Mikä orkidea kukkii lokakuussa 2010

Pullamössösukupolvea siis :slight_smile:

Selvästikin passattu piloille.

Sitä kun parhaansa yrittää ja kasvatettavat vaan laiskistuvat. Täytyy siis koventaa otteita. Taidankin heittää pakkaseen vähäksi aikaa tai ainakin uhkaan.

Eipä ole itse kukitettu mutta laitetaanpa kuva kuitenkin kun on niin söpö… Tämän päiväinen ostos saksalaisesta rautakaupasta…

jmi: Upea ostos, nimittäin kelpais mullekkin :slight_smile:

Yksi perhonen lopetteli kukintansa yli puoli vuotta kukittuaan, mutta toinen perhonen yllättää. Mikäs se TÄMÄ on , perhosenpoikanenko ?

Olen näitä perhosia hoidellut kymmenisen vuotta, mutta eipä ennen ole tällaista tapahtunut.
Varmaan jollakulla on kokemusta tällaisesta ?
Olen uusi täällä enkä ole vielä ehtinyt kunnolla tutustua foorumiin, enkä foorumin toimintaan.  Täytyy opetella pikkuhiljaa, toivottavasti kuvan liittäminen onnistuu…

Kyllä se perhosen poikaselta näyttää. Anna vaan kasvaa rauhassa, kyllä se siitä aikanaan valmistuu.

jmi:n miltonia näyttää kovasti samalta kuin jolen kukka Miltonia-ketjun 2.sivulla.

jmin kukkanen on huikaisevan hieno kontrasteiltaa ja näyttää miltei sähköisen lilalta tuo alempi osa onko se nyt sitten huuli vai mikä osa. Olisin kyllä minäkin ostanut jos tuollaisen näkisin:)

Tuo nyt on hiukan huono kuva kun se tuli otettua parvekkeella vastavaloon… Nättihän tuo on, enkä tosiaan kahta kertaa miettinyt kun sen rullakossa näin. Taisipa olla ainoa tuollainen ainakin sillä hetkellä… Sääli vaan, sillä kokemuksesta tiedän, että minun ja miltonian yhteinen taival ei koskaan ole pitkä :frowning:

Avasin tuossa yllä olleille Attacuksen viesteille oman ketjunsa: Mikä kukkii nyt - Oulun kasvitieteellisessä puutarhassa. Näin eivät häviä tänne meidän omien kukkiemme keskelle. Ja sinne voi lisätä niitä jatkossakin, kiitos!

Katleijat kukkii.

On tuo mummin Kattisparvi komia

Ihania nuo mummin Cattleyat!

Haraella odorata kukkii taas, tällä kertaa stereo kukinnalla. Pelkäsin jo että ensimmäinen kukka ehtisi kuihtua ennen kun toinen aukeasi ja olen tarkkaillut rehua ainakin pari kertaa päivässä.
haraella odorata

Guarianthe bowringiana kukkii nyt neljällä kukallaan. Orkidea on toukokuun basaarista.

Tässä näkyy myös pari muuta nyt kukkivaa orkideaa. Seitsemässä muussakin on jo joko kukkavarren alkuja tai piakkoin aukeavia kukkia. Tämä kesä antoi kyllä aika valolatauksen monelle orkidealle myöhempää kukkimista varten!

Täällä kukitaan sini-punaisissa sävyissä innokkaasti lämpimän kesän jälkeen

Dendrobium phalaenopsis -hybridi, joka teki oikein kaksi kukkavanaa

Paphiopedilum delenatii -hybridi (tai jotain sinnepäin)

Vanda-hybridi

Lc. Miva Royal Chocolate ‘Delice’, jonka ostin syksyn basaarista, joten sen kukittamisesta en voi ottaa kunniaa. Hän loukkaantui sen verran kodinvaihdosta, että kuihdutti toisen nuppunsa. Toinenkin tuntui ensin jotenkin jämähtävän paikalleen, mutta sitten lisäsin vähän kastelua ja jess: nuppuhan paisui ihan silmissä ja avautui kukaksi, jonka jännä, jotenkin terävä tuoksu tulee jo ovella vastaan, kun menee huoneeseen.
Lisäksi emäntäänsä ilahduttavat Coelogyne usitana, joka kukkii neljällä vanalla, ja ihka ensimmäinen perhoshybridini, jonka ostin joskus viitisen vuotta sitten ja joka on kukkinut uskollisesti joka vuosi.

Tuo Sisselian vanda-risteymä on Vascostylis Thai Sky. Sitä saa ihan marketeista, mutta myös tarhoilta.
(Vascostylis = Vanda x Ascocentrum x Rhynchostylis)

Niin, tuo edellä ollut Guarianthe bowringiana olikin syksyn basaarista - silloin se viimeksi oli. Sisselian Vascostylis Thai Sky  on kivan näköinen ja  kokoinen! 

Kiitos nimestä Vascostylikselleni! Ilmankos se Olivian kasvi näytti yhdistyksen viime kuukausikokouksessa niin tutulta, paitsi että Olivian kaappikasvissa oli tietty kaksi vanaa. Tämä rehu muuten on ilmeisen kukkimishaluinen, se on ollut mulla ihan vaan länsi-ikkunalla ja saanut talvella lisävaloa ja kukkii nyt kolmatta kertaa vuoden sisään!