Mikä orkidea kukkii helmikuussa 2012

Olivia alba pitää alalämmöstä

Pap. Parishii, kuva ei ole paras mahdollinen, mutta kasvattaja on tyytyväinen. Ensimmäinen kerta kun kukkii ja kasvi ollut minulla pienestä pitäen (2008).
Paphiopedilum Parishii

Rosita saanut nyt kaikki kukat auki. Tuoksuu enemmän kuin Plicaboa. 

Ihana kontrasti norlen kuvan taustan ja rehun kukinnan kanssa Kerrassaan hieno kuva!

Kiitos :slight_smile: Katselin itsekin että tuo suomalainen kuusimetsä näyttää hiukan karulta siinä takana.

Laelia rubescens työnsi kahta kukkapiiskaa ennen kolmeviikkoista lomamatkaa. Suurempi 12 nuppuinen oli palatessani ruskea lurppa, mutta tässä pienemmän kukkaverson antia. Tuhoutunut kukkaverso meni ilmeisesti kuivuuden ja suurpainelampun lämmön kärventämänä.

Olen tulokas tällä foorumilla ja lähinnä kokeilen miten tämä lähetys toimii. Laitanpa vielä kuvan tuosta perhosesta, jonka ostin kukkivana viikko sitten.

Hyvinhän se meni - tervetuloa vaan mukaan!

Cattleya skinneri

Cattlianthe Gold Digger on tänään avannut yhden kukan kokonaan auki ja pari osittain. Se ei siis todellakaan ole mikään herneprinsessa, kun joutui kukkia kehittäessään moneen kertaan siirrellyksi ikkunaremontin takia. Kukat tosin ovat aika pieniä ja oranssimman sävyisiä kuin muistin. Ostin kasvin viime huhtikuussa Bauhausista ja se on “vanhin” katleijani. Minulla näyttää tänään toimivan vain tämä pikaviesti, kuvallista viestiä yrittäessäni juutuin joka kerran matkan varrelle.

Laitanpa vielä tuon toisenkin, viikko sitten ostetun, orkidean kuvan.

Tuoksuvaiset kukat ovat tässä Berry Odassa, nyt kylläkin jo tiputellut vanhempia, mutta joitakin nuppuja on jäljellä.

Laelia (cattleya) praestans

laelia praestans

Näitä Cattlianthe Gold Digger on nyt saanut aikaiseksi viisi kappaletta. Yksi verso ei ole vielä pullauttanut nuppuja tupesta, että näkisi, montako on vielä tulossa.  Sarjassamme kilttejä ja kiitollisia kasvatteja.

Täällä taitaa olla toinen, kaksi versoa siinäkin. Niin kuin Teenjuoja kirjoitti, ei vaadi mitään kommervenkkejä, valoa ja talvellakin koko ajan kohtuullista kastelua.

Tuosta Kullankaivajasta (tai ehkä se pitäisi kääntää Onnenonkijaksi) on olemassa monia hieman erinäköisiä versoita. Harin kasvi näyttää omaani matalammalta. Minun kasvini on n. 30 cm korkea ruukun pinnasta mitattuna, ja kukka ei aukea täysin, joten petalien kärkiväli jää reiluun kuuteen senttiin. Kasvini tuli ilman nimilappua, mutta sain nimen kasvattajatarhalta ja parilta muulta kuvasta sen tunnistaneelta. Ostaessani kukat olivat narsissinkeltaiset, tämänhetkinen selvästi oranssinvivahteinen väri oli mukava yllätys.

On tässä omassanikin pituutta purkin pinnalta terälehtiin tuo 30cm, mutta varret vaan retkottaa viime kesänä vallinneen valon suuntaan miltei vaaka-asennossa, kun en jaksanut ohjailla niitä ylöspäin.