Mikä orkidea kukkii lokakuussa 2011

Tämä kasvi kuuluu taas sarjaan "tätä saa kun tilaa eikä tiedä mitä tilaa". Tämän pitäisi olla Holcoglossum flavescens.

Nuppu on ennenvanhaan kartoissa käytetyn nuppineulan pään kokoinen. Miten tuosta voisi kehkeytyä 2.5 senttinen kukka? Ja vielä kaunis sellainen :slight_smile:

Kasvaa Kiinassa - ja ainakin tässä vaiheessa tuntuu, että on ihan kiinalainen :slight_smile:

Eikös nuo minit ole sinun makuun :smiley:

Taas nuppukuvia. Ihanainen Guaricyclia Plicaboa suvaitsi kaiken taiteen sääntöjen mukaan vääntää kukkavanan uuden verson valmistuttua (tosin onko nyt oikea kukkimisaika en tiedä). Toinenkin tuppi tulossa, jos oikein tarkkaan katsoo niin pilkottaa kuvassa. Oikein kiltti ja mukava kasvi, versotkin kasvaa sievästi pystysuoraan ihan luonnostaan. Ajatella että tällaisia aarteita voi luurata Bauhausin orkideamixeissä.

Sinne etelään ne jäävätkin luuraamaan; täällä ei näy vaikka kuinka tarkkaan katsoisi…

Tässä yllärikukkija: Cattleya (Sophronitis) cernua, jonka ostin kevään basaarista. Pikkusintti mutta onpas väriä!

Mahtava “pehko” tuo Olivian Guarianthe bowringiana. Miten ihmeessä onnistuu noin monen kukkivan varren kasvatus?

Ei aavistustakaan :slight_smile:

Muina kesinä on päässyt ulos tai ainakin kuistille, nyt ei sinnekään, vaan joutui nököttämään olkkarin eteläikkunalla. Eikä ole saanut rainmixiä :slight_smile:

Näyttelyssä olleella Jussin bowrigianalla oli muutama verso enemmän ja kukat tummemmat. Kaipa tällä on taipumusta versoiluun ja on oikeasti helppo.

Jos vaan olis tuota tilaa vähän enemmän…bowringiana tulis heti huokaus

Samoissa aatoksissa hyrinän kanssa… Mutta pitää vaan alkaa suosimaan pienempiä ja pienempiä tilanpuutteen vuoksi. Kohta mullakin on kymmenkunta kaappia ja suurennuslasi käytössä.

Mulle kanssa tuommoinen bowringiana heti ensi tilassa! Aivan ihanat kukat, Olivia. Kyllä mä noin upean kasvin jonnekin änkeisin. Mun harrastus on vielä niin lapsenkengissä että kaipaan enemmän kukkia kuin haastetta

Me voitaisiin käydä vierailulla Olivian luona ja vaivihkaa jakaa bowringiana kolmeen osaan On sen verran ison näköinen rehu.

Olivian suosituksesta tilasin vuonna 2008 yhteistilauksessa bowringianan ja viime vuotta lukuunottamatta se on kukkinut joka syksy. Nyt siinä on viisi nuppua. Laitan (tietysti) kuvan, kunhan kukat aukeavat.

Tiipapilla tietty naisellinen ja huomaamaton pikku moottorisaha mukana :slight_smile:

Ihan oikeasti olen oppinut, ettei sitä kannata jakaa. Tein sen kerran ja toinen puolisko kupsahti kättelyssä, toinen kitui aikansa ennen kuin elpyi. Nyt vasta varret ovat oikean kokoiset.

Tuossa aiemmin on hehkutettu Guaricyclia Plicaboan kukintaa - sen toinen vanhemmistahan on kyseinen bowringiana.

Ja jos jossain näette myynnissä Cattlianthe Portiaa, iskekää kiinni. Se on G. bowringiana x C. labiata vuodelta 1897, kertokaa jos löydätte, itsekin sitä olen haikaillut.

Mikäli oikein ymmärsin, Portiaa oli kaksi kappaletta tarjolla yhdistyksen verkkosivujen kirpputorilla samalla myyjällä, joka myy rimakoreja, mutta näkyvät jo menneen. Sain vaivoin itseni estetyksi kysymästä sitä - eihän sekään mikään kääpiö ole ja noita punasävyisiä on kertynyt jo muutama.

Toinen taisi tulla Ouluun - ei kuitenkaan minulle…

paphiopedilum

Arvatkaapa mikä kukkii huomenna.

Terkut pohjois-Karjalaan, pikkuneiti Portia taitaa kasvaa täälläkin…
ei tosin ole pelkoa nurkanvaltaamisesta pitkään aikaan, senverran sipponen on - vielä…

Teenjuoja täällä on se toinen Portia, kaunis ja tuoksuva kukka, kukkia avautui kaikkiaan neljä.

Onpa kaunis! Ja molemmat ovat saaneet hyvät kodit. (Muuten, nyt ei ole enää lokakuu…)

Tuo Portia on tosi ihana! Miten sen perään tänään just haikailinkaan :slight_smile:
Mennään kuitenkin jatkossa marraskuun ketjuun, en näitä tämänpäiväisiä keskusteluja kuitenkaan sinne siirrä, kun juttu katkeaisi hassusti.