Mikä orkidea kukkii marraskuussa 2011

Tämä 3 eurolla helmikuussa ohikukkineena  ostettu Dendrobium nobile hybr. kukkii luonani jo toisen kerran…

Venuksenkenkä kukkii

Nyt minä uskallan jo hehkuttaa tätä Tässä on ihka ensimmäinen kattleija, jonka olen saanut kukkimaan.Tämä on Cattleya Portia Blue. Se tuli Schwerteriltä pari vuotta sitten, ja kasvoi pienessä ruukussa. Uusiin bulbeihin tuli aina mustamätä, ja se vaan kitui. Keväällä istutin sen isompaan läpinäkyvään ruukkuun. Kesällä ulkona kasvaessaan se teki yhdeksän uutta pientä bulbia, ja yhteenkään ei tullut mustamätää. Mutta yhtään niistä se ei jaksanut kasvattaa kuin 5-10 cm pitkiksi. Syksyllä pistin sen lasikkona toimivaan akvaarioon, ja siellä se teki vaivihkaa kaksi nuppua, joista toinen kuivui. Mutta tämä toinen aukesi eilen kokonaan.

2010 yhteishankinta: Slc. Mea Hawking Miya, jolla on kukkien lisäksi kolme erikokoista versoa. Taaimmaisena näkyy verso-ohjuri. Tuoksuu miedon miellyttävästi.

Paphiopedilum Angel Hair x chamberlainianum. Purje pystyssä tänään, voi olla että petalit vielä vähän kiertyvät. Puolitoista vuotta olen hoidellut tätä luullen ettei tulosta tule. Mielenkiintoista nähdä millä tavalla tämä kukkii, kun toinen emo tekee pari kolme kukkaa kerralla eikä muuta ja toinen saatta tehdä parikymmentä vuoronperään. Kukkavanassa on toinen selvästi pienempi nuppu ja kolmannen aihio.

minun yksi tavis perhonen kukkii

tulipa huono kuva. En tiedä mikä olis hyvä tausta, kun ottaa kukista kuvia. Olisko jotain mustaa kangasta vasten hyvä :slight_smile:

Eräältä kuvausharrastajalta sain vinkin: vaalea fleece. On vielä kuitenkin ostamatta :slight_smile:

paphiopedilum
Paphiopedilum philippinense var roebelennii ?

Cattley

Nimlappu hajonnut mutta joko labiata tai mossiae.

Vanda

Sinisiä Vandoja kahdella sävyllä

Vanda

Veronica. Cattleyasi lienee labiata koska kukkii nyt. C.mossiae on kevätkukkija.

Guarianthe bowringiana var. Coerulea; 5 kukkaa

Dendrobium nobile hybridi

Vihjeeksi kaikille: käykää katsomassa Ruissalon kahta valtavaa, erittäin suurikukkaista V. coerulea´a, mimeä en voinut tarkistaa. Kukan halkaisija oli arviolta 15 cm tai enemmän.

Tässä on minun kestokukkijani, eli Phalaeonopsis hybridi. Nämä ovat hyviä kukkijoita. Tämä on nyt tälläinen "perus"-laji. Kyllä teillä on hienoja orkideoja, kun olen selannut näitä mikä kukkii nyt topicceja!

Kuva ei ole kyllä mikään erikoinen .

Phalaeonopsis hybridi

Uusi Paph. n.r. ( (Clair de Lune xKey Lime) ‘’‘‘Pale’’‘’ x (Clair de Lune x Key Lime) ‘’‘‘Grüne Tante’’‘’)

Ja se vanha joka äityi pelotteluterapialla kukkimaan. Mikälie.

Spring Dream ‘‘Kumiko’’

Ja ‘‘Irene Smile’’. Sattuipa kaamea lehti etualalle…

Kelta-okralle, käy SOY:n sivuilla katsomassa video Orkideoiden kuvaamisesta. Itse kokeilin valkoista A3(4 päällekkäin, muuten hohtaa läpi) paperia taustana. Vaaleaa fleeciä aion kokeilla.