Mikä orkidea kukkii maaliskuussa 2013

Olipa lipsahtaa kuukauden vaihtuminen kokonaan ohitse. Mutta tässä tulee avauskukkana - erään rakennuskauppaketjun orkideapäivien kunniaksi - kukkansa juuri avannut Paphiopedilum von Bauhaus. Äkkiseltään en edes muista vuotta, jolloin sen hankin, mutta jotain viitisen vuotta ainakin.

Coelogyne Intermedia

Tuo C. Intermedia olisi kiva saada ensi viikon lumikuningatar-päiville talvipuutarhaan. Onnistuisko!

Ja muitakin helokämmeköitä, kun niitä nyt tuntuu kukkivan. Yksi C. cristatan valkoinen hololeuca-muoto on jo luvattu.

Tämä keltainen perhonen on kevätkukkija. Pidän siitä, koska väri on aika erikoinen ja piristävä.

Aika lailla samankaltainen kuin minun kevätkukkijani.
Tuoksuuko myöskin?

Kymbidi, kesällä oli ulkona ja teki yllätyskukat mun iloksi. Koskaan ennen en ole onnistunut uudestaan kukittamaan.

Tässä ilman salamaa:

Neuroottista vertailijaa ihmetyttää jälleen. Minun intermedia on samannäköinen kuin Harin, joka siis löytyy helmikuun ekalta sivulta. aLycasten on erinäköinen, huulessa selkeästi voimakkaampi väri, minun on haaleankeltainen. Bulbitkaan ei taida olla samannäköisiä. Onko tuo ehkä “oikea” intermedia (onko sellaista) ja Harin ja minun sitten se Unchained Melody?

Ja tarvitseeko edes mainita että googlettamalla saa molemmilla hakusanoilla noita kahta eri kuvaa.

Päivi-56, ei tuoksu (avautuvat nuput tosin haisevat kitkerälle, "vihreälle"). Kasvilla on pitkät lehdet, joita on vähän hankala asetella pöydälle.

Intermedia-probleemaan selvitystä:

Sotku näiden risteymien välillä on syntynyt, kun Coelogyne Intermedia on 1913 rekisteröity C. cristatan ja C. massangeanan väliseksi. Jälkeen päin on todistettu mahdottomaksi, että toisena osapuolena olisi voinut olla C. massangeana, vaan sen on pitänyt olla C. flaccida. 1995 tehty risteymä  C. Unchained Melody (C. cristata x C. flaccida) on täysin C. Intermedian kaltainen. Myös luonnossa C. cristata ja C. flaccida kasvavat samoilla kasvupaikoilla ja kukkivat samanaikaisesti, joten niiden luonnon omaa risteymää on ollut kaupan jo ennen näitä ihmisen tekemiä risteymiä.

Joten Intermedia ja Unchained Melody ovat sama asia, vaikka Kew’n rekisteri vielä toista väittääkin.

Harin kasvin risteyttämisessä on käytetty C. cristatan muotoa ‘Lemoniana’, jolla huulessa on sitruunankeltaista. Tästä tuo ero johtuu.

Täällä kukkii viime kuun ketjussakin useasti mainittu LC Gold Digger.

Ja koko kukinto…

Värit ovat päivänvalossa keltaisemmat. Myös vasemmalla ylhäällä oleva kasvivalo vääristää omalta osaltaan värejä.

Kiitos Olivia selvityksestä, tietysti pitää käyttää vielä eri muotoja cristatasta. Eikös niitä olisi voinut nimetä erikseen ettei olisi niin sotkuista…

Niitä on niin paljon jokaisella orkidealla :slight_smile: Laajalla kasvupaikalla on iso hajonta ja luonnossahan ne leviävät siemenestä, jolloin vaihtelua on kuten muissakin perheissä.

Lumikuningagtar. Coelegyne cristata Pääsi kaupungin puutarhaan ja kukkii siellä sunnuntaihin asti. Sitten pääsee taas kotiin

katleija hybridi antaa väriä puutarhan harmaalle sementille.

Ovat ihania, kiva, että tulee kuvia paikan päältä.

Ostin mummilta 2 vuatta sitte Coelogyne cristatan, joka kukki viime vuonna yhdellä kukkavanalla ja nyt neljällä. Ehkäpä mummin kuvassa on emo ja mun kuvassa poikane + V. Midnight Delight, joka kukkii jo n. 5 viikkoaan. Vanda on punertunut huomattavasti kukinnan alun jälkeen. Valitettavasti silmä näyttää punerrusta enemmän kuin kuva.

Kevättä rinnassa. Pleione-kausi alkaa.
Tässä ensimmäisenä kukkaan ehtinyt Pleione Piton.

Paphiopedilum Lady Isabel kävi näytillä Talvipuutarhassa availemassa nuppujaan. Sain kasvin kolme vuotta sitten Schwerterin yhteistilauksesta. Isabelin vanhemmat ovat P. rothschildianum ja P. stonei. Otin vuosi sitten pienen riskin ja istutin kasvin semihydroon, jossa se kuitenkin on pärjännyt ihan mukavasti. Tämä kukinta on sen ensimmäinen - toivottavasti ei viimeinen.