Mikä orkidea kukkii kesäkuussa 2011

Cattleya (syn. Laelia) purpurata tuli Schwerterin kuormassa viime vuonna ja esittelee nyt ekaa kertaa kukkiaan. Tarkempi tyypitys on vähän hakusessa. Nimilapussa lukee var. roxo-bispo, mutta myös violeta. Violeta taitaa olla lähempänä oikeaa, mutta tuo terälehtien juovitus kaipaisi myös selitystä.   Näitä muunnoksia taitaa olla yli sata.

No joka tapauksessa helpon tuntuinen orkidea, joka on puolimetrinen, mutta sikäli kompakti, että lehdet kasvavat kiltisti ylöpäin. Ehkäpä ensi vuonna kukinta on jo runsaampi kun kasvi saa aikaa vahvistua.


Upea purpurata Harilla. On ollut unelmissa jo muutaman vuoden, mutta en ole uskaltanut hankkia, kun olen luullut vaikeaksi eli siis kukkimishaluttomaksi.

Tämä jengi näyttää vähän tärkätyltä

Mutta kyllä sieltä särmääkin löytyy :slight_smile:


Tuli vuosi sitten Schwerterin tilauksessa nimellä Bulbophyllum flaviflorum, nykyinen nimi B. pecten-veneris. Kasvaa Kiinan eteläosista Taiwanille, Laos ja Vietnam.
Ja väri on ihan oikeasti tuollainen neonvihreä.

Prinsessa Mikasa on säntillinen kukkija, se aloittaa aina toukokuussa ja marraskuussa. Olisivatpa kaikki muutkin samanlaisia.

AUTS! Harin purpurata on t y r m ä y s ! Oma rääpäleeni ei kummoiseksi kasvanut neljässä vuodessa, ja heitti lopulta – monen muun muassa – veivinsä viime kesän mustamädässä. Vieläkin harmittaa, kun kukka olis niin upea. Miten olet Hari tuota pidellyt?

Olivian Bulbo on aika jäykänoloista porukkaa…

Olivian Bulbo on fantastinen. Mulla on sama laji (?) siis tingabarinum nimellä ja oletettavasti räikeän punaoranssi väriltään. Ei ole tosin vielä kukkinut.

VAU, mikä purpurata Harilla on!
Minulla on purpurata kukkinut vain kerran, yhden kasvukauden jälkeen tulostaan. Toivottavasti Haria onnistaa jatkossakin.

Nyt purpuratassani on yksi pieni nuppu, mutta en jaksa uskoa sen avautumiseen, kun kasvi on aika kituvan näköinen.

Eka orkidea mitä olen saanut kukkimaan: kukkakaupasta vuosi sitten pelastettu Phalaenopsis, oli surkeassa kunnossa poistomyynnnissä.  :smiley:

Phalaenopsis

Nyt elän toivossa et ikeakukka Oncidium kans heräisi eloon ja kukkimaan.


Dancing Queen


Bianca Castafiore

Dendrobium jenkinsii

^Dendrobium jenkinsii


Vanda cristata
Vanda cristata

Viime syksynä jaettu ja siirretty Gypripedium reginae kukkii . kasvupaikka on aurinkoinen, joten kasvi on matalampi kun varjossa kasvava sisarensa.

Phragmipedium wallisii on kukkinut vapusta saakka.
Värit alkavat jo haalistua, mutta komea ilmestys silti. Ansaitsee tulla esitellyksi tässäkin kuussa.

Dendrobium unicum on toinen, jonka nostan mielelläni uudelleen esille.
Tällä kertaa kolmella kukalla. Tämän nähdessäni tulen aina hyvälle tuulelle.

Comparettia speciosa aloitti kukintansa huhtikuussa. Samasta kukkavarresta on riittänyt kukkia tähän päivään saakka.
Vasta avautuneet kukat ovat oransseja ja vanhetessaan muuttuvat kuvan kaltaisiksi.

Phalaenopsis bellina jaksaa aina sykähdyttää kauneudellaan ja tuoksullaan.

Tämä nimetön perhonen on kukkinut ainakin neljä kuukautta, eikä yksikään kukka ole lakastunut tänä aikana.
Tavikseksi nimittely antaa aivan väärän käsityksen hybrideistä, jotka ovat kyllä mitä parhaimpia kasveja hoitajiensa kannalta.

Kingidium minus (vai onko nykyisin Phalaenopsis?).
Sivuprofiili kukasta ja samalla koko kasvista. Hauska miniatyyri, joka vietti osan talvesta yhden lehden varassa (voi joidenkin lähteiden mukaan kasvaa pelkkien juurien avulla ilman lehtiä pitkiäkin aikoja). Kasvatti keväällä toisen lehden ja avasi eilen ensimmäisen kukkansa.