata amppeliin

Huonosta hoidosta kärsinyt Brassavola nodosakin kukkii

Intermedia "Alba Olivia" on ahkera kukkija

No jo on kukkija tuo Olivian alba! Ja noin keltaisena :slight_smile: Ei täällä vaan näy edes vinkkiä kukinnasta.

Eikä mikään voita B. nodosan tuoksua, nuuuuhhh!