Mikä orkidea kukkii kesäkuussa 2011

Kesäkuussa jo ollaan!
Tässä kukkii Ipidixin Phalaenopsis bellina. Kukinta on lähes tauotonta ja ah, mikä tuoksu. Kasvaa lasikossa.

Yhteistilauksessa tullut Dendrobium devonianum

Ensimmäinen yritys epäonnistui niin yritänpä toisen kerran:
Prosthechea cochleata on kukkinut jo pari viikkoa mutta odotin että toisen vanan nupuista aukesi edes yksi ennen kuin kuvasin rehua

ja tässä lähikuva otuksesta

Ostin tämän vuosia sitten Saksasta Encycliana ja nyt vasta se suostui kukkimaan.Ehkä viileä talvioleskelu verannalla teki hyvää.

Vanda cristata ilahduttaa tänä vuonna 4 kukkavanalla

Komppaan Carmelitaa…samat sortit täälläkin 
Vanda cristata kukki juurikin tuossa kevväämmällä ja Encyclia "Enska" cochleata tuoksuttelee meillä just nyt.
Jos hyvin käy niin täälläkin nähdään vielä toinenkin vana.
Enska on mulla semmonen luottokaveri ollut varmaan 5 - 6 vuotta ja olisko yhden kevään jättänyt kukinnassa väliin.
Tykkää muuten kovasti kesäulkoilusta, täytyykin varmaan kohta viskata kaveri kuistille tuulettumaan!

Mun Enska ei tuoksu… no ehkä ensi kerralla.Kiva että se viihtyy sinulla , minä olen jo onnistunut tappamaan yhden Enskan vuosia sitten.

Mun Stan floridan kukat ovat jo muuten kuihtuneet, että pari päivää se lysti kesti.

Joo…Stanien kukinta on lyhyt, mutta ah niin intensiivinen ilo
(kerran seurasin vierestä kun S.tigrina räväytti sarvensa levälleen…ja harmittelin kun en ottanu tilanteesta videoo )

Kiva, että muillakin on Vanda cristata. On ollut uskollinen kukkija jo 3 vuotta.

Zygon sijassa en luultavasti olisi kovinkaan harmissani vahingossa tilatusta devonianumista. Aika hieno kukkiva risu.

Aika näyttää, kuinka kauan saan pidettyä sen hengissä…

Mää oon kukkivasta risusta ihan kade! Oma

Täällä aloittelee Miltonia regnellii var. xanthina välivuoden jälkeen:

Miltonia regnellii var. xanthina

Viime kesä oli sille ensimmäinen uudella varjoisalla parvekkeella, eikä kukinnasta ollut tietoakaan. Vahingosta viisastuneena laitoin sen itäikkunalle, jossa se saa kunnon porotusta puoleenpäivään asti.

Ascocentrum curvifolium, on monen Ascocendan sukupuussa.

Tykkää kasvaa alaspäin roikkuvana, yritin kyllä sille tarjota aluksi pystyasentoakin, mutta vaihtoi palikalla suuntaa aika nopeasti.

Miltonia regnellii var xanthina

On sääli, että rehu on varsinainen pihtari: vain yksi kukka kerrallaan auki!

Cattleya Mixamany kukkii. Tuli eBayista noin vuosi sitten.

Tämä kukkii ensimmäisen kerran: Dendrobium chrysotoxum

D. nobile risteytymät ovat innostuneet vasta nyt kukkimaan. Masdevallia coccinea alkoi kukkia lämmön ja valon lisääntyessä talviviileän jälkeen.

Laelia lobota:

Slc Jevel Box ‘‘Sheherazace’’ kukkii aina näin kesän alkaessa

Tämä pikkuinen Dendrobium parishii on myös kevätkukkija. Talven se on lähes kuivana ja lehdettömänä ja kevällä sitten tekee suurin piirtein yhtä aikaa lehdet ja kukat.

Tän d. thyrsiflorumin ostin Tukholman puutarhamessuilta Orchidehusetilta. Silloin siinä oli ensimmäinen kukkavana nupuillaan ja nuput punersivat selkeästi. Kyisin myyjältä, että onko tämä yksilö vaaleanpunaista muotoa. Myyjä näytti kirjasta tavallisen valko-keltäisen thyrsiflorumin kuvaa ja sanoi ko. kasvin olevan juuri tällainen. Kun nuput aukesivat, olivat ne vaalean punaiset kuten olin arvellutkin. Olisin mieluummin ottanut perinteisen valko-keltaisen.
Nyt se kukkii toisen kerran.