sirkkahelena miten kasvatat Masdevallia coccineaa? Onko se kesät talvet viileässä?
Bifrenaria harrisoniae alkoi kukkia kun älysin antaa sille riittävästi valoa. Hankittu Quinta da Boa Vistasta.

Tällainen kesäperhonen. Edellisiin verrattuna kukitus ei ole mikään saavutus, mutta täytyy pitää tavisten puolta.
Dossinia marmorata aloitti kukinnan jo toukokuussa, mutta nyt on useampi kukka auki. Kukat ovat ihan hauskan näköiset, mutta tämän lajin suurin viehätys piilee sen lehdissä.
Kiitos kauniista kukkakuvista. Ne ovat kaikki ihania, myös ns. tavis. Tämän nimittelyn voi toki unohtaa, koska kauneus on katsojan silmissä, vaikka kaikki orkut ovat poikkeuksetta kauniita!
ps. tänään kylvin ,aisemakukkakedon, Jippii.
Sirkkahelenan denro on mun mielestä selvästi farmerii.
Samaa mieltä edellisen kanssa. Sirkkahelenan dendro on D. farmerii.
Minulla kukkii ja tuoksuu mahtavasti D. parishii.
Muilla on niin hienoja ja erikoisia kukkia, että vähän nolottaa laittaa tällaista jonkinkaltaista "Cambriaa"
Kukkii kahdella vanalla 

Farmerihan se minun denroni on. En tiedä, miten tekstiin lipsahti thyrsiflorum, (jollainen tosin kukki meilkein samaan aikaan).
Masdevallia coccinean kasvatuskysymykseen pitänee vastata niin, että se kasvaa melkein kasvattamatta. Talvet se on piharakennuksessa kesäkukkien ja kamelioiden kanssa 5-10 asteessa kasvivalon alla keskitalvella, syksyllä ja keväällä on lämpimämpää. Kukinta alkaa yleensä keväällä, kun aurinko alkaa lämmittää tai kesällä, kun tuon sen ulos. Kastelen talvella kun muistan. Viileässä ja kosteassa ilmassa ei veden tarve ole suuri.
Kiitti Sirkkahelena M. coccinean kasvuolosuhteiden avaamisesta. Ajattelinkin, ettei sitä varmaan talvehditeta ihan huonelämpötiloissa.

Dendrobium nobile Nikkou avasi ensimmäisensä. Kevään heräteostos EBaysta. Olisi kiva tietää tän sukupuu, ei löytynyt kirjoista, ei kansista.
kaverin keltainen perhonen kukkii
tässä oma perhoseni
Ruukkutarhurin Dendrobiumissa on kovasti D. Stardustin näköä, huulen muoto ja suonitus, itse asiassa aika pitkälle koko kukkakin kun tuon värin häivyttää. Eli ainakin D. moniliforme, D. nobile ja D. unicum ovat sukupuussa, mutta lienee näitä kaupallisia, joista ei ikinä saakaan selvää.
Vanda tessellatan risteymä, yksi helpoimmista vandaristeymistä. On vaan suurikokoinen ja varsinkin juuria on runsaasti. V. tessellatan juuria käytetäänkin itämaisessa lääketieteessä.
Kyllä on kaunis tuo tesselata -risteymä.
Ostin hiihtolomalla jokusella eurolla kuivuneen maljakkovandan. Nyt se intoutui kukkimaan. Väri on tummahkoa violettia, en saa kuvassa toistumaan
.
Yhteistilauksessa hankittu Cattleya Purple Cascade ‘‘Fragrant Beauty’’ avasi kukkansa. Nämä kun ovat minulle vielä uusia tuttavuuksia, mielestäni nuput avautuivat yllättävän nopeasti. Lopputulokselta kyllä odotin hieman enemmän, mutta kyllä tuokin on ihan kiva.
Phal. Elegant Debora oletettavasti. Viimeisiä kuitenkin viedään ja nekin enää oksasta.
Väri on kyllä oikeasti tummempi.
Tässä olisi mieleiseni dendro, kunhan saisi sen vain paremmin kasvamaan: Dendrobium papilio, filippiiniläinen dendro, tuli toista vuotta sitten ranskalaiselta Lecouflen tarhalta.

Kukkii kuolleennäköisestä risusta, on siinä yksi vihreäkin, kun tarkkaan katsoo ![]()
Hämärässä tuoksuja, joka myös vetäytyy suppuun yöksi.
vaalean keltainen perhonen kukkii, sain reilut 2 vuotta sitten tämän ystävältä lahjaksi, ja nyt kukki melkein kahden vuoden tauon jälkeen.