Ja toinen luottokukkija: Epidendrum centropetala, entinen Oerstedella centradenia. Ensimmäiset kukat avautuneet, pääkukinta tulee marraskuun lopussa ja kestää sinne tammikuulle. Tänä vuonna tosin sen mehevät juuret eivät oikein tykänneet ulkoilusta, mutta uusia alkuja on kasvanut pitkin varsia.
Tämä kasvaa Meksikosta Keski-Amerikkaan, 1200-1500 m korkeudella ja on yleinen näky hedelmäpuiden oksistoissa.
Yksinkertaisuudessaan todella kaunis kukka tuolla Angraecum Suzanne Lecouflella. Viihtyy ilmeisesti suht’ tasalämpöisessä kaapissa ja taitaa olla tilaa vaativa "hujoppi". Jotenkin sitä aina ajattelee, että kukat valmistuisivat nuoreen latvaan, mutta ei ainakaan päde Angraecum-suvulla
Eipäs pituus näykään tuosta kuvasta, kun olen pätkäissyt otoksen juuri latvan kohdalle. Ei tämä vielä ainakaan ole kuin jotain 30 cm, tekee sivuversoja. Kummatkaan vanhemmistakaan eivät ole kovin pitkiä, Angraecoid Orchidsin mukaan A. mauritianum on 25-40 cm (tai pitempi) ja A. dryadum vain 10-15 cm.
Lasikossani on kyllä yön/päivän ero yli 5 astetta, mutta vuodenaikojen vaihtelu ei ole kovin suuri.
Tämä on ilman muuta yksi helpoimmista Angraecumeista, joita minulla on. Käväisin Lecouflen sivuilla, nyt siellä ei ole tätä myynnissä, mutta kannattaa tarttua heti kiinni, kun se sinne taas ilmestyy.
Tuoksuahan olen jo taivalliseksi kehunutkin
Mulla on kohta kukkaloisto orkideakaapissa. Den.lamellatum purpurata kukkii ja puskee uutta kukkavartta lisää. Dendrobium margaritaceum on tehnyt kukkanuput jotka aukeaa kohta. yllätti että kukki alkutalvesta ja nyt uudelleen. Thrixpernum aureum on tehnyt kukkavanan.
ooo laitahan Nipu sitten kuvia kukkaloistosta… Monta ihanaa on simulla alkamassa kukkimaan:)
Kesän kasvihuoneessa viettänyt Wilsonara ´Franz Wichmann´ pykäsi kukkavarren. Kukat hieman haaleita väreiltään, muistelen että oli vahvemmat värit silloin kun sain tämän. Tosin hoitokin on ollut lähes olematonta…
Göteborgin tuliaisia - Campylocentrum micranthum. Kasvattajana Akerne. Kukka-aihiot olivat jo valmiina. Kuuman Karibian ja Latina-Amerikan XXS-kokoinen kaunotar.
Minulla on nyt kukkinut Paphiopedilum liemianum huhtikuusta -09 lähtien ja kukkii edelleen, nyt kahdella kukalla. Olen ostanut -06 Kargelta. Mielestäni aika hyvin, kun ostettuani kukki ‘‘vain’’ seitsemän kuukautta ja piti kolmen vuoden tauon. Kuvasin ulkona päivänvalossa ettei tullut varjoja.
Rossioglossum grane
Syksyn ruska aurinko.
Mummilla on mahtava R. grande!
Täällä kukkii hieman vaatimattomammat kukat. Tästä Haraellasta tulee mieleen Tiimarin halpis pääsiäiskoristeet:). Hauska kasvi tästäkin huolimatta ja kukki jo toistamiseen tänä vuonna - on niitä Schwerterin yhteistilauksen kasveja.
Ihana kukka ja yhtä ihanat kukkivat sammaleet.
C. intermedia alba x C. walkeriana alba… Kevään yhteistilauksessa tuli
Ompa nätti. Minä olen tuota elättänyt jo kolme vuotta, mutta eipä ole kukkinut, vaikka varmasti on täysi-ikäinen ja kaikki. Jotain siis teen perusteellisesti väärin.
Heitetään keväällä parvekkeelle, unohdetaan sinne ja kastellaan jos jaksetaan ja lopulta tuodaan kukkivana sisälle… Tuokin kukkiin nyt minusta hieman alamittaisesta versosta
Bifrenaria aureofulva. Tämä kukkii vuosi vuodelta myöhemmin.
Hyvä ! Jmi:n kukintaohje on tosiaankin ratkaisu moneen kukkimattomuuspulmaan?
Ja auttaa myös tilan puutteeseen
Ai silleen? Minä olen pitänyt kasvihuoneessa hyvässä valossa, lämpötilan vaihdellessa reiluissa kaarissa, tuuletin on puhallellut raitista ilmaa, lannoitusta on annettu niin, että se on kasvattanut lihavia versoja. Ja sitten se kiittämätön vaan mököttää.